Jag tycker att boken “Goda råd om fonder, sparande & pensioner” av Pia Nilsson är bra för nybörjare.
Titta även på min blogg “enkel-ekonomi.blog” som riktar sig till nybörjare (jag har fått Jans tillåtelse att nämna den här ibland om det känns motiverat)
Lycka till, Kim
Hej.
Andra böcker inom området ekonomi som Jan inte nämnt ovan är “Total money makeover” av Dave Ramsey. samt “Your money or your life”. Båda finns hos valfri bokhandlare på nätet- eller gör som jag och låna dem på biblioteket. Båda böckerna riktar sig mot allt från nybörjare till mer erfarna. De är dock skrivna på engelska och riktar sig mot det amerikanska systemet vilket gör att just delarna om i vad man skall investera i kan skilja sig lite mot vad som är möjligt här i Sverige. Men då kan man använda sig av Jans “Nybörjarportfölj” tills man blir lite mer varm om fötterna.
Jag lyfter denna tråd igen.
Jag spenderar en del tid i bilen och brukar roa mig med att lyssna på ljudböcker då.
Skulle gärna vilja lyssna på ljudböcker med ekonomiska teman, men har svårt att hitta några som är bra.
Har forumet några tips på bra ljudböcker om ekonomi?
Min favoritbok för nybörjare är Richest man in Babylon. Även om den inte har så mycket konkreta tips för oss moderna småsparare, är den väldigt bra på att hamra in grundläggande principer.