Tjena forumet!
Jag anser mig vara starkt intresserad av privatekonomi och börsen, dock vet jag inte om det är för att jag har en del pengar vid ålder under 30, eller om jag gillar att följa börsen.
Senaste åren har jag bara köpt det jag hittar är intressant, och sedan låtit det ligga för att de flesta gånger jag sålt har jag ångrat mig. Vilket har lett till att antalet olika innehav bara har växt.
Jag har dock kommit till insikt nu när jag har studerat utan inkomst i 10 månader att, det känns riskfyllt att vara så investerad i dessa tider (1,2m av 1,5m kr). Speciellt när jag inte har en inkomst som gör att jag kan fylla på i en eventuell dip.
Jag står även inför hus-köp om cirka 3 år samt bröllop på gång nästa år osv.
Jag bifogar min portfölj här i bild för att ni ska få en bättre blick i mina innehav. Min fundering är vad ni tycker jag ska göra? Sälja allt och omfördela i 4-5 fonder bara istället för att minimera riskerna att förlora en stor del och vara nöjd?
Har även länge försökt bygga upp en utdelningsportfölj, så har även kikat på ETF:er som delar ut, vilket skulle ge mig cirka 4-5000kr i månadsutdelning. Några tips här?
Du hade definitivt sänkt din risk genom att gå över till bredare fonder istället för aktieportföljen.
Hur länge har du haft din aktieportfölj?
Baserat på de senaste årens börsutveckling är +17.65% inget som sticker ut & du kanske även hade fått högre absolut avkastning via index.
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning, såklart.
Men man brukar säga att den enda “gratislunchen” i investeringsvärlden är diversifiering, och det är därför aldrig en dålig ide att åtminstone fundera på hur man kan bredda sina placeringar. Vad det betyder konkret för dig får du själv bestämma.
Portföljen har ständigt fyllts på med större summor sedan 2021 ungefär, sen finns det några innehav där jag gått på rejäla nitar som helt klart sänker procenten.
Det mentala svåra har alltid varit att sälja de innehav med höga vinstprocent nu, men med tanke på omvärlden och framtidsplanerna så har jag en internkonflikt att bryta mitt ”aldrig sälja”-tänk.
Vi är alla olika, så man ska vara försiktig med andras bedömningar. Du har rätt många placeringar. En metod kan vara att börja med de placeringar som har lägst värde och ta bort eller öka på. Då bör det bli lättare att överblicka och följa dina placeringar. Sedan titta på resten och bedöma om det är sälj, bibehåll eller öka. Försök att undvika gamla bindningar, använd i stället din bedömning av dagens läge.
Om du ”bara” vill ta ut pengar för att vara mer säker är det enklaste att sälja av en andel av alla placeringar.
Om du vill göra det enklare kan en möjlighet vara att öka andelen som är placerad i index. Här finns även många ETF. Fördelen med ETF mot vanliga indexfonder är att du kan agera snabbt, kan vara en fördel i dessa oroliga tider.
Om du satt med en massa kontanter och skulle köpa aktier, hade du köpt dom du har nu? Om inte så är det kanske dags att avyttra dessa! Minst dåligt samvete tycker jag väl ända att du ska ha när du säljer dom som gått med vinst, eller?