Böcker som påverkat dig mest

Jag blev lite nyfiken över att du skrev bibeln. Är du religiös? Eller var det något annat värde du upplevde från den? :slight_smile:

2 gillningar

Inte så lätt då den boken bara finns att köpa begagnat.

Skrev själv en bok om elbilar och laddhybrider under förra året. Den är desto mer aktuell idag! Så måste ju säga att det är den bok som påverkat mig mest på sätt och vis :hugs:

6 gillningar

Rubriken är ju “Böcker som påverkar dig mest” och då måste ju bibeln stå som nummer 1. Oavsett om man är religiös eller inte så går det inte att undkomma att den har påverkat vårt samhälle till det det är idag och på sätt även oss.

8 gillningar

Svaret är ja, men om vi nu är inne på temat privatekonomi så har Bibeln mycket att säga om pengar och rikedom, skuld, etik, arbetsmoral, vila, planering, sparande, tacksamhet, samt generositet. Håller helt med David P i att den har påverkat vårt samhälle och hur vi lever, framförallt här i Sverige.

2 gillningar

Economics in one lesson - Henry Hazlitt

The Bitcoin Standard - Saifedean Ammous

(I att-läsa-högen: The Sovereign Individual)

1 gillning

Wow, va spännande input i den här tråden! Måste sammanställa en lista.

4 gillningar

Myten om maskinen- Alf Hornborg

Gratislunchen- Therese Uddenfeldt

Fartrusiga- Björn Forsberg

2 gillningar

Budskapet i boken är extremt bra, men upplägget att elitsoldater ska lära ut ledarskap till affärsmän är så extremt amerikanskt att jag inte orkade ta mig igenom hela boken.

Boken The Selfish Gene av Richard Dawkins tror jag har påverkat mig allra mest.

2 gillningar

Jag har gjort första inlägget till en wiki-post. Det betyder att du och alla andra kan redigera den. Du får gärna sammanställa listan där i en tabell. :slight_smile:

4 gillningar

Bäste Stefan.
Du anar inte vilken avgörande betydelse den här boken kan ha för mig. Lånade den på bibblan och har kommit halvvägs. Och jag känner mig liksom lite befriad redan nu. Vilken ögonöppnare!
Har även beställt uppföljaren som kommer i dagarna också: “Handbok för introverta”. Tack Stefan för tipset.

2 gillningar

Kul att höra, känner igen känslan :wink:

2 gillningar

Du kan också kolla in “Susain Cain - Tyst” på temat att vi introverta är bra :blush:

2 gillningar

“The Millionaire Next Door” - Thomas J. Stanley och William D. Danko
“Den onödiga samtiden” - Lars Gustafsson och Jan Myrdal
“Malcolm X självbiografi” - med Alex Haley

“The hard thing about hard things” - Ben Horowitz (företagande)
“Incerto (främst Anti-Fragile och Fooled by randomness)” - Nassim Taleb

@Botvid & @stefanledin
Tror ni boken är bra även för extroverta bokmalar?

Ja, särskilt om man har någon introvert i sin omgivning som man bryr sig om och kanske har svårt att förstå.

Tack, då var den beställd!

1 gillning

Inte omöjligt, kan ge ökad förståelse om varför vissa är så tysta och tråkiga :wink:

1 gillning

Boken intresserar mig, och kommer nog beställa den, men den är nästan 10 år gammal, och undrar om den är lika aktuell idag?
Den verkar behandla en del ämnen som det hänt ganska mycket kring senaste deceniet. T ex återvinning, oljetoppen, biobränslen och klimatkrisen.

Om jag verkligen skall fokusera på “mest” så kommer jag att göra detta till ett evighetsprojekt, så jag nöjer mig med mycket.

• Aednan - Linnea Axelsson
  • Steglitsan - Donna Tart
  • Det här är hjärtat - Bodil Malmsten (hade kunnat välja vad som helst ur hennes författarskap)
  • Farväl Berling - Christopher Isherwood
  • Intrång i Einsteins trädgård - Amanda Gefter
  • The logic of scientific discovery - Karl Popper
  • Analys i en variabel - Persson & Böiers

Böcker om ekonomi får andra bidra med, själv har jag nog aldrig läst en då det tar tid från skönlitterära böcker och livet är för kort för det.

1 gillning