Pengar på sparkonto vs fondrobot

Hej!

Jag är 25 år och har varit student i 3 år, nyss fått mitt första jobb med en lön på 31 000 i månaden. Under min studietid sparade jag ihop ca 200 000 på börsen. Men i våras sålde jag av allt eftersom jag vill köpa en lägenhet med min sambo någon gång 2023 och kände att det blev lite för skakigt eftersom jag kommer behöva pengarna snart.

Nu börjar jag dock känna att pengarna äts upp av inflationen och funderar därför på att sätta in en del av pengarna på en fondrobot med ganska låg risk, typ fundler eller lysa. Hur hade ni gjort i min situation? Hade ni satt in en del av pengarna på en fondrobot och i så fall vilken? (Vill gärna ha en app och därför lutar det just nu mot Fundler)

Vi avvaktar bostadsmarknaden just nu för och se om det går ner ytterligare innan vi köper (skulle inte tro att ny bostad blir aktuellt förens våren 2023 tidigast), min kille äger lägenheten vi bor i nu och har en större del kontantinsats än mig. Vi bor superbilligt så jag kan lägga undan ca 15 000 varje månad. Tycker marknaden fortfarande känns ostabil eftersom jag inte har råd att bli av med pengarna på börsen. Och jag vet att man inte ska ha pengarna på börsen om man behöver dem inom 3 år. MEN jag är intresserad av börsen och jag tycker ändå att en fondrobot med en låg risk och mer räntor känns bättre än att pengarna äts upp av inflationen på ett sparkontot just nu…

Det känns som allt är dåligt just nu. Räntefonder går ner när räntan går upp. Aktier ska förmodligen ner mer. Eventuellt kan man hitta 30 bolag som är resistenta mot inflationen och lägga pengarna i det men känner mig inte kompetent nog för det. Tänker typ ICA och liknande.

Du har svaren redan här ovan, det är nedanstående som gör att du inte kan tänka rationellt.

Pengar du inte har råd att förlora ska ALDRIG vara på börsen.

Förslagsvis låter du bli ditt sparkapital och lägger det på tex. SBAB bankkonto med 1% ränta och insättningsgaranti (eller annan bank med motsvarande).