Väldigt nyfiken på vilket sätt den påverkat dig, @J_Kippo?
Det är nog en av de böcker jag läst mest i, går sällan en månad utan att jag konsulterar den för något jag behöver tänka igenom igen. Alla i mitt arbetsrum har den i bokhyllan. Boken fick mig också att upptäcka vad matematik kan vara utöver skolans matematik så den har varit grundläggande på flera sätt. Det kanske inte kommer som en överraskning att jag är lärare i matematik?
Jag skulle nog skriva “The Signal and the Noice” av Nate Silver och “Superforcasters” av Philip Tetlock. Har inte läst några “rena” böcker om ekonomi, dock. Nate Silver visar väldigt elegant hur fruktansvärt dåliga experter är att förutse framtiden (inom många områden, och kanske framför allt ekonomi, men inte alla). Både Silver och Tetlock går dock in på vilka sätt som är bäst att tänka då man försöker förutse framtiden (probabilistiskt, Baysianskt, ständigt ompröva sina bedömningar, etc). Det verkar dock finnas viss tillförsikt i att det ska bli möjligt att förutse bubblor i framtiden, eller snarare, att göra tillräckligt precisa sannolikhetsbedömningar kring bubblor att de går att agera på. Men där är vi inte idag.
Jag kan lugnt säga att den fortfarande är aktuell.
Grundtesen i boken är att teknik inte är ett neutralt ymnighetshorn, utan alltid existerar i en kontext. Det handlar om förhållandet mellan teknik, miljöförstöring, markanvändning och ojämlikhet på ett globalt plan.
Hornborg visar i sin forskning att det hela tiden pågår ett nettoflöde av energi, resurser, arbetstimmar och markanvändning till världsekonomins centrum från dess periferier.
Men att pengarna döljer det här från oss, det som ligger bakom syns inte.
Han tar sitt avstamp redan i den industriella revolutionen och menar att vi pga den fantastiska utvecklingen (i delar av världen) missuppfattat vad teknik faktiskt är.
Han liknar den vid vår tids fetisch, som vi tillskriver magiska krafter.
Konsekvenserna av det han skriver blir bl.a att det är svårt att fortsätta tro på nuvarande diskurs angående hållbar utveckling global rättvisa.
Det kanske låter som att det bara är ännu en bok om orättvisor och miljö. Men skenet bedrar. Det här är mer take the red pill, take the blue pill.
Den utmanar mycket av det vi tror på och hoppas på.
Rekommenderas!
Läs gärna gratislunchen också. Den är ett bra komplement och det är svårt att se världen på samma sätt efter att man läst dem.
Jag har så många tankar och frågor kring detta. Hur du upplever att det har påverkat dig och dina investeringar/sparande? Kan du tänka dig starta eller delta en ny tråd om matematikens påverkan på en som person och ens investeringsfilosofi? Vill inte totalt kapa denna tråden.
Just att du är mattelärare gör det så himla intressant i relation till mina upplevelser av matematikundervisning från grundskolan upp till och med ingenjörsmatematiken.
Tack så hjärtligt för det uttömmande svaret, boken är nu beställd och hamnade relativt högt upp i den ständigt växande “att läsa högen” 
Oj, det är svårt att säga hur det bidrar. Jag måste nog i alla fall tänka igenom det ordentligt innan jag kan analysera det någorlunda korrekt.
Jag kan gärna bidra till en sådan tråd, jag tänker mig att många här inne på något sätt har en relation till matematiken de kopplar till sitt sparande.
Intressant tråd och många bra boktips.
Funderar på att beställa några utav böckerna som nämns i tråden.
Har läst Rich dad poor dad och den var givande, tycker jag. Lite lätt provocerande men den fick mig att stanna upp och tänka efter.
Tänkte beställa Richest man i Babylon och undrar om den är läsvärd? Har ju läst rich dad poor dad redan och funderar på hur innehållet i dessa två böcker skiljer sig?
Funderar även på att beställa How to win Friends and Influence People och undrar hur svår den är att läsa på engelska? rich dad poor dad var lättläst tycker jag.
De liknar varandra förvisso, men har lite olika infallsvinkel. Den rikaste mannen i babylon (finns på svenska också) är både kortfattad och går snabbt att ta sig igenom. Väl värd sin tid, du plöjer igenom den på väldigt kort tid
Den låter intressant, blev jag nyfiken på och har jag precis beställt.
Tack för tipset!
Kanske inte riktigt bra hela boken (kunde typ vara några kapitel kortare) men jag tyckte om:
“Vi är vad vi köper” av Jacob Östberg och Katarina Graffman.
Jacob är professor vid Företagsekonimiska institutionen på Stockholms universitet och Katarina är antropolog. De beskriver, kommenterar och diskuterar konsumtionskultur och nutidens konsumtionssamhälle. Hur det uppstått, hur det fungerar och varför “Homo Consumericus” kommer stanna kvar…
Jag måste erkänna att jag redan hade tagit ställning i konsumtionsfrågan och det var lite därför jag köpte boken… men det var intressant att få en mer objektiv bild av det hela.
Får bara några månader sedan skulle jag inte kunna tillföra så jätte mycket till denna tråd.
Men köpte och läste Limitless av Jim Kwik, vilken hamnar högst upp på listan av böcker jag idag skulle rekommendera.
Efter det har jag fortsatt läsa mer och snabbare, samtidigt som jag har lättare att ta till mig det som står.
Några av mina favoriter just nu.
Breath - James Nestor
1984 - Orwell
Jag kan ha fel och andra visdommar från mitt liv som buddistmunk - Nathiko
Lycka - Dalai Lama
Born to run - Christopher McDougall
Wim Hof - Wim hof
Medveten andning - Anders Olsson
What dosnt kill us - Scott Carney
Mycket fokus på det dagliga andetaget och hur man kan nyttja det till mer energi, bättre sömn, och ökad prestation. Även hur kallbad etc kan skapa bättre mentalt fokus.
Väldigt intressant att alla andra böcker som rekommenderas här. Ska bli spännande att gå igenom listan.
Kan starkt starkt rekommendera Jim Kwicks speedreadingkurs som han säljer som digital kurs på nätet. I princip repition på det han skriver i boken, men lite mer strukturerat och djupgående. Har förändrat min läsning helt enormt. Men än fördubblat min läshastighet med ökad läsförståelse
Läst senaste 5 månaderna
Läser just nu (den ena hemma den andra på lunchen på jobbet) båda mycket bra ca halvvägs in i böckerna
Köpta böcker rekommenderade från denna tråden
“Läshyllan” hemma innehåller ett 30-tal böcker till som ligger i läskö.
Tycker det är väldigt svårt att säga vilka böcker som påverkat mig mest, men av de senaste jag har i minnet så är dessa böcker jag rent generellt kan rekommendera till de flesta
- Sapiens : en kort historik över mänskligheten av Yuval Noah Harari
- Tänka, snabbt och långsamt av Daniel Kahneman
- Man’s Search For Meaning av Viktor E Frankl
- Pengars psykologi av Morgan Housel
- Sömngåtan av Matthew Walker
Kul med böcker. Om du vill läsa fantasy så finns det många bättre än David Eddings dock 
Jag läser ju som regel i princip bara skönlitteratur, här är min lista:
- Blindness, av Jose Saramago (Handlar om en epidemi av infektiös blindhet som sker, mycket fokus på hur regeringen hanterar det och hur det påverkar individer. Läste den innan corona men den är högaktuell nu. En av mina absolut favoritböcker, hänger kvar i tankarna långt efter. Helt otrolig skildring av hur människor agerar som individer och som grupp)
- Farsoter och epidemier, av Pär-Erik Åbom (OK detta är faktiskt facklitteratur. Läste den innan läkarprogrammet och var en stor del i att få mig att vilja bli infektionsläkare)
- Brott och Straff, av Fjodor Dostoevsky (Vad kan man säga? Fantastisk bok om mänsklighet, stannar kvar i tankarna långt efter man läst den)
- Mina drömmars stad, av Per Anders Fogelström (alla som bor i Stockholm borde läsa denna serie, skönlitteratur men med mycket historisk information om hur Stockholm utvecklats. Absolut påverkat hur jag ser på staden och också gett mig uppskattning om var jag kommer ifrån historiskt)
- A Song of Ice and Fire, av George R.R Martin (påverkat mig på det sättet att jag varit helt obsessed med böckerna ett längre tag, har läst om denna bokserie flera gånger de senaste 10 åren)
- Harry Potter (liknande som ovan, formade min barndom)
- Of Mice and Men, av John Steinbeck (denna bok var jag tvungen att läsa MÅNGA gånger i skolan när jag bytte skolor och klasser, min uppskattning för den växte varje gång och jag tänker fortfarande på handlingen då och då även om jag inte läst om den på många år nu)
Sen har jag läst väldigt många böcker som har varit bra utan att påverkat mig på något tydligt sätt! Snarare tror jag att läsandet i sig påverkar mig, jag är nog ett agglomerat av flera böcker.
Nu läser jag väldigt lite skönlitteratur, men när det väl blir skönlitteratur blir det ganska ofta fantasy
Tar gärna emot tips på böcker du uppskattat mer än Eddings.
De jag läst jag kan komma på nu på rak arm
- Sagan om ringen
- A Song of Ice and Fire
- Harry potter
- The Inheritance Cycle
- Riftwarsaga / Kriget om rämnan av Raymond E. Feist (min favorit, läst den både på svenska och engelska och några av de andra böckerna som utspelar sig i samma värd)
Och inköpta ståendes på att-läsa-hyllan just nu är
- Mistborn-triologin av Brandon Sanderson
- The Belgariad av David Eddings
Låter som en bra blandning =)
Vill du ha något liknande men som inte direkt går under fantasy så kan du kolla Terry Goodkinds bokserier om Romarriket (Emperor) och Mongoliet. De är mer historiska skildringar men skrivna som fantasy ungefär. Lättlästa och en del historiskt intressant.
Inte en bok men en tidskriftsartikel som resonerade väldigt bra med hur jag har kommit att se på världen, samtidigt som den hade en väldigt bra titel: ”Nobody Ever Gets Credit for Fixing Problems That Never Happened: Creating and Sustaining Process Improvement”.
Denna artikel ledde mig även in i det intressanta fältet ”Systems Thinking”. Även fast detta är kopplat till mitt jobb ser jag samma mönster i det mesta. I allt egentligen som är ett komplext system, vilket de flesta saker är om man zoomar ut tillräckligt…
Rekommenderar starkt att läsa den och försöka grubbla lite på hur saker och ting egentligen hänger ihop och vad gör konsekvenser våra beslut och KPIer har över tid.
PS. Artikeln finns på länken:
https://www.researchgate.net/publication/3228201_Nobody_Ever_Gets_Credit_for_Fixing_Problems_That_Never_Happened_Creating_and_Sustaining_Process_Improvement
Läser nästan uteslutande skönlitteratur, några av mina absoluta favoriter:
David Mitchell - Cloud Atlas/The Bone Clocks/The Thousand Autumns of Jacob de Zoet/Slade House
The Orphan Master’s Son
The Tsar of Love and Techno
Slaughterhouse 5
Rendevouz with Rama
Dune
Hyperion 1 & 2
Blindsight
1984
Det mesta av Bret Easton Ellis
Wittgenstein’s Mistress (bästa konstigaste boken)
Story of Your Life (Ted Chiang)
Logicomix: An Epic Search for Truth
Version Control (Dexter Palmer)
Use Of Weapons (Iain M. Banks)
Rework (ej skönlitteratur)
Sömngåtan av Matthew Walker är riktikt bra. Att offra sömn för ngt annat mål är sällan värt det.
Hat tip för Macchiavelli också