Ohhhh! En Sanderson-serie jag inte gett mig på. Än. Fått upp ögonen för honom tack vare forumet! Älskar!
Håller med. Den är ganska matig om man säger. Inte lättsmält direkt.
Och där kom en av serierna av Sanderson som jag plöjt tack vare forumet, som sagt. Kul att vi är fler som läser honom!
ÄNNU en favorit!! (Fast brorsdotter som tipsade mig om henne.)
Själv läser jag helst på engelska - om det inte är en svensk författare för då vill jag läsa originalspråk så klart. Det är de enda språket jag KAN läsa på så ja - försöker köra original, bådeör att det finns riktigt dåliga. (Brené Brown har någon sådan, av de första hon skrivit. Riktigt värdelös svensk översättning. Störigt!)
Tack för tipset - den ska jag kolla in!
Just nu läser jag mest aktivt Straff av Ann-Helén Laestadius och Ten myths about Israel av Ilan Pappe, men har ytterligare nio böcker igång.
Senast jag läste skönlitteratur var Sagan om Drakens Återkomst av Robert Jordan men det var säkert 15 år sen. Skulle vilja komma igång och läsa igen men det blir aldrig riktigt av.
Läser just nu “Barn av sin tid”, en skildring av hur det kan ha sett ut för de mindre tursamma men arbetssamma i Stockholm under slutet på 1800-talet.
Kan verkligen rekommenderas för alla som slåss med problem som; “jag vill ha en ny Tesla men måste nöja mig med en tre år gammal Volvo”, “det är så dyrt att ha barnen i simskola” eller “hantverkarna kan inte komma och bygga min nya altan förrän i april”
Tycker om att läsa så har inte så mycket emot att den är svårläst jämfört med att plöja deckare!
Inte nåt för tillfället då alla ljudböcker jag försöker klicka hem från Biblio får jag " inte tillgänglig för tillfället, försök lite senare". Kanske bibblan lagt in en spärr att jag inte får plöja mer kring Ryssland, Sovjet och revolutionen …men det är ju så intressant - jag vill ju fatta varför läget är som det är!
“Bankerna och skuldnätet” av Ellen Hodgsson Brown.
En recension om boken sa: “När du läser boken kan det bli så att du känner dig som ‘Neo’ i filmen The Matrix, som just vaknar upp från en slummer av okunskap och falskhet… Det här kan mycket väl vara en av de viktigaste böcker du någonsin kommer att läsa”.
Eftersom det är off topic gör jag en sista “spåning”, jag vet att inget svar finns!
Gandalf borde ha varit ett prioriterat mål men det är klart, vi vet saker som Sauron inte visste.
På slutet lurar de “ögat” att titta åt fel håll för att hjälpa Frodo. Det borde de förstås ha gjort mycket tidigare så att en örn kunde flyga in honom.
Örnarna är väldigt mycket bättre flygare än drakarna så det borde inte ha varit något större problem.
Jag behöver egentligen inget svar och vet att det finns andra mycket mera ologiska saker men det skaver ändå i mig!
Japp, det är en bra vinkel på det också. Jag föredrar ju originalspråk alla dagar i veckan. (Och lite extra just nu, i slutet av mars… när boken når sitt crescendo.)
Om du inte är så intresserad så är EN anledning anledning att det angår inte Örnarna. En annan anledning är att ingen är stark nog att kasta ringen till dess förstörelse och enda anledningen till att det gick som det gick är att Gollum gång på gång har blivit skonad och följt efter Frodo och Sam in i berget och försökte ta tillbaka ringen.