Pengar på sparkonto vs fondrobot

Hej!

Jag är 25 år och har varit student i 3 år, nyss fått mitt första jobb med en lön på 31 000 i månaden. Under min studietid sparade jag ihop ca 200 000 på börsen. Men i våras sålde jag av allt eftersom jag vill köpa en lägenhet med min sambo någon gång 2023 och kände att det blev lite för skakigt eftersom jag kommer behöva pengarna snart.

Nu börjar jag dock känna att pengarna äts upp av inflationen och funderar därför på att sätta in en del av pengarna på en fondrobot med ganska låg risk, typ fundler eller lysa. Hur hade ni gjort i min situation? Hade ni satt in en del av pengarna på en fondrobot och i så fall vilken? (Vill gärna ha en app och därför lutar det just nu mot Fundler)

Vi avvaktar bostadsmarknaden just nu för och se om det går ner ytterligare innan vi köper (skulle inte tro att ny bostad blir aktuellt förens våren 2023 tidigast), min kille äger lägenheten vi bor i nu och har en större del kontantinsats än mig. Vi bor superbilligt så jag kan lägga undan ca 15 000 varje månad. Tycker marknaden fortfarande känns ostabil eftersom jag inte har råd att bli av med pengarna på börsen. Och jag vet att man inte ska ha pengarna på börsen om man behöver dem inom 3 år. MEN jag är intresserad av börsen och jag tycker ändå att en fondrobot med en låg risk och mer räntor känns bättre än att pengarna äts upp av inflationen på ett sparkontot just nu…

Det känns som allt är dåligt just nu. Räntefonder går ner när räntan går upp. Aktier ska förmodligen ner mer. Eventuellt kan man hitta 30 bolag som är resistenta mot inflationen och lägga pengarna i det men känner mig inte kompetent nog för det. Tänker typ ICA och liknande.

Du har svaren redan här ovan, det är nedanstående som gör att du inte kan tänka rationellt.

Pengar du inte har råd att förlora ska ALDRIG vara på börsen.

Förslagsvis låter du bli ditt sparkapital och lägger det på tex. SBAB bankkonto med 1% ränta och insättningsgaranti (eller annan bank med motsvarande).

Sedan tar du ditt månadssparande och delar upp i två hinkar.

1. Pengar in på bankkonto till framtida bostad.
  2. Investeringar för att tillfredställa ditt intresse.

Vilken andel varje hink ska ha beror på hur mycket mer du behöver spara till bostaden. Det som läggs i hink 2 ska du inte räkna med att du har till bostaden, inte ens som bonus (blir lätt att man drömmer sig iväg) utan dessa ska ses som vad de är, riskabla pengar som kanske ska användas om 10-30 år.

1 gillning

Hej Johanna, välkommen till forumet!

Sjukt imponernande! :trophy:

Tro mig, ingen gillar nuläget när inflationen är så hög :slight_smile:

Men så här har det gått hittills i år:

• Svenska börsen: minus 22% :-1:
  • Lysas 100% aktier 0% räntor: minus 7% :-1:
  • Lysas 0% aktier 100% räntor: minus 6% :-1:
  • Sparkonto 1%: plus 0.5% :+1:

Du kan läsa vad Jan tyckte om Fundler här: https://rikatillsammans.se/bast-fondrobot-2021/#h-fondroboten-fundler. Och i den stora Hur ser din portfölj ut för 2022? 🤔 tråden med över 400 inlägg har ingen nämnt Fundler.

Lysas hemsida fungerar jättebra på mobiler, kan läggas till som en genväg på hemskärmen (Lysa som en app (typ)), och hela grejen med att investera fonder är att man inte ska gå in och titta hela tiden hur det går d.v.s. vinningen med en fin app är liten.

Jag skulle hellre rekommendera Avanza, de har en väldigt imponerande app. Där kan du sätta upp månadssparande enligt https://rikatillsammans.se/basta-satten-att-investera-2022/, t.ex. allt i LF Global Indexnära, eller i deras “sparrobot” Avanza Auto 6.

Jag skriver “månadssparande”, eftersom det kan vara sunt att tidigt starta ett månadssparande som sen kan börja rulla tills en tidig pension.

Men om ni kanske köper en bostad nästa år hade jag satt allt på sparkonto, t.ex. SBAB 1% rörligt (Sparkonto med ränta – spara tryggt med sparränta - SBAB), eller bind ett år för ~2% på t.ex. Handelsbanken (Våra aktuella kontoräntor | Handelsbanken) eller Swedbank (Fasträntekonto privat - placera till bra ränta och låg risk | Swedbank). Eller sätt max 10% på Avanza och resten på sparkonto.

1 gillning

Alla har olika förutsättningar och riskbenägenhet. Det låter som att du vill ha 300 000 kr säkrade i vår och då skulle jag inte investera. Det är det rimligaste förhållningssättet.

Jag är dock emot den här “inom 3 år”-grejen, eftersom det är både marknadstajming och tid utanför marknaden deluxe, men alternativet kräver flexibilitet och ekonomiska marginaler. Om bostadinköpsplanen vore mer flexibel skulle jag alltså investerat allt, men jag vet att jag är i minoritet med den åsikten så ta det med en nypa salt.

Jag hade 100 procent satt pengarna på ett sparkonto och haft dem där till så ni kan köpa er lägenhet sen. Inflation är jättetråkigt, men har ni tur kan ju bopriserna falla mer än vad pengarna tappar i värde :slight_smile:

2 gillningar