Hej alla miljonärer och kommande miljonärer! Jag behöver lite expertråd
Min mor ärvde nyligen aktier till ett värde av 600,000 - 1 miljon SEK (minns inte exakt hur mycket det var) fördelat mellan Swedbank, Fabege, Skanska och Whilborg.
Ingen av oss kan någonting om dessa företag och dess framtidsutsikter. Så frågan är helt enkelt, bör vi sälja av eller behålla?
Vad gör min mor om vi säljer av?
Om min mor säljer av så kommer pengarna antagligen att läggas på kapitalinvest fond som hon redan har, alternativt läggas på ett sparkonto med 2% ränta eller så. Det kommer högst troligen inte ske någon investering i något annat.
Kommer pengarna att behövas inom kort?
Högst troligen kommer pengarna aldrig att behövas. Min mor nämnde att jag eventuellt får ärva dem när det är dags - vilket förhoppningsvis är 30 år till (hon är 67, dock ingen bra hälsa).
Med det sagt så har min far inte gått i pension än (ett par år kvar). Därav är det svårt att veta hur deras ekonomi kommer att vara när det väl sker. Jag tycker också att de ska spendera sina pengar och inte dö med pengar på banken, men det är så klart upp till dem.
Med det sagt så tjänar min far bra och jag har svårt att se ett scenario där de måste sälja av. Det är i så fall snarare att de säljer av för att de vill ha mer pengar att spendera (t.ex. resa).
Så vad säger expertpanelen? Vad gör vi med dessa aktier?
Uppskattar verkligen all hjälp!