Hej!
Det här är kanske dumma frågor men då får det va så 
Jag ha investerat en del pengar i tre olika aktier inom franskt mode. På Avanza har jag 20% aktier och resten i index-fonder. Jag har också sparande på Lysa och på bankkonto med ränta.
mina aktier på Avanza
Hermès (4 aktier)
LVMH (3 aktier)
Kering SA (1 Aktier, Gucci bland annat).
Ibland har jag hört att man ska köpa aktier i bra bolag till exempel LVMH och aldrig sälja dem, och behålla dem typ livet ut. Jag vet inte om det kanske inte menas bokstavligt men säg att jag skulle behålla dem här 8 aktierna och inte sälja av dem, hur skulle jag gå med vinst då?
Alltså måste jag sälja av aktierna någon gång för att gå med vinst på dem? Jag tänker såhär vet inte om det är rätt eller fel, om jag inte säljer aktierna (inte när de har gått om om vi låtsats att de gör det) så har jag inte tjänat pengar på aktierna eftersom jag inte sålde av dem när de steg, förstår ni hur jag menar?
Vad jag undrar är alltså, om jag aldrig säljer min aktier, hur går jag med vinst`/tjänar pengar på dem då? Min utdelning av aktier är endast 900 kronor så det är ju inte heller så mycket.
En anledning till att inte vilja sälja av dem heller är att jag tycker det är som sagt svårt att ha koll på när de ökar och minskar i värde med mera. Och sen när jag hör att tex Placera podden skriver “behåll de här aktierna för alltid” så inbillar jag mig att jag inte måste sälja av mina aktier utan faktiskt alltid kan behålla dem och ändå tjäna pengar på dem men jag förstår som sagt inte riktigt hur?
Tack för hjälpen 
Vad är definitionen av att gå med vinst? Att du får in pengar på konto? Du får utdelning från företagen (dvs delar på företagsvinsterna med andra ägare) och du har förhoppning om att företagen kommer fortsätta göra bra resultat och att den förmögenhet du parkerat i en äganderätt kommer stå sig och öka i värde. Vinsten ligger i den förmodade långsiktiga värdetillväxten i företagen (som avspeglas i aktiepriset) vilket ökar din förmögenhet, och de utdelningar som görs (dvs kontanter) vilka antingen används för att bygga vidare på förmögenheten eller köpa glass.
Om du menar att aktierna stiger, du räknar på din förmögenhet och ser att den är större än förra året så att du har en orealiserad vinst, men att de sedan sjunker tillbaka, ja då har du missat en möjlig vinstrealisering som skulle skapat en kapitalvinst i reda pengar, men samtidigt vet du ju inte vad du hade gjort med det kapitalet, det kanske hade investerats i ett annat företag som gått ännu sämre, eller din aktie kanske skulle stigit ännu mera och du får således ågren för att du sålde och missade en större vinst. Det är hela grejen med aktier, man vet inte.
Om jag köpte indexfonder 1980 för 1 miljon och inte rört kontot så sitter jag med en fet förmögenhet. Jag har dock inte realiserat någon vinst, men jag skulle ändå våga säga att jag gjort en bra vinst på kapitalet.
Om du tror företagen kommer utvecklas bättre än marknaden i stort, eller du tycker det är superkul att äga dessa så är det väl rimligt att behålla. Om du tror att de kommer utvecklas sämre, och att det inte är tillräckligt kul att äga bara för att äga, sälj. Om du inte vet, ja då vet ingen annan heller vad du bör göra och då är ett tärningsslag lika bra som något annat. Om du säljer så finns det ju uppenbarligen någon på andra sidan som tycker du gör fel val eftersom denne väljer att köpa dina aktier.
2 gillningar
Svaret är tyvärr det beror på.
Snarare kanske det menas med: som läget är nu med hur det ser ut kommer jag att behålla aktierna, för jag ser ingen anledning att sälja just nu.
Vad händer om bolaget byter styrelse? Vinsten sjunker stadigt? Kostnaderna ökar? Företaget byter ägare? Kanske är generationsskifte på gång? Kan de vända skutan? Har de en unik produkt? Hur står de jämfört med konkurrenterna?
Det finns massor av saker som spelar in. Jag har hört Warren Buffett säga, att han helst äger för evigt, men han säljer aktier kontinuerligt. Det ända jag hört att han aldrig har rört eller sålt, är coca cola. Men det är ett fantastiskt företag på många sätt. Så om man köper sådana fantastiska företag som överlevt alla typer av förändringar i ledningar och ägare, då är det värt att behålla för evigt. Det är sådana företag som man ”ska” investera i.
Ser dock inte vitsen med att vara stolt ägare av aktier i ett sjunkande skepp. Sälj!
1 gillning
Tack så mycket för din kommentar! Den var väldigt pedagogisk och jag förstår hur du menar 
Tack för din kommentar också! 
Kloka tankar!
En annan aspekt (en potentiell fördel med index) är din investerade tid: om du använder säg Lysa eller Länsförsäkringar global index-fond (eller dylikt) samt skjuter till pengar (alternativt som i ditt exempel stoppar in en stor engångssumma) så frilägger du väldigt mycket tid till sånt som du tycker är roligt. (Visst, investeringar kan också vara intressant men det tar en del tid att följa upp.) OBS! Inte för att du hävdar något annat gällande tid i ditt inlägg, mest ett tillägg. 
1 gillning