Ta ut aktie vinster

Hej sitter här och funderar inför framtiden har varit pensionär i två år och fyller 65 år i sommar. Har cirka 800000 kr i vinst. Som jag tänkte sälja av och säkra på ett ränte konto. På ca 4.20% ska användas till att njuta av livet och flera resor under åren. Men man ser ju alltid fram mot när utdelningen kommer. hur skulle ni där ute göra. Men kommer ha kvar några som visar Röda siffror. Som Tele 2 essety Boliden Castellum.

Välkommen till forumet.
Är det i en vanlig aktiedepå? Dvs inte ISK? Är det aktiedepå och du har förluster att dra av från vinsten så skulle jag ha sålt av alla förluster för att minska vinstskatten. Ja sätta vinsten på räntekonto kan vara bra om du vill använda pengarna. Tänk på att du får betala restskatt i februari 2025 på vinsten.

Är på isk konto. Så sälja av posterna som ligger på rött är väl inte aktuellt speciellt som jag tror på dom fortfarande. När börsen backat tidigare har det inte gjort något då man kan handla lite billigare. Men en jätte nedgång kan ju kännas lite surt. Nu när man vill använda pengarna. Min tanke är att det kan kännas lite tryggare med pengar på ränte konto.

Hur mycket är förlusterna? Tror du verkligen att de kommer att återhämta sig? Har du någon global indexfond?

Ca 50.000 inga Fonder tror fortfarande att det vänder upp för. Dom aktierna.