Sälja eller behålla ärvda aktier?

Hej,

Jag har ärvt aktier, HM (400 st) och Volvo (3000 st), som jag för tillfället har lagt i en depå. Eftersom jag inte hittat anskaffningsvärdet får jag använda schablonmetoden, vilket innebär att jag får skatta 20% på allt, vid en försäljning. Jag hade en tanke om att jag skulle bli intresserad av aktier, ha kvar dem och glädjas åt utdelning varje år, men lutar nu mer mot att sälja och köpa fonder i mitt ISK, trots skatten. Hur ska man tänka här, sälja eller behålla aktierna?

Rookie

Hej!

Om man ska hålla på med aktier kräver det en del engagemang och kunskap för att det ska löna sig. Jag är själv väldigt intresserad och lägger många timmar på det men förstår också att det inte passar alla. Om du kommer fram till att du vill äga enskilda aktier och lära dig mer så är en aktie på två aktier alldeles för hög risk, 10-15 bolag brukar man tala om. Tycker Unga Aktiesparares fem gyllene regler sammanfattar det bra:
1: Förstå vad du köper
2: Håll dig informerad
3: Spara långsiktigt
4: Spara regelbundet
5: Sprid riskerna

Känner du däremot att det är fonder som passar dig (vilket passar de flesta bättre) så hade jag sålt av. Skatten du betalar blir då bara en gång, sen får pengarna jobba för dig i framtiden på en plats som passar dem bättre.

Hälsningar
Elin