Efter kloka råd från poddar både här och andra ställen har jag i stort sett växlat om till enbart indexfonder. Känns mycket bra och ser fram emot att följa den resan
Jag har ett par mindre aktieinnehav kvar, ett par aktier med tråkig utveckling senaste åren men man lär sig av sina misstag.
Den ena ligger jag minus 64% på
Och den andra ligger jag minus 46% på.
Dessa 2 aktie är enbart mindre innehav ca 3-4 % av hela portföljen.
Men frågan är om jag ska behålla dem och hoppas de hämtar sig eller sälja dem nu och köpa fonder istället.
Räknar man på den med minus 64%. Säljer jag och köper fonder istället tar det ca 14 år med 8 % årlig avkastning i snitt att få tillbaka pengarna.
Känns som att aktien borde kunna få en bättre återhämtning än så på 14 år då den har svängt upp och ner genom åren. Vill helst bli av med den men vore intressant att höra andras tankar om liknande resonemang.
Båda hade rapporter nyligen och det tar nog ett tag innan det svänger uppåt igen om det nu gör det.
För att utan tur kunna tjäna pengar på att göra enskilda aktieval istället för att köpa så brett som möjligt så behöver du veta bättre än marknaden. Du behöver kunna se när alla de experter som agerar på marknaden och skapar prissättningen har tänkt fel och felprissatt en aktie.
Har historiken visat dig att du vet bättre än marknaden? Att du besitter förmågan att hitta felprissättningar eller har gjort det arbete som krävs? Eller har du lärt dig att du inte lyckats med det?
Hur en aktie gått sedan du köpte den är helt ointressant information. Det påverkar inte alls om den är köpvärd/felprissatt idag.
Så släpp alla tankar på vad du betalt och fundera över hur du skulle gjort om du inte ägt dem.
Skulle du då känna att du besitter den sällsynta förmågan att se när marknaden har fel och att du har gjort analysen som visar vilka aktier som är mest felprissatta på nedsidan, så kommer nästa fråga: är det verkligen just dessa två aktier som är de mest köpvärda utifrån den analysen? Eller råkar du tänka att just de två kan stiga för att du redan äger dem?
Vad du köpt dem för och hur mycket plus eller minus du ligger har ingen inverkan på deras framtid och bör därför inte va med som argument vid ett beslut.
Det enda som räknas är sannolikheten att de går bättre än index från och med nu. För det avgör var du troligen vinner tillbaks pengarna fortast.