Bra beslut - den är min favorit av de tre, om det ju inte framgick. ![]()
Finns MÅNGA bra böcker att läsa (och läsa om, det är ingen dum idé det heller!).
Ja, alla Linus böcker är bra - han skriver på ett sätt som gör det lätt att läsa och samtidigt intressant. Även hans tidigare böcker är läsvärda!
Måste också nämna Influence av Cialdini.
För insikt om hur man kan påverka andra människor och hur de vanligaste mekanismerna för inflytande fungerar.
Om inte annat är det nyttigt att känna till mekanismerna för att förstå vad som påverkar en själv.
Avsnittet om hur man ska be om hjälp i en livshotande nödsituation kan vara en av de viktigaste avsnitten jag läst.
Kortfattat: om du är i akut hjälpbehov, t.ex. om du skadat dig eller blivit akut sjuk i en stadsmiljö, kommer de flesta i närheten inte förstå att läget är allvarligt. De flesta av oss går förbi någon i nöd utan att inse allvaret. Inte för att vi inte bryr oss, utan för att vi oftast inte känner igen en nödsituation. Om du däremot pekar på någon, vem som helst, och ber just den personen att ringa efter en ambulans, sätter du hjulen i rullning. När första personen förstått att du behöver hjälp hänger många fler på.
Recension av ”Kannibalernas maskerad” av Alf Hornborg recenserar entusiastiskt Hornborg.
Måste säga att gillar man Stephen Donaldson så överträffar “The Gap” serien även Furst Nids förbannelse. Tror det bara finns på engelska, men det brukar ju inte vara några problem för den som gillar Sci-Fi, fantasy.
Tack för ett bra tips! 
Lyckas tyvärr bara hitta The gap som e-böcker… Sitta o läsa på telefonen inte min grej tyvärr… 
Första delen i Gap är svår, men hela serien är riktigt bra.
Jag läser allt på mobilen sedan 10+ år tillbaka. Tycker det är en sådan befrielse att slippa stora klumpiga böcker och slippa se till att man har bra ljus/lampa, osv. Man kan öka textstorleken när man är trött i ögonen och läsa hur mycket samples man vill innan man bestämmer nästa bok att läsa. 
Läser inte ofta men ska ge denna en chans efter tips i denna tråd👍

Utan tvekan: Grit av Angela Lee Duckworth
Sök på Stephen Donaldson och The Real Story: The Gap into Conflict. Första boken. Finns begagnat på Tradera.
Läser bara på telefonen. Funkar kanon. Är som att scrolla igen en webbsida på 500-1000 sidor 
Fördelen är att böckerna alltid är med mig. Mina markeringar och noteringar är tillgängliga och lätta att skumma igenom, för en snabb repetition av innehållet. Om jag behöver slå upp ett ord eller ett begrepp är det bokstavligen ett tryck bort.
Läser också med vit text på på svart bakgrund. Då kan jag läsa i ett helt släckt rum utan att blända eller väcka min sambo.
Kan säga att jag fram tills ungefär fem år sedan bara läste fysiska böcker. Jag väljer aktivt bort fysiska böcker nu för tiden. Köper allt i Apple Böcker.
Jo, jag förstår att det är otroligt bra och smidigt att läsa på platta /mobil, men för mig är fysiska böcker en paus från elektroniken och en lugn stund när mobilen /teven /datorn är avstängd. Helst slår jag även av huvudströmbrytaren till elen i huset och tänder några ljus också. Hade jag haft en öppen spis hade jag även tänt en liten brasa 
Gäller att inte blanda ihop form med innehåll. All skärmtid är inte samma sak.
Det gör jag inte, vill ändå inte läsa på skärm. 
Sista boken i the Gap serien av Stephen Donaldson har det bästa boknamn jag någonsin har stött på: “This day all gods die”. Hade omslaget funnits som T-shirt hade jag köpt 100 ex direkt!
Med tanke på vad som pågår, så kom jag att tänka på denna bok och hur illa till mods man kände sig när man läste den.
Boken har inte påverkat mig mest(så lite off topic) men jag tycker det är onödigt med en egen tråd.
Läsvärd är den i alla fall.
Instämmer i Animal Liberation av Peter Singer. Även A theory of justice av John Rawls, Existentialismen är en humanism av Sartre, och Livet måste ha en mening av Viktor Frankl. Ekonomiskt mest påverkad av Your Money or your life av Vicki Robin och Early retirement extreme av Jacob Lund Fisker.
Läser sällan faktaböcker förutom sådant som tillhör mitt yrke.
Donna Tartts book Steglitsan påverkade dock mig positivt pga att jag gillade den som f*n. Vet inte ens om den är “något särskilt”, jag bara fastnade för den och rekommenderar den.
Här kommer några av mina favoriter från senaste halvåret:
The Great Mental Models Volume 3: Systems and Mathematics
- Summerar de viktiga idéerna i “systems thinking” såsom feedback loops, bottlenecks and Margin of safety. Bra stories och historiska exempel som gör boken relativt lättläst.
Playing to Win: How Strategy Really Works
- Riktigt nice bok med bra ramverk för strategiframtagning. Pragmatisk och tillämpningsbar approach.
Coaching for Performance Fifth Edition: The Principles and Practice of Coaching and Leadership
- Grunderna i coachande ledarskap och det coachande förhållningssättet. Rekommenderar varmt till både chefer, coacher och nyfikna.