Vad läser du just nu?

Ohhhh! En Sanderson-serie jag inte gett mig på. Än. Fått upp ögonen för honom tack vare forumet! Älskar!

Håller med. Den är ganska matig om man säger. Inte lättsmält direkt.

Och där kom en av serierna av Sanderson som jag plöjt tack vare forumet, som sagt. Kul att vi är fler som läser honom!

ÄNNU en favorit!! (Fast brorsdotter som tipsade mig om henne.)

Själv läser jag helst på engelska - om det inte är en svensk författare för då vill jag läsa originalspråk så klart. Det är de enda språket jag KAN läsa på så ja - försöker köra original, bådeör att det finns riktigt dåliga. (Brené Brown har någon sådan, av de första hon skrivit. Riktigt värdelös svensk översättning. Störigt!)

Tack för tipset - den ska jag kolla in!

Just nu läser jag mest aktivt Straff av Ann-Helén Laestadius och Ten myths about Israel av Ilan Pappe, men har ytterligare nio böcker igång.

Kul tråd!

4 gillningar

Senast jag läste skönlitteratur var Sagan om Drakens Återkomst av Robert Jordan men det var säkert 15 år sen. Skulle vilja komma igång och läsa igen men det blir aldrig riktigt av.

1 gillning

Jag börjar inte sällan läsa två böcker parallellt. Har precis läst klart:

• Konsulterna: kampen om Karolinska
  • Tänk om (av Roland Paulsen).

Börjat läsa:
Dumhetsbekämpning av Mats Alvesson och Stella Cizinsky

2 gillningar

Läser just nu “Barn av sin tid”, en skildring av hur det kan ha sett ut för de mindre tursamma men arbetssamma i Stockholm under slutet på 1800-talet.

Kan verkligen rekommenderas för alla som slåss med problem som; “jag vill ha en ny Tesla men måste nöja mig med en tre år gammal Volvo”, “det är så dyrt att ha barnen i simskola” eller “hantverkarna kan inte komma och bygga min nya altan förrän i april” :slightly_smiling_face:

Tycker om att läsa så har inte så mycket emot att den är svårläst jämfört med att plöja deckare!

4 gillningar

Inte nåt för tillfället då alla ljudböcker jag försöker klicka hem från Biblio får jag " inte tillgänglig för tillfället, försök lite senare". Kanske bibblan lagt in en spärr att jag inte får plöja mer kring Ryssland, Sovjet och revolutionen …men det är ju så intressant - jag vill ju fatta varför läget är som det är!

1 gillning

3 gillningar

“Bankerna och skuldnätet” av Ellen Hodgsson Brown.
En recension om boken sa: “När du läser boken kan det bli så att du känner dig som ‘Neo’ i filmen The Matrix, som just vaknar upp från en slummer av okunskap och falskhet… Det här kan mycket väl vara en av de viktigaste böcker du någonsin kommer att läsa”.

On the shortness of life - Seneca

Off topic men jag såg att flera har kommenterat Sagan om ringen så jag ställer en fråga jag brukar fundera på när jag ser filmerna.

Varför kunde inte Frodo direkt flyga med en örn till berget och slänga i ringen? Många liv hade sparats!

Det uppenbara svaret är att det då inte hade blivit en lång berättelse men det är väldigt ologiskt!

Sauron ser ju allt överallt hela tiden. Poängen med att Frodo har ringen är att inte vara så uppenbar.

Att någon kommer flygande med ringen är antagligen det första Sauron väntar sig. Drakarna med Nazqûlerna hade varit på dem direkt.

Snipp snapp snut, så var den sagan slut.

1 gillning

Varför såg då inte Sauron örnen som räddade Gandalf från Saruman?

Anföll inte örnarna drakarna i någon av striderna, minns inte vilken?

Jag förstår förstås att det inte var något alternativ, pga det jag skrev förut, men ändå.

Men Gandalf hade inte ringen vid tillfället, va? Hur prioriterat mål är Gandalf egentligen? :thinking:

Och Sauron har ju en armé att bygga får man komma ihåg.

Vad är det för konstigt? För mig fungerar Biblio som det ska. De titlar som inte är tillgängliga på mitt lokala bibliotek syns inte alls i urvalet.

Eftersom det är off topic gör jag en sista “spåning”, jag vet att inget svar finns!

Gandalf borde ha varit ett prioriterat mål men det är klart, vi vet saker som Sauron inte visste.

På slutet lurar de “ögat” att titta åt fel håll för att hjälpa Frodo. Det borde de förstås ha gjort mycket tidigare så att en örn kunde flyga in honom.

Örnarna är väldigt mycket bättre flygare än drakarna så det borde inte ha varit något större problem.

Jag behöver egentligen inget svar och vet att det finns andra mycket mera ologiska saker men det skaver ändå i mig!

Fast det bra med Ohlmarks är ju att det nästan blir som ett eget verk, och därmed finns det en anledning att läsa hans tolkning.

Nyöversättningen saknar ju då existensberättigande då man lika gärna kan läsa på engelska med bättre behållning.

Japp, det är en bra vinkel på det också. Jag föredrar ju originalspråk alla dagar i veckan. (Och lite extra just nu, i slutet av mars… när boken når sitt crescendo.) :nerd_face:

IMG_0083

Om du är på riktigt intresserad så kan du kolla på detta klippet: https://www.youtube.com/watch?v=1M2G6_enARY

Om du inte är så intresserad så är EN anledning anledning att det angår inte Örnarna. En annan anledning är att ingen är stark nog att kasta ringen till dess förstörelse och enda anledningen till att det gick som det gick är att Gollum gång på gång har blivit skonad och följt efter Frodo och Sam in i berget och försökte ta tillbaka ringen.

bild

1 gillning

Läser eller lyssnar du? Om tryckt, vilken? :blush:

Lyssnar. Skulle gärna köpa hem ett exemplar, dock. Har du läst olika och vilken rekommenderar du i så fall?

1 gillning