Lästips för sommaren och semestern

Lästips för sommaren och semestern

Jag behöver inspiration. Vilka är era bästa lästips och varför?
Med tanke på vilket forum vi är på så är det nog fokus på investeringar och investeringsrelaterade ämnen.

Vi begränsar oss till en bok var, eller två om man inte kan låta bli :slight_smile:

Mitt eget bidrag i ämnet får bli:

Tänka, snabbt och långsamt
Daniel Kahneman

Motivering:
Otroligt intressant och lärorik om hur vi människor tänker och fungerar. Så många ögonöppnare på olika område. Har läst den 2 gånger och ska nog ta en tredje snart.
En bok som påverkat många och förtjänar läsas av ännu fler.

4 gillningar

I RikaTillsammans-communityn på Patreon har vi två böcker i vår bokklubb för sommaren (som vi kör digital diskussion på den 20 juli och 3 aug om man vill vara med).

• Atomic Habits av James Clear
  • Ishmael av David Quinn

Inte direkt investeringsrelaterade, men hamnar i kategorin ett rikare liv. :blush:

3 gillningar

Kan rekommendera Ray Dalios nya bok The changing world order. Vill du inte läsa hela rekommenderar jag part 1.

Finns tillgänglig gratis på Z-lib

3 gillningar

Rekommenderar alltid The hard thing about hard things av entreprenören och riskkapitalisten Ben Horowitz.

Inspirerande och brutalt ärlig på samma gång rörande företagande och om hur svårt det faktiskt är att starta och framförallt driva tillväxtföretag med framgång. Väldigt mycket av det han skriver känner jag igen, och det är skönt med en bok som går bakom de glättiga fasaderna man annars får serverat i tidningarna.

Om du driver företag, funderar på att starta ett tillväxtbolag, eller kanske jobbar i ett - då ska du absolut läsa den här! Jag tror även alla andra med intresse för entreprenörskap och ledarskap kommer gilla den här boken skarpt!

3 gillningar

Mitt tips blir Fail-Safe Investing
av Harry Browne

En klassiker som borde läsas av alla :blush:

3 gillningar

Mitt tips till alla och speciellt till er som anser er vara nybörjare och inte riktigt vet hur ni ska komma igång med sparande m.m. Bästa boken för både nybörjare och för de erfarna

2 gillningar

Jag skulle ta det där med en nypa salt då det verkar som saker som inte skulle kunna replikeras, och tills det har bevisats motsatsen kanske man ska anta det: Replication crisis - Wikipedia

https://twitter.com/SamoBurja/status/1538906261609140224?cxt=HHwWgMCyne3FpdsqAAAA

4 gillningar

American King Pin är fantastisk läsning/lyssning om historiken bakom jakten på killen som startade Silk Road, den illegala handelsplatsen på darknet. En verklig historia berättad som en sann thriller. Får nog anses innehålla en del finans också. :grin:

Jag lyssnade på den på engelska och kan varmt rekommendera det.

https://www.amazon.com/American-Kingpin-Criminal-Mastermind-Behind/dp/1591848148

2 gillningar

Ikigai : den japanska livskonsten till ett långt och lyckligt liv av Hector Garcia, Francesc Miralles

Mest för att jag gillar begreppet Ikigai. Det som gör livet värt att leva, som får dig att gå upp på morgonen, det är ditt ikigai. Allt är inte pengar, men i begreppet ingår också att man ska kunna tjäna pengar på sitt Ikigai.

5 gillningar

Hindret är vägen. Obstacle is the way, originaltitel av Ryan Holiday. Modern stoicism.
Att fokusera på det man kan förändra och att ta det som inte går att kontrollera på ett lugnt och kallt sätt, bra vid rådande börsklimat :slight_smile:

3 gillningar

För många år sedan, den utkom 1999, läste jag Boken om NOKIA av Staffan Bruun och Mosse Wallen. Om den fortfarande går att få tag på kan den nog vara intressant läsning om en svunnen tid (?)!

Texten på baksidan börjar:

"1867 grundade affärsmannen Fredrik Idestam ett träsliperi i den finska landsortshålan Nokia. Hundratrettio år senare är företaget världens största tillverkare av mobiltelefoner.

Vägen till denna makalösa framgång har varit lång och stenig. Så sent som 1991 stog Nokia vid ruinens brant. Ägarna bjöd ut krisföretaget åt argaste konkurrenten Ericsson för en spottstyver. Ericsson tackade nej och gjorde därmed den största blundern genom tiderna i nordiskt näringsliv "

Jag känner nu att det är dags att jag läser den igen!

5 gillningar

Om man vill ha en lättsam, tror jag i alla fall, bok som man kan läsa ute på altanen så kan kanske den nya boken Vad kostade det? vara ett alternativ.

1 gillning

Hej, kan någon ge tips om en bok i ämnet “lära sig att lära”?

Hej, kan någon ge tips om en bok i ämnet “lära sig att lära”?

Har inte själv läst den, men har hört från författaren att “The 4 hour chef” av Tim Ferriss ska vara en bok på detta ämne trots namnet.

The 4 hour work week är väldigt bra annars av samma författare. Men det är på annat ämne.

”Learn, Improve, Master” av Nick Velasquez tycker jag var riktigt bra.

Kan även rekommendera ”Pragmatic thinking and learning” av Andy Hunt.

Jag håller just nu på med med ”Mindset” av Carol Dweck som hittills är väldigt bra. Det är en bok som jag märkt att många andra böcker refererar till. Handlar i princip om growth vs fixed mindset.

Läste nyss klart boken! Mycket bra och klart läsvärd!

1 gillning