Vad läser du just nu?

Blir genomläsning nr 2 nu!

3 gillningar

En bok som jag håller utkik efter när jag tänker omkring på loppisar och motsvarande!

1 gillning

Haha, känner igen mig i att känna sig lite pantad ibland. Läste ”Tänka, snabbt och långsamt”, men har inte orkat ta mig igenom hela. Hade den ett tag liggande på toaletten och försökte läsa lite varje gång man var där, men då han jag glömma bort all kontext :joy:
Den ligger på paus just nu, till den dag då jag har blivit lite smartare kanske!

Spännande! Jag gillar ju en annan bok om ringar! Vad är detta för någe? :blush:

Satte mig och läser lite på ett av dagens inköp. Vet inte riktigt vad jag har gett mig in på! :joy:

1 gillning

Det är ett filosofiskt verk. Musashi var en Samuari som föddes slutet på 1500-talet och är idag den mest omtalade och kända Samuraien.
Han var obesegrad i över 60 dueller den första vid 13 års ålder och deltog även i flera större slag.
Verket är framförallt inriktad på strategi och vikten av träning och disciplin och fullständig kontroll över sig och sina känslor. Den har även ett fokus på stridskonst och kampsport.
Är väldigt populär bla annat hos kampsportare men även inom affärsvärlden i framförallt Japan där hans tankar om strategi och disciplin är väldigt framträdande.

Några citat: Do not, under any circumstances, depend on a partial feelin.

Think lightly of yourself and deeply of the world.

Resentment and complaint are appropriate neither for oneself nor others

there is nothing outside of yourself that can ever enable you to get better, stronger, richer, quicker, or smarter. Everything is within. Everything exists. Seek nothing outside of yourself.

You can only fight the way you practice.

2 gillningar

Oj, vad otippat, jag trodde det skulle vara något helt annat! Låter spännande!

Förstår vad du menar. Jag har försökt ta mig igenom denna tegelstenen i ett halvår. Har den på ljudbok och jag klarar max 20 min åt gången. Bara 11 h och 30 min kvar att lyssna😝

Haha, skam den som ger sig!

Sten Bergman - Min far är kannibal (1959)

1 gillning

Men så seriösa alla är! Nietzsche liksom, snälla nån :sweat_smile: Jag är bokslukare men läser mest för avkoppling (tycker jobbet ger mig den intellektuella stimulansen). Just nu har jag påbörjat en rejäl nostalgitripp tillbaka till tonåren - Stenens väktare av David Eddings.

3 gillningar

Klanerna - Den systemhotande brottsligheten är en ögonöppnare. Ekonomi, kriminologi och förbannat intressant.

1 gillning

Haha, som sagt, jag vet inte riktigt vad jag gett mig in på. Jag kan ju för fan inte ens stava till gubben! :joy:

1 gillning

Lärobok i estniska :estonia:.
Ikväll blir det nog lite läsning i Koranen.

1 gillning

Oj, två lite otippade böcker, i mina ögon! Vad är din story? :slight_smile:

Ja, den ligger på min lista! Håller den fortfarande så nästan 90 år senare? :blush:

The Stormlight Archive

(The Stormlight Archive - Wikipedia)

Mycket läsvärd fantasy-serie

Om du gillar böcker såsom Game of Thrones, Sagan om Ringen, Wheel of Time m.m är detta ett självklart val.

4 gillningar

Läste (lyssnade) just på Adventures of Tom Sawyer, så härnäst är uppföljaren Adventures of Huckleberry Finn

1 gillning

Spännande! Jag tänkte läsa Övärlden-cykeln av Ursula K. Le Guin. Tror att det egentligen klassas ungdomsböcker, men det skiter jag ganska hårt i :grin:

2 gillningar

[quote=“Mulle1, post:2, topic:69579, full:true”]

Jag ÄLSKADE Ull-serien! Har läst om böckerna fler a gånger.

Eddings böcker, och framförallt de om Belgarion är djup nostalgi från tonåren för mig med. Har läst om dem till de faller sönder.

Just nu läser jag andra boken i ACOTAR-serien av Sarah J Maas.

1 gillning