Vad läser du just nu?

Magnus Ranstorp “Från terrorns gränslinjer”
Ger en förståelse kring “symbiosen” i MellanÖsterns länder och Hamas / Hizbolla. som är avsnittet jag har kommer till…inleddes med avsnitt kring IRA. Finns som ljudbok på Bibblan

1 gillning

Glad onsdag! Här kommer min nya bok.

Jag och min sambo läser tillsammans Brené Browns ”Mod att vara sårbar”. Vi har den och läser högt för varandra, vilket är lite småmysigt! Gillar verkligen den boken och hoppas att denna ska vara lika bra. Vi får se!

3 gillningar

Jag läser oftast fackböcker men när jag nyligen tömde ett dödsbo med tusentals böcker samlade jag på mig lite andra böcker som jag aldrig skulle köpa själv.

Just nu läser jag Joyce Carol Oates Dödgrävarens dotter.

1 gillning

Nu söker jag lite inspiration i mitt ullhantverk och då är det alltid härligt att bläddra i nördarnas nördbok; Spinners Book of Yarn Design av Sarah Anderson…

3 gillningar

Ellery Queen…Dubbelspel.

Jag ögnar gärna en pusseldeckare fran epokens guldader.Agatha Christie är naturligtvis omöjlig att överträffa…men Ellery Queen gör sammantaget ett bra försök tycker jag.

Åh, är precis inne på fjärde boken efter att ha varit fängslad av tredje, den var så bra!
Och har också utslitna eddings böcker här hemma :grin::see_no_evil:

Läser diverse artiklar på testonation.com, urspännande!

Peter Nilson - ”Solvindar”

Ja, bok nummer två som många kanske vet! Läser den på svenska och har en fråga åt er:

Brukar ni vilja läsa på originalspråk om möjligt och så fall varför? :blush:

4 gillningar

Böcker är som regel ”bättre” på originalspråk. Det är inte så konstigt egentligen. Därmed inte sagt att det inte finns bra översättningar.

Just gällande Tolkien fick ju Ohlmarks översättning underkänt av författaren själv. Det finns ju också en nyare översättning. Jag har några delar av den men jag har ännu inte läst den. Har du gjort det?

Jag har små barn hemma och har därför inte tid att läsa vanliga böcker, bortsett från ”Knacka på” och liknande alltså. Däremot har jag nyligen börjat med ljudböcker via Biblio och där tagit mig igenom en hel rad böcker. Just nu lyssnar jag på Hitler-biografin av Bengt Liljekvist. Just bredare facklitteratur är den typ av böcker som jag uppfattar fungerar bäst som ljudböcker.

Enchiridion av Epictetus. Fanns som ljudbok på youtube med olika berättarröster och översättningar. Har lyssnat om den fyra gånger nu.

Den talar väldigt klokt om hur man hanterar orättvisor och utmaningar i livet :+1: Att den är ett par tusen år gammal minst ger ett visst perspektiv på vardagliga bekymmer.

2 gillningar

I det här fallet - nästan uteslutande, speciellt som Ohlmarks tar en del konstiga beslut.

Men jag läser gärna på engelska även i andra fall då prosan alltid har ett bättre flyt oöversatt.

1 gillning

Är inte LOTR en analogi för något? Med något slags budskap?

Ja, jag läser nästan alltid på originalspråket om boken finns tillgänglig på det. Då får jag precis de nyanser i språket som författaren valt och som kan gå förlorade vid översättning. Språknörd som jag är. :laughing:

1 gillning

Den pågående kampen mellan ont och gott och den lilla människans roll i det… typ.

Men Tolkien var noga med att understryka att det inte är en allegori (även om han inte kan låta bli att fippla med saker som tydligt bottnar i hans katolska bakgrund).

2 gillningar

3 gillningar

Ja, det var lite det som fick frågan att ploppa upp i huvudet. Jag läser dom för första gången. Folk har också klagat på hur Ohlmarks är skriven, men jag gillar det lite blommiga språket.

Nästa gång kommer jag nog vilja läsa en annan översättning eller original :blush:

1 gillning

Igår kväll lyssnade jag på “Kaninen som så gärna ville somna”. En barnbok som säjs kunna få alla barn att somna. Den var lite för kort för mig att varva ner men gissar att den kan funka bra på barn yngre än 62.

Dessförinnan lyssnade jag igenom Tankar efter en pandemi av Anders Tegnell.

Bägge finns som ljudbok på Biblio

2 gillningar