Byta till indexfond eller behålla aktier?

jag håller på fundera på detta för ett tag nu, och där finns inte ett rätt svar på detta. men jag tänkta ändå kolla med er, och vad ni skulle göra i min situation.

om vi gör ett bra års resultat på jobbet, får vi en bonus i aktier (Sweco Ab ser. B)

nu tror jag så klart på mitt jobb, och de har gjort ett riktigt bra resultat under 2020 igen, dock tycker jag att aktier har börjat går ganska dåligt från slutet av 2020, och det som jag undrar är, skulle det inte vara bättre att byta allt till en index fond istället?

med tanken på att jag behöver betala inkomstskatt på beloppet jag får i utdelning förväntar jag mig en lite bättre avkastning än vad det blev i år (+2,16%)

det ända fördel som jag ser nu är att man får en litet utdelning, men det är också inte en riktigt jackpot som kommer nära skatte beloppet.

någon som kan ge mig råd på detta? tänker jag fel?

Problemet med att äga aktier i företaget som köper din tid är att om det börjar gå dåligt för dem så kan fu bli av med jobbet samtidigt som aktierna störtdyker. Det är alltså en stor koncentrationsrisk.

Många företag som ger bort sig själva i bonus brukar ha krav på att man äger aktierna en viss tid. Ofta ett år. Jag hade kollat upp reglerna för det och sedan sålt av så fort tiden går ut. Precis som du räknat ut så kan man sätta pengarna i något annat. Vad som helst är faktiskt bättre än just det företaget. Jag hade själv valt en global indexfond.

4 gillningar

Instämmer i Emils resonemang men vill fylla på med att det också är relevant hur ens sparande ser ut i övrigt. Sitter du på ett kapital som är mångdubbelt mot de över åren ackumulerade bonusutbetalningarna? Då utgör Swecoaktierna en mindre andel av sparandet och det kan vara mer ok att ligga kvar förutsatt en tro på fortsatt bra utveckling. En medveten tilt som ger möjlighet till överavkastning helt enkelt.

Om de ackumulerade bonusutbetalningarna istället utgör en stor andel av det totala sparandet i värdepapper så är risken alldeles för hög kan jag tycka. Även prima kvalitetsbolag kan råka ut för oförutsedda händelser.

Det finns för övrigt inga begränsningar på när aktierna kan säljas. Jag arbetar också på Sweco och har stark tro på det vi gör och en fortsatt god utveckling. Ändå har jag sålt mina bonusaktier på tilldelningsdagen samtliga tillfällen det delats ut.

Hade jag haft mer kapital nu om jag behållit istället? Ja, definitivt. Hade det passat in i mitt sparande och gett en rimlig riskprofil? Nej.

2 gillningar

Bonusutbetalning gör en väldigt stor andel i det totala just nu, eftersom vi precis har köpt bostad i december. Med årets utdelning blir det minst 60/40 av totala värdepapper.

jag håller helt med dig, risken känns för högt när mitt syfte med de extra pengarna är till en lång sparande (+10/15 år)

Fast många gånger räcker det med att den “kreativa” och “hårt arbetande” VD:n gör sig av med folk för att värdet på aktien ska öka.

Lite småsurt det också, om ens aktier ökar i värde för att man blir av med jobbet.

Det är ju rätt mycket att lägga många av äggen i samma korg om det är (som jag förstår) 60% av ditt totala privatkapital just nu. Visst är det både bra och kul att ha “skin in the game” men kanske lite väl stor del. Dessutom om det fortsätter att gå bra får du ju mer bonusaktier i framtiden.

Det kan nog vara läge att diversifiera till en indexportfölj typ Jans “globala portföljen” om du sparar på lång sikt. Då går du från att ha de pengarna i 1 aktie till (om jag kommer ihåg rätt) runt 4000 aktier i portföljen. Det är en rätt massiv diversifiering :slight_smile:

Tittade snabbt på Sweco aktien. Verkar som det varit något/några uppköp senaste åren, vilket uppvärderat bolaget. Den känns relativt högt värderad historiskt om än med bra tillväxt. Enl. börsdata har tillväxten senaste 5 åren varit 24% (inkl. företagsförvärv) men PE talet är 35 jämfört med historiskt 15-20. EV/EBITDA är 16.7 jämfört med historiskt 8-12. Men visst fortsätter tillväxten på 20-30% om året så kan den säkert gå bra även framöver. Skuldsättningen är bra, nästan ingen skuld alls, så det finns nog plats för ytterligare förvärvad-tillväxt framöver, om det bara finns intressanta bolag att köpa.

Alltså ser inte alls ut som en dålig aktie att få i bonus … bara att det kanske är lite mycket av din portfölj :slight_smile:

2 gillningar

Sälj och köp en indexfond om du vill sprida ut riskerna.

Hur fungerar det skattemässigt.
Betalar du inkomst skatt på det bokförda värdet på aktien när du får den i bonus eller när du säljer den?
Om det är det senare ska du ju definitivt sälja den och flytta in pengarna i en ISK så fort du för möjlighet.

Det blir inkomstskatt på beloppet vi fick på utdelningsdagen. Sen 30% på vinsten om man väljer säljer det, eftersom de delar ut det på AF konto

Då skulle jag säga att man vill sälja och flytta pengarna till ISK och skatta av kapitalet så fort som möjligt för att slippa kapitalskatten om 30% på eventuell vinst.

Sen kan du välja om du köper nya Sweco-aktier, global index fond eller annat när du väl fått in pengarna på ISK:n.

1 gillning