Söker boktips till unga vuxna

Hej!

Jag tänkte ge mina syskon som fyller 18 och 21 ett litet startskott och hjälpa dem att starta upp ett lysa konto. Men för att de inte ska ta ut pengarna vid första nedgång, som ju lär komma inom några dagar, så kanske lite bra läsning skulle vara till hjälp. Vad för böcker skulle ni tips om till den åldersgruppen (jag antar att de inte har särskilt mycket förkunskaper).

Lite back story är att jag själv som är 35 år fick 70 tusen av mina föräldrar när jag vad 20 år och som sen satt i 12 år på en vanligt konto utan ens någon ränta. Hoppas ge mina småsyskon mer instrument än vad jag hade.

Tack på förhand!

Så här blir du miljonär i hängmattan.
Mycket bra och informativ bok tycker jag

Hej!

Mer pengar för pengarna av Runnemo, Siegbahn och Wass är en pedagogiskt skriven bok som tar upp många grundläggande aspekter kring sparande men också lån, försäkringar, bostäder och pension.

2 gillningar

Stort medhåll på denna !

1 gillning

Hjärnkoll på pengarna av Elin Helander

Tidlös utbildning av Andreas Carlund

Det viktaste för en ung människa är att inse vikten av självinsikt, hur världen fungerar, vilka mekanismer som verkar på olika fenomen och vilken väg som leder till en bättre och tydligare livsriktning. Tidigare nämnd bok är iaf den bästa bok jag kommit över för att förmedla just detta.

Jag gillar ju Just keep buying av Nick Maggiulli, RT gjorde dessutom en poddserie om boken som man kan lyssna på parallellt.

1 gillning

The richest man in Babylon är ju en klassiker, som var den första ekonomibok jag läste, och som var startskottet till att investera för mig.