Hur placera arv

Hej, tacksam för era tankar. Jag är 55 år och har pga låg sjukersättning inte haft möjlighet att pensionsspara så mycket (ca 100 tusen). Kommer nu få ärva ca 800 tusen och behöver klura ut hur jag ska placera dessa pengar på ett klokt sätt för framtiden. Hur ska jag tänka? Helst skulle jag köpa ett eget boende men pengarna räcker inte till det tyvärr (bor i hyresrätt idag). En del ISK på fem år och en buffert på ett sparkonto?

Börja här: Tips när och innan du får ett arv, säljer ditt företag eller får en större summa pengar

4 gillningar

Tack, har lyssnat på avsnittet ovan som rekommenderades!

Arvet blev något mindre än jag trodde pga sjunkande bostadspriser osv men frågan kvarstår. Pengarna (vi syskon fick drygt 550-tusen var) står nu på mitt Lysa Buffertkonto med 3.37% ränta).

Jag är högutbildad men har som jag skrev varit sjukskriven länge och har låg inkomst och sjukersättning (där en del är bostadstillägg) och bor i en central hyresrätt (hyra drygt 10 000 kr) tillsammans med min dotter som pluggar ett par år till på juristprogrammet. Mina enda skulder är CSN ca 1000kr/mån. För att dryga ut kassan lite hyr vi ibland ut ett av rummen, brukar ge ca 10-20-tusen/år. Jag har tyvärr inte tillräckligt mycket ork (pga sjukdom) för att klara av att jobba extra vilket är målet samt klarar inte heller av en flytt just nu, så mitt mål är egentligen bara att se till att pengarna växer så mycket det går tills jag absolut måste flytta om något år, samt att jag inte förlorar mitt bostadstillägg. Hur ska jag tänka?

Ska jag sprida risken genom att göra månadsvisa överföringar från bufferten på Lysa till mitt ISK hos Lysa typ 10 000 kr/mån eller ska jag placera rubbet på ISK kontot direkt? Har idag ett ISK-konto som jag startade för ett år sedan 64% aktier 36% räntor idag med investeringshorisont 5-10 år och brett investeringsfokus. Utvecklingen sedan start har varit 15.5%. Har även ett buffertkonto motsvarande utgifter i ungefär ett halvår.