Ny på sparande - börjat med Lysa, hur göra med sparande till kontantinsats?

Hej, jag är ny här och helt ny inom fondsparande och så vidare och hade gärna fått lite hjälp med hur jag bör tänka kring mitt sparande. Jag hoppas jag förstått rätt och kan skriva mina frågor här.

Jag har fast anställning och nettolön på ca 29000. Idag sparar jag i en LYSA fondrobot, 10-15 år, 100% aktier. Där har jag en månadssparande på 2500kr. Jag valde detta efter att ha läst här, och fondrobot kändes enklast för mig. Valde också 100% aktier efter att jag läst om räntefonder och att det är bättre att ha ett rent aktiesparande och ett sparkonto med sparränta ”bredvid”. Därför månadssparar jag också hos Lunar, lite olika vad det blir men brukar satsa på 2000-2500. Jag har inga lån förutom studielån sen innan och inga större utgifter heller. Min första fråga är om 100% aktiesparande + sparkonto är smart, långsiktigt? Gäller det jag läst om räntefonder fortfarande? Aktiesparandet är i första hand tänkt till framtida pension (är 34 år).

Min andra fråga gäller kortsiktigt sparande. Eftersom hyresmarknaden tyvärr är ganska svår just nu har jag börjat fundera på hur jag skulle kunna spara ihop till en kontantinsats så att jag kan köpa lgh om ca 3 år kanske. Har ni några tips kring hur jag bör spara kortsiktigt? Just nu är mitt sparande på sparkonto uppe i 50k så väldigt långt kvar till någon slags insats.

Jag hoppas verkligen jag skrivit i rätt del av forumet annars får ni kasta ut mig :innocent:

Mvh Jennifer

9 gillningar

Hej och välkommen

Har du räknat fram vad du behöver för summa för insats i lägenhet?
Med 2000-2500 kr per månad får du ihop 24000 - 30000 per år. Lär ta tio år om du behöver 300 000.

Du behöver kanske lägga mer på konto än på aktier om du behöver till en insats om tre år?
Svårt att bedöma då vi inte vet vilken summa du vill spara ihop till.

När det kommer till sparande på konto, hade jag sett till att få ihop en lämplig buffert (50-100k) beroende på din situation som satt på ett räntekonto med fria uttag. Resten utöver detta skulle jag ha i olika fasträntekonton på 3-12 månader. Beror ju vilka belopp du kommer upp i och om det är värt att dela upp summan eller inte.
Har du endast 50k, ja då får du kanske vänta tills du har ytterligare en summa (på 10k eller 20k) som du är bekväm med att låsa in på 3, 6 eller 12 månader.

1 gillning

Jag var i en liknande sits för ett gäng år sen.

Mitt sparande var uppdelat ungefär 70/30 där 70% var aktier och fonder och 30% var på räntekonto.
Även jag med målet att kunna köpa en lägenhet, när det närmade sig och jag hittade en lägenhet så sålde jag majoriteten av det jag hade på börsen och tog alla sparpengarna från räntekonto. Lite surt att “börja om” på börsen, men högsta prio var en bostad!

Bara för att pengarna är på börsen så betyder det inte att man inte kan sälja det och använda dessa pengar till en lägenhet också!

3 gillningar

Tack för svar! Räntekonto med fria uttag är sparkonto (typ Lunar) då? Tack för tips angående fasträntekonto. Det borde jag kunna göra.

Angående fondrobot på Lysa: skulle du fortsätta med 100% aktier eller ändra till typ 90/10 aktier/räntefonder?

Tack för svar! Ja jag kommer nog få använda varenda krona när nu den dagen kommer.

Risken med att ha pengarna på börsen är ju såklart att dom minskat i värde när man behöver dom och man kanske behöver vänta 6-12 månader till.

Jag hade tur i min timing så det hade gått upp 50-60% på 2-3 år, så det gick snabbare för mig, annars hade jag snällt fått vänta något år till.

Vill du ha en stabilare plan bör du lägga om allt nysparande till räntekonto som @AimHigher nämner.

2 gillningar

Självklart är det så.
Men av egen erfarenhet där jag sett min förmögenhet gå ner med 70-80% under IT-krisen och typ mer än 50% under finanskrisen, sen Corona dippen och förra årets dipp har gjort mig lite mer försiktig med belopp jag vet jag behöver ha tillgång till

4 gillningar

Det som du spara till pensionen hade jag behållt i 100% aktier då du har många år på dig

1 gillning

Pengar du vet att du behöver om 3 år ska inte vara på börsen. Så enkelt är det. Sätt ett mål i pengar och tid, spara så mycket du behöver för att nå det målet. Spara till konto med ränta och insättningsgaranti, men ärligt talat är nog räntan mest att se som en liten bonus i det här fallet.

Om du har råd att spara ytterligare, utöver det som krävs för att nå målet, då kan du lägga det eller delar av det i aktier. Det är lätt att vara optimist och jaga avkastning, men börsen är nyckfull och du kan mycket väl missa ditt mål om du är överinvesterad i aktier med så kort horisont.

2 gillningar

Tack så jättemycket för alla kloka och tydliga svar!

1 gillning

Du har fått många kloka svar som kan hjälpa dig nå dina mål. Jag funderar på om du har möjlighet att öka sparandet? Som @AimHigher påpekar kommer en kontantinsats ta lång tid att få ihop med 2500/månad (i de flesta delar av landet).

29k netto borde motsvara omkring 42k brutto, en bra lön även om det förstås finns de som har högre. Går det att minska utgifterna med ytterligare tusenlappar kommer det förstås gå fortare att komma i mål. Om det inte är möjligt skulle jag nöjt mig med 1000 kr/mån till det långsiktiga sparandet (vilket, även om du inte ökar det på sikt, blir mer än en miljon kronor med ränta på ränta fram till din 65-årsdag) för att ha mer pengar säkrade till kontantinsatsen.

2 gillningar

Ja, jag tänkte så också att det långsiktiga kanske ska sänkas till 1000 så att jag också kan spara mer till själva buffert och/eller eventuell kontantinsats. Vad tror du är bäst, att då lägga lite extra på räntekontot eller ska man investera i en ytterligare fondrobot men med annan fördelning…? Jag har egentligen inte så stora utgifter så jag borde kunna få undan lite mer.

Nej, jag skulle lagt alla pengar du tror dig behöva om ca 3 år på ett sparkonto med ränta, precis som övriga i tråden föreslagit. Om du sparar 5k per månad skulle jag lagt 1k till ditt Lysa-konto (100 % aktier) och 4k till sparkontot. Och jag tror du kommer vara superstolt över dig själv om du lyckas spara ännu mer, säg 10k, per månad.

Jag och min fru bestämde oss en gång för att spara så mycket vi kunde under ett halvår, för att kunna köpa vårt första hus. Vi bodde i en billig hyresrätt och tjänade (med lite extra jourjobb) omkring 60k netto tillsammans per månad, och lyckades spara totalt 260k under perioden motsvarande en sparkvot på ca 70 %.

Lite extremt kanske, men egentligen inte så stor skillnad mot studenttiden som vi nyss hade lämnat. Vi bjöd fortfarande över vänner på middag och levde likadant som tidigare, men med stor medvetenhet om vad pengarna gick till. Hoppas det kan inspirera! :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Om du nu vill köpa bostad så hade jag struntat i att köpa aktier kommande år och spara alla pengar på banken med den bästa räntan de har för tillfället.
Sen skulle jag försöka “riva av” plåstret så snabbt som möjligt du har en bra lön kan du ej spara mer?
Ibland kan det vara värt att under 3 år leva riktigt snålt för att nå ett mål.

Du kanske har barn etc då är det en annan femma men har du inga barn så bör du med den lönen lugnt kunna spara minst 10k per månad om du börjar strypa en massa utgifter kan låta tråkigt men om 3 år och du har 410k på kontot o kan köpa en bostad så kommer du könna att drt var värt det.

1 gillning

Om du vet med dig att du behöver pengarna till lägenheten om 3 år skulle jag spara ihop kapitalet på ett sparkonto med insättningsgaranti (till så hög ränta som möjligt).

1 gillning

Hej

Den stora frågan är om du ska köpa en lägenhet om exakt 3 år eller är det en ungefärlig tid horisont?

Att spara pengarna på sparkontot är ett alternativ men inflation äter upp en del av din köpkraft.

Om du är flexibel vad det gäller 3 år så jag skulle gå all in i en indexfond eller Lysa fondrobot. När det är nåt år kvar till den tid du har bestämt dig, skulle jag utvärdera det ekonomiska läget och eventuellt flytta allt till en sparkonto.
Under tiden fondspara så mycket du kan. Det du kan avvara från lönen, skatteåterbäringen etc.

Hoppas du når ditt mål. Skriv gärna hur det går för dig under resans gång. Skulle va kul att se att du lyckas och vilka metoder använde du dig av för att nå målet.

3 gillningar

Tack för fina tips och pepp! 3 år är absolut ungefärligt, jag bara drog till med något. Men jag har bott i min lilla etta under så många studentår nu så när jag äntligen har bra lön har jag blivit så sugen på att byta till ngt annat.

Ursäkta en dum fråga men typ vad för indexfond menar du isåfall? Fondrobot på Lysa har jag, menar du isåfall ”en till” med typ en 3-5årig sparhorisont?

Just nu - eftersom jag inte kan så supermycket - tänkte jag i första hand dra ner pensionssparandet till 1k och satsa resten av sparandet på sparkonto med ränta. Just nu är det Lunar, finns väl kanske säkert någon med bättre sparränta.

En indexfond är en fond som följer tex NASDAQ börsen eller liknande. En populär indexfond är S&P 500.
Sök på just S&P 500 så kan du kolla utvecklingen under 1,3,5 eller 10 år.
Just LYSA brukar ha en fin fördelning mellan index fonder och diverse värdepapper.
Alla stora banker med självrespekt erbjuder nån form indexfond. Det ska helst vara en global fond och inte enbart svensk index.
Senaste 5 åren har de flesta indexfonder presterat ca 40-50% avkastning, då under den här perioden har vi haft Covid och nu ränteläget som orskat nedgångar under de här 3 åren.

Kan du köpa lägenheten ihop med någon så behöver ni ’bara’ halva kontantinsatsen var.

Flera banker, bl.a. SBAB ger också lån till kontantinsats.

Jag är, eller kanske var, i liknande sits som dig och det jag kom fram till är lite det som Blacklabel är inne på. Jag har ett förstahandskontrakt som jag trivs väldigt bra i. Så jag “behöver” inte äga en bostad, eftersom jag inte behöver pengarna till kontantinsatsen kan de lika gärna vara på börsen. Så jag har kört kanske 80/20 fördelning på indexfonder/sparkonto.

Dippar det så är det värsta som händer att livet flyter på som vanligt i hyresrätten, visar det sig ha varit lönsamt så når jag målet tidigare. Så för min del har det känts som en väldigt låg risk att ta.

Plus att detta har gjort att jag intresserat mig mer för börsen och läst på och försökt lära mig under tiden. Detta hade jag aldrig orkat sätta mig in i om allt gått in på ett sparkonto.

1 gillning