Min dotter på 18år ska börja i 3:e årskurs i gymnasiet har jobbat under sommaren, påbörjat körkort och rest en tur till Grekland.
Hon har inset det tar tid att spara pengar och de försvinner snabbt om man inte tänker sig om.
Vi har sparat för henne under hennes uppväxt och hon har en bra summa på en ISK.
På hennes lönkonto har det dock gått från ca 40000 till 20000 på ett par månader vilket var ett chock (där fattas så klart lön för juli) för henne.
Vi har haft en prat om ekonomi, tid, pengar och hur det är viktigt att de användas på något man tycker är värt det och att man inte spiller dom på snabbmat etcetera.
Kan forumet rekommendera några böcker för en tonåring som ska börja att ta sin ekonomi på allvar?
Jag har själv läst ’keep up buying’ kanske det är lite för tidligt för den…
Folk prata om ’The Psychology of Money – Morgan Housel’ och ’Your Money or Your Life – Vicki Robin & Joe Dominguez’.
Tror ni de är bra? Eller finns där andra som kan ge lite perpektiv och input om hur hon ska hantera pengar och planera sin ekonomi?
Har hon arbetat förbrukas ju lönen allt eftersom. Vissa grejer är unteachable lessons. Jag köpte hur mycket datorprylar som helst när jag var vid 20-årsåldern. Då var man ju glad när man handlade något. Nu är jag betydligt äldre och glädjen för inköpen kommer helt enkelt inte. Bara hon inte access till flera 100K på en ISK i hennes namn så är det väl lugnt.
…är några böcker som påverkade mig som tonåring . Har väldigt svårt att se att jag skulle varit mottaglig för resonemang om personlig finans på den tiden. Pengarna spenderade jag på resor, alkohol, upplevelser, en del (billiga) droger. Väldigt lite prylar, statusgrejer, osv. Sen klippte jag mig, utbildade mig länge, läste böcker om ekonomi som de du rekommenderar. På det temat kan “Fooled by randomness” passa en tonåring! Bra formativ läsning. Men den fanns inte på min tid.
(det är naturligtvis bra om din tonåring är intresserad av finans - men jag vill ändå hävda att man kan lära sig mer av att spendera pengarna i tidig ålder än att lära sig att investera dem)
Det var nu insikten kom att om hon en dag vill köpa en lägenhet själv och så kan det inte fortsätta så här. Hon vill och är motiverad till att få styr på sparande och investera.
Jag tycker det var bra hon reste till Grekland med sin kompis, man måste också få uppleva saker som ung. Den resa har kanske kostat henne ca 8000-9000kr så helt ok.
Körkortet kommer vi att hjälpa henne med, men det vet hon inte än. Hennes kompisar är väldig bra på att spendera pengar och min hållning har varit att fick använda sina egna pengar så hon får en uppfattning av hur mycket hon måste jobba för att ha exempelvis 9000 till en Greklandsresa.
ISK pengarna vet hon att de är till när hon börja på universitetet.
Jag spenderade mer eller mindre allt jag tjänade mellan 18-27 på resor. Vet inte hur mycket det blev totalt, men 1-1,5 miljon kanske? Man tjänade ju inte så mycket och reste ca halva tiden. Lätt värt det! Med alla erfarenheter och självständighet man fick så var det lätt att komma ifatt. Lever nu ett ganska vanligt övre medelklassliv med allt vad det innebär.
Jag gav bort boken “Mer pengar för pengarna” till en student häromåret. Det var mycket uppskattat.
Den går igenom det mesta man behöver kunna på ett enkelt sätt.
Annifrid Lilja släppte precis sin bok ”Enkel privatekonomi : din praktiska guide till livets alla pengafrågor” som kanske skulle kunna vara en bra start? Jag har inte läst den själv men följer som många andra henne på sociala medier och tycker att innehållet där brukar vara lättsamt och informativt.