Kan detta vara RT officiella biblioteket? Tänker att vi kan dela med oss om vilken/vilka böcker vi läser just nu.
Just nu läser jag två böcker.
Första boken: ”Den underjordiska järnvägen”. Har läst lite mer än 1/3 av boken. Tycker den är rätt så tung att läsa. Många karaktärer att hålla koll på och det dröjde typ 50 sidor innan den blev intressant att fortsätta läsa. Ska bli spännande att läsa klart den, har fått jättebra kritik vilket gör att man verkligen vill ge den en chans.
Den andra boken: ”Tio tankar om tid”. Lättläst men helt ok. Ger en perspektiv synen på tid. Passar mig rätt så
bra då jag tycker tiden går alldeles för fort. Mycket man vill göra men inte hinner med. Handlar nog en hel del om prioriteringar.
Läser dessa två nu, den första var ett tips från detta forum. Har kommit runt halvvägs på båda.
Jag har själv länge vetat och accepterat att jag är introvert, men det är rätt skönt att läsa att det finns fler som fungerar likadant. Den är skriven på ett lättläst sätt men saknar om möjligt djupare analys på ämnet. Det kanske kommer senare i boken. Kanske också att den är väl svart-vit och lyfter introversion / sänker extroversion en bit mer än nödvändigt. Men den ska ju sälja också. Hittills trevlig läsning.
Lärarens återkomst är en bok som är både skrämmande och upprörande om författarens slutsatser är sanna. Jag saknar dock djup kunskap i ämnet och har svårt att veta om författarens slutsatser går att motivera utifrån forskning eller om det mesta är hans egna åsikter. Jag tolkar det som att det inte finns något självklart konsensus bland forskare och akademiker kring konstruktivismens vara eller icke vara i grundskolan. Finns det kanske någon som är påläst i ämnet och kan säga något mer? Jag tror att det jag försöker säga är att jag inte har tagit del av vad den andra sidan, de som inte håller med författaren till denna bok, har att säga. Det gör att jag inte vågar vila i det som skrivs och ta det som absoluta sanningar även om det är lockande.