Behålla aktier eller sälja

Jag har flera olika aktier som jag köpte för flera år sedan. Köpte för 10 000 per företag. Men många av dom har legat stilla och det händer inte mycket, flera med ngn tusenlapp minus. Ska man ta förlusten och köpa fonder istället eller behålla och fortsätta hoppas på att dom drar iväg?

Tycker du det är kul att ha kvar dem så behåll dem. Annars hade jag sålt. Men då är jag inte road av att sätta mig in i enskilda aktier.

1 gillning

Många brukar rekommendera följande tankesätt för att avgöra om man ska behålla eller sälja:

Om du hade haft pengarna idag som likvida medel (motsvarande värdet av de aktier du har), hade du då köpt dessa aktier eller hade du istället köpt fonderna?

En annan sak som är viktig att tänka på: dina aktier “vet inte att du förlorat pengar på dem”, de är helt neutrala till hur det gått (upp eller ner). Det är lätt att man lurar sig själv “de har ju gått ner så mycket nu, då kommer de snart gå upp”.

Vi vill ju gärna inte “förlora pengar”. Vi vill inte sälja på rött. Helst ska vi ha gått med vinst, men annars åtminstone plus/minus noll. Problemet är att medan man väntar på det så kanske man missar bättre avkastning som man kunde fått genom större spridning om man investerat i fonder. Möjligtvis.

Lycka till!

3 gillningar

Jag som inte tycker att tiden för att bevaka, köpa och sälja inte finns väljer fonder.

Jag upplever att för att göra affärer på aktier kräver mer aktivitet och bevaka respektive marknad och dess svängningar, fonder känns mer easy going och självspelande.

Jag känner väl lite som ni beskriver. Jag köpte aktierna i förhoppning att dom kunde ligga några år utan att behöva bry sig och trodde att de skulle växa,vilket inte hänt. Sen känner jag också att det är ju bättre att sälja med ngn tusenlapp minus per post och sen sätta in i mina fonder som iallafall sakta men säkert växer. Tack för all input.

1 gillning

Vill du dela med dig av vilka aktier det är du har?

De allra flesta kommer vinna i längden på att investera i enbart fonder om man ser det rent statistiskt. Tänker också att sparkvoten är mycket mer väsentligt viktigare än att lyckas pricka rätt bolag (som få lyckas med), speciellt i början när man ännu inte nått upp till att ränta på ränta effekten är större än insättning av kapital.

1 gillning