The One Straw Revolution av Masanobu Fukuoka.
Rekommenderas till alla. Antar att jordbruksteknikerna i boken kan vara ointressanta för många, men filosofin kring människans plats och roll på jorden är mycket vacker.
The One Straw Revolution av Masanobu Fukuoka.
Rekommenderas till alla. Antar att jordbruksteknikerna i boken kan vara ointressanta för många, men filosofin kring människans plats och roll på jorden är mycket vacker.
Den ligger i bokhögen som jag tänkt ta mig an 2022. Ser verkligen fram emot den!
Har läst en hel del böcker som påverkat mig till olika grad, men under de senaste åren måste jag ändå säga att Digital Minimalism av Cal Newport har fått en konkret påverkan på mitt dagliga mående. Från att ha brukat diverse sociala medie-appar i 2h+ per dag så har jag sedan dess inte lagt en minut på dem. Ofattbart egenltigen att man har lagt så mycket tid på att ha koll på vad andra människor håller på med för stunden instället för att fokusera på det man gör själv.
Finns även en del andra guldklimpar i bagaget, såsom
How to Win Friends and Influence People,
Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions, Man’s Search for Meaning och så vidare.
Edit: sen givetvis i RT-andan så måste jag även nämna
The Simple Path to Wealth: Your road map to financial independence and a rich, free life som fick mig att på riktigt påbörja mitt sparande för några år sedan.
Läser ganska mycket olika böcker men de som sitter kvar i minnet mest från senaste året är.
Factfullness : Hans Rosling
Atomic Habits: James Clear
Måste nästan dela upp efter olika kategorier:
Hälsa
Fiction
Arbete
I am not avid reader as you , but I have read, 3 books you have mentioned in order from the start and they are my fav too
Som en av dom som haft Lars Böiers som lärare under min tid på LTH måste jag bara hålla med att det är en bok som påverkat mig, men främst lärde Böiers mig att skriva MYCKET utan att få kramp i handen - det är helt galet vilket tempo den mannen hade på tavlorna under föreläsningar!
Kanske inte en bok för alla (språket och detaljerna kan vara ganska tekniska) men för dem som är intresserade att läsa om en fantastisk kvinnlig forskare som gjorde en viktigt upptäckt inom modern vetenskap, om hur biotech världen ser ut i USA (och världen), om hur mycket arbete (tävling och rivalitet) ligger bakom varje vetenskaplig framsteg, om etiska och moraliska frågor vad gäller forskningen kan jag värmt rekommendera:
The Code Breaker (The Code Breaker: Jennifer Doudna, Gene Editing, and the Future of the Human Race by Walter Isaacson | Goodreads) som publicerades 2021.
Rötter och vingar - Göran Larsson
The Subtle Art of Not Giving a F*ck - Mark Manson
Haha kommer ihåg en recension jag såg förr om the power of now…
“This book is worthless for people who has an actual life. I’m sorry Mr. Tolle but everyone can not sit on park benches all day in absolute bliss”

Denna. Definitivt.
“It’s not about giving a fuck about everything. It’s about the fucks that you give.”
Varje like-hunter som lever i denna social media styrda världen borde läsa denna bok.
Trevlig tråd, kommer beställa flera.
Mina förslag:
Påverkat mig mest:
The Behavior of Organisms av B.F. Skinner, 1938.
Den lärde mig att använda behaviorismens “cumulativ records” för analys av beteendetrender, långt innan jag kunde något om TA eller statistiskt klarade av att göra regressioner för att analysera trender.
Andra stora påverkaren var Kurvans Kraft av Gunnar Westerberg, 2011. Jag insåg att befolkningsstrukturen i samhället samverkar med extremt långa trender s k generations effekter.
Hej Botvid,
Då skulle du också gilla uppföljaren till ”Introvert”, av samma författare= Linus Jonkman.
Den heter ”SJÄLV” med underrubriken ”Kraften i egentid”.
Så där, då har jag precis läst klart ”Tänka snabbt och långsamt” som var ett av tipsen här (även i podden har ju Jan snackat om den)
Jag blev inte besviken, intressant läsning med massor av spännande exempel och övningar.
Funderar på att ge mig på ”Den svarta svanen” härnäst, är den skriven i samma anda eller är det mer en gravallvarlig ton?
Själv läste jag dem i den ordningen och skriver (i blogginlägget om The Black Swan) att
The Black Swan – The impact of the highly improbable , is a book written by Nassim Nicholas Taleb . It is the perfect follow up to Thinking, fast and slow , as Kahneman and Taleb cross-reference each other throughout the two books.
Själv tyckte jag The Black Swan var en trevligare läsupplevelse än Thinking fast and slow, men jag ser fram emot att höra dina reflektioner!
(Och för den delen - Taleb skriver inte ‘gravallvarligt’ alls, enligt min mening, jag småfnittrade här och där både i denna och i Antifragile, som jag tyckte än mer om än svanen.)
Låter ju lovande. Ska bli spännande att se om jag håller med dig.
(och la för säkerhetsskull även till Antifragile i min läslista)
En av mina mest positivt överraskande läsupplevelser senaste åren har varit How to Fail at Almost Everything and Still Win Big av Scott Adams.
Att tänka i system istället för mål var nytt för mig, och det har förändrat mitt synsätt på hur jag kan utveckla mig själv. Samt en hel del kloka tips om hur man ökar sina chanser att få turen på sin sida.
Lättläst, rolig och smart bok.