Frågor för ett oväntat aktieinnehav och dess framtida placering

Hallå forumet här kommer mitt första inlägg.

Jag har hamnat i en smått pinsam situation som jag tänkte fråga om lite hjälp för att eventuellt lösa.

För en väldans massa år sedan så arbetade jag på Sweco och vi fick ut lite bonusar. Ett par år så fick vi ut dessa som aktier på VP-konton som bolaget satte upp åt oss. Lite pengar men inte så mycket att tala om och Sweco B är en trevlig stabil aktie men ingen super raket heller så dessa aktier föll i glömska…

Dessa små pengar har idag blivit en ansenlig summa sisådär en 15 år senare och nu till mitt dilemma.

Så mina funderingar går nu i huruvida jag ska sälja innehavet och ta en ordentlig skattesmäll för att investera i lite bredare fonder. Eller bör jag låta denna del bara ligga kvar som den är och förlita mig på en stabil aktie?

Har ni några bra tips att komma med?

Om du fick värdet som ett arv/lottovinst/annat idag - hade du då köpt Sweco-aktier för dem eller hade du investerat i indexfonder?

Skattesmällen kommer förr eller senare, jag hade inte avstått att sälja av den anledningen.

4 gillningar

Varför inte sälja hälften och investera dom i ett par breda fonder? Det skulle jag ha gjort om jag var osäker på detta.

Personligen hade jag sålt och placerat i indexfond på isk. Stort bet på att en enda enskild aktie ska fortsätta gå bra.

1 gillning

God dag!
Beror nog på hur ansenlig summan är i relation till dina övriga innehav.
Samtidigt är det klart att ta in det perspektivet som Andreas S lyfter: hade du själv köpt aktier i Sweco idag?

Personligen hade jag sålt innehavet och investerat i andra aktier. Men jag har förstått att Rika Tillsammans-investerarna är gladast i fonder. :slight_smile:

1 gillning

Tackar för kloka inspel.