Jag behöver rådfråga er om mitt innehav, som jag funderar på att omfördela efter de senaste dagarnas turbulens. Jag har haft Länsförsäkringar Global Index i 3 år. I maj 2024 ökade jag mitt innehav med ca 400%. Jag fördelade inköpen under månaden tills allt kapital var uppköpt.
Det nya kapitaltillskottet har lett till att röda siffror på börsen snabbt leder till negativ utveckling i min portfölj räknat från start, eftersom att större delen av mitt innehav inte är upphandlat över tid, utan för några månader sedan.
Jag funderar på två alternativ, men jag är öppen för fler förslag och tankar.
Låta antalet andelar vara kvar som det är, dvs 100% LF och inga ändringar
Sälja av ca 30-40%, placera pengarna i ett sparkonto med 4% ränta och under 6-12 månader köpa in mig igen för att få så sätt dela upp inköpen övertid
Jag ser det här som ett grundläggande, psykologiskt problem.
Så får det helt enkelt inte vara på sikt för att du ska investera framgångsrikt Börsen är och kommer vara volatil men det är dina långsiktiga finansiella mål som är det viktiga.
Du kanske skulle ha nytta av en (objektiv) finansiell rådgivare? Eller om du nu är riskavers i grunden så kanske du borde kika på en mer defensiv portfölj med andra tillgångsslag.
Men att försöka tajma på det här sättet:
… Är tyvärr inte en bra strategi för varken portfölj eller nerver.
Jag tror felet du gjorde från början var att du investerade en stor summa pengar som sedan lätt kunde ”radera” dina blå siffror i din portfölj som du egentligen behövde se för att klara av berg och dalbanan som ändå börsen är.
Jag hade suttit på händerna om jag var du och inte gjort någonting. Tänk sedan över i framtiden om du kommer över en stor summa pengar som du vill investera i framtiden vad du själv mår bäst av.
Folk brukar säga att man ska investera allt på en gång, vilket jag själv också är för. Men för vissa är det värr och bara du vet hur du själv fungerar, och i ditt fall skulle du kanske inte haft så bråttom utan delat upp det över flera månader för att klara av det.
Mitt tips gör inte ändringar bara för det stormar, och tänk på i framtiden hur just du mår bra av att investera dina pengar.
Jag kan ha fel men det känns lite som du kommer behöva dina pengar du investerat snabbare än du trodde när du började investera nu när det började vända? I så fall sälj av ett visst belopp tills det känns bättre i magen.
Det som fungerar för en person behöver inte fungera för en annan.
Jag kanske var otydlig. Jag tänker så här, förutsatt att fonden återhämtar sig säljer jag 30-40% och därefter börjar jag köpa tillbaka fonden månadsvis. För att på så sätt jämna ut mitt inköpspris övertid. Min avsikt är inte att sälja och vänta på bättre tider, utan jag köper oavsett tills kapitalet är uppköpt.
Jag investerade allt under en månad, just av den anledningen som du säger att det är det “rätta” rent matematiskt.
Jag behöver inte pengarna, det handlar mer om det psykologiska, eftersom det är en ansenlig summa.
En kompletterande fråga. Tycker du att det räcker med en Global Index Fond eller behöver jag komplettera med något annat? Det är väldigt mycket delade meningar kring den optimala portföljen.
Då sitter vi i samma båt, kommer inte heller behöva pengarna på 20-30 år och därför är det bara låta pengarna vara och fortsätta månadsspara.
Jag hade själv bara kunna tänka mig en global indexfond som du har. Fullt tillräckligt och du behöver egentligen inga fler.
Jag har själv valt en bred sverigefond, emerging markets och globala småbolag utöver global index för att få en så bred portfölj som möjligt med fördelning 70/10/10/10.
Men fortsätt som du gör i LF Global bara, har min tjänstepension i endast den fonden