Böcker som påverkat dig mest

James Clears 1%. En självhjälpsbok som förändrade mitt liv. Stark rekommendation.

1 gillning

Kan du inte säga något mer? Nyfiken. :slightly_smiling_face::thinking:

Om du gillar Munken som sålde sin Ferrari, så läs Synchronicity av Joseph Jaworski - The Inner Path of Leadership (a hero’s journey for the 1%). Skrevs 1996 och när Munken… kom så kände jag det som en mindre bra kopia. Dock väldigt bra ändå.

2 gillningar

Hur man använder ränta på ränta metoden i tex på jobbet, träning, familjen osv.
Pyttesmå förändringar varje dag under lång tid ger små förändringar på kort tid men stora förändringar på lång sikt.

2 gillningar

Jag har James Clears “Atomic Habits” hemma, är det den du menar? Isåfall håller jag med, det är mäktigt vad pyttesmå förändringar kan göra i längden.

2 gillningar

Japp👍 Låter klyschigt men den förändrade mitt liv och hur man når framgångar.

2 gillningar

Ser att den finns även på svenska numera och heter “1-procentsmetoden”. Nu fattar jag…

Avslutade själv just boken och blev bara nyfiken helt enkelt på andras åsikter

Vad tyckte du om den?

Har hört så mycket väl om den men jac tyckte den var olidligt tråkigt. Den enda bra läsningen var stunder i absoluta slutet. Jag tyckte personligen den kändes allt för dumförklarande av läsaren med att ständigt uppreva hur förtrycka alla kände sig. Samt logiken bakom varför samhället kändes som en vuxenversion av en bov i en disneyfilm :slightly_smiling_face:

#JagÄrInteBitter :grin:

Men sen har jag rent allmänt svårt att njuta av skönlitteratur så felet kan ligga på min sida

1 gillning

Det är så pass många år (10+) sedan jag läste den så jag kommer inte några detaljer… jag gick in i den med ganska låga förväntningar men jag minns att jag blev väldigt positivt överraskad. Jag har definitivt läst betydligt tråkigare böcker än den, det vet jag. :slight_smile:

2 gillningar

Rogue Trader av Nick Leeson. Mannen som på egen hand sänkte en hel bank.

1 gillning

Inspirerande och kul tråd. Brukar själv läsa ganska mycket, men gjorde dock inte det det senaste året (sedan jag fick barn, haha). Om jag skulle lägga till några böcker som påverkade mig mest:

1. “The Emperor of All Maladies: A Biography of Cancer” av Siddhartha Mukherjee

2. “Incognito” och “The Brain - The story of you” av samma David Eagleman

3. “Bli en vinnare i den globala världen” av Fredrik Härén

4. Sapiens (Harari) , Homo Deus (Harari), En kortfattad historik över nästan allting (Bryson)

1 gillning

Omgiven av idioter : hur man förstår dem som inte går att förstå av Thomas Eriksson är en bok som har påverkat mig.

1 gillning

Grym tråd! Så mycket bra tips! För mig är det nog 1984, läste den några år efter en 3 år lång anti-nazismkampanj på högstadiet, det var uppfriskande och lärorikt med samma tema ur en annan vinkel.

Bästa Fantasy jag läst: Stephen Donaldson - Furst Nids förbannelse (var så ung då att jag läste bara på svenska) - Vuxen-fantasy som inte är sådär barnslig som de flesta Fantasy-böcker tyvärr är.

Bästa Science Fiction - Valfri bok av Isac Asimov eller Alistair Reynolds (Reynolds korta novell Zima Blue är en favorit - filmatiserad i ett avsnitt av serien Love, Death, Robots på Netflix)

Bästa svenska bok - Marianne Fredriksson - Blindgång -Övernaturligt tema, en blind pojke och en liten flicka som är bästa vänner bestämmer sig för att “drömma tillsammans” -typ.

När det gäller pengar och ekonomi har jag tyvärr inga bra tips, kanske därför min portfölj går så dåligt :joy: Läste nyligen: Det har aldrig blivit enklare att bli rik av Henrik Norén - men såhär efter ett tag så känner jag att hela boken kunde skrivits med en mening - “KÖP ENDAST INDEXFONDER” - lite meningslös bok att läsa om man hänger på Rika Tillsammans forumet :sweat_smile:

1 gillning

Stephen Donaldson - Furst Nids Förbannelse - Bästa Fantasy-serien jag läst, all annan Fantasy jag läst innan framstod som barnslig, löjlig och banal. Efter jag läst den serien slutade jag läsa Fantasy, kanske inte så uppmuntrande men så var det för mig.

Måste fråga: hur gör man för att ens svar på någons inlägg ska hamna under dennes inlägg och inte längst ner i tråden?

2 gillningar

Makers av Cory Doctorow. Man kan köpa den, eller ladda ner den gratis på hans hemsida.

Det är en knepig skönliterär historia som sprudlar med ideer om uppfinnande, tillverkning, iteration, patent, copyright och annat. Som mjukvaruutvecklare och open source-entusiast så gav den mig massa saker att tänka på, och 10 år senare kommer jag på mig själv att fundera på vissa av de scenarios som är i boken i relation branchen och vår teknologiska utveckling.

1 gillning

Nästan allt av Arthur C. Clarke och J.R.R. Tolkien. :slight_smile:

1 gillning

Har läst och läser hela tiden, nuförtiden mest romaner men har under perioder varit fast i Fantasy och Scifi. Tog mig igenom alla böckerna i Wheel of Time, rätt så bra TV-serie nu på Amazon Prime. Det som påverkat mig mest är nog ändå det som fick mig att börja läsa, då var det kiosklitteratur som Bill&Ben, Fem-böckerna av Enid Blyton och Biggles. Senare i yngre tonåren var det Tolkien och C S Foresters serie om Hornblower. Tyckte att jag var denna Hornblower, ständigt sjösjuk men kreativ och orädd. Fick för mig att läsa om serien, det ska man kanske inte alltid göra…helt annan uppfattning om böckerna den gången :smiley:

1 gillning

Påverkat mig mest… Förmodligen alla fantasi/äventyrsböcker jag läste när jag växte upp (sagan om ringen, wheel of time, harry potter, narnia, massvis med alexander den store och julius caesar och annat jag inte kommer ihåg)

Som påverkat mig mycket som vuxen: The Richest Man in Babylon och Crossing the Chasm. Läst om båda böckerna :+1:

edit: jag har lyssnat på ett tiotal ljudböcker från the great courses för att lära mig lite mer om vissa ämnen. t.ex. ekonomi, investment, kapitalism och kommunism, historia, kognetiv beteendeterapi, barnuppfostran/utveckling. Saker man har nytta av när man skaffar barn eller försöker hjälpa någon med mentala problem osv.

edit2: det som fick mig att älska att läsa var förmodligen alla kalle anka tidningar/pocket som mina föräldrar och mor-/farföräldrar gav mig som liten. Och om dessa kalle anka tidningar har fått mig att älska att läsa så kanske de har påverkat mig mest!

Glad jag fick en länk hit till denna tråden från en annan boktråd. Tack för det @Anonym!

Oh ja, den är fantastisk!! Den hoppas jag många fler lägger händerna på!

Ja, det finns många fantastiska böcker nämnda i denna tråden för den delen.
Älsk på böcker! (94 böcker lästa hittills i år (utan Goodreads hade jag inte haft koll).)

2014 bloggade jag på temat böcker som gjort skillnad fast är inte säker om ngn av de böckerna skulle platsa i denna tråden, fast jo.

Just nu är jag dock som mest uppfylld av Ishmael av Daniel Quinn, och de två efterföljarna The Story of B och My Ishmael, som sannerligen påverkat mig enormt. Läste Ishmael när den kom för 25 år sedan eller nått och minns bara ATT den påverkade mig men inte riktigt varför… förrän jag läste om den i januari. Sen dess har jag läst om den ett par ggr till i år och likaså de två andra. My Ishmael är favoriten av dem alla. Serien handlar i princip om varför den kultur vi alla lever i ställt till det sådant för oss och ger bra med tankespjärn på vad vi kan/behöver göra för att inte köra oss själva och många andra arter rätt ner i avgrunden.

Då trycker du på SVARA-pilen i det inlägg du vill besvara, och INTE SVARA-knappen längst ner UNDER tråden.

3 gillningar

Jonathan Livingstone Seagull

1 gillning