Hej,
Har länge läst på forumet men känner nu att jag vill få er feedback.
Äger 290 aktier i Wärtsilä (uppgång 12% idag) och skulle ha en vinst på ~24% om jag säljer till dagens värde.
Skulle du sälja dem och placera i indexfond, eller hålla dem och vänta på ytterligare utveckling?
Det är en omöjlig fråga att ha “rätt svar” på, men tar gärna emot alla synpunkter!
“Rätt” svar är alltid att du inte kan förutse framtiden, så därför ska du alltid byta till indexfond. ![]()
Välkommen hit ![]()
Jag är väl ingen fan av rätt cykliska Wärtsilä. Haft ögonen på dem men aldrig investerat i den aktien av olika skäl.
Efter dagens uppgång ligger de väl på drygt PE 18 på 2023 års förväntade vinst (0.55 EUR) så det känns ju ganska fullvärderar i min mening.
Kommer det en lågkonjunktur så lär de dras med ner och de är rätt volatila dvs brukar går ner rätt mycket.
Över tid tror jag de måste gå igenom en rätt stor omställning då deras kraftlösningar för marin och andra sektorer behöver ställa om från fossilt till grönt. Kanske liknande omställning som krävs av biltillverkare. Stora omställningar är alltid riskabla, kan ge uppsida men även stor nersida.
Så från min synvinkel hade jag hellre lagt pengarna i en global indexfond än att sitta på Wärtsilä, men det är ju jag.
Man ska också komma ihåg att en indexfond har rätt hög volatilitet men är åtminstone väldigt mycket mer diversifierad ![]()
Har ej koll på just den aktien men jag har 3 aktier jag känner mig trygg med att fortsätta fylla på ävem om dessa får en dipp och jag tror även de kan stå emot tuffa vindar därav känner jag mig ej orolig för dom utan jag ligger lång i dessa aktier.
När jag köper en enkild aktie så ser jag aktien som en “ko” som ska ge mig mjölk som exempel så har jag sca aktien den ger mig ej mycket mjölk cirka 2 procent utdelning men jag skulle aldrig vilja sälja min ko så länge den producerar mjölk även om grannbonden vill köpa kossan för halva priset.
Aktierna sålda med en fin vinst och kommer placeras i indexfond under den kommande tiden. Tack för kommentarerna.
det går bra för dig. varför satsar du inte i nya aktier?