Galen nybörjare eller smart okunnig?

Hej och tack för en jättebra Podd och forum! Framförallt tack till Caroline!! Du ställer så bra frågor så att även jag kan förstå- för det mesta!

Jag började ge mig ut på börsen för ca 2 år sedan men framförallt när börsen gick ner i mars förra året- då gick jag bananas! Läste på massor och chansade vilt. Jag har lärt mig mycket sedan dess men jag har aktier i ca 40 bolag, 7000-50 000 kr i varje ( har ökat i vissa över tid) men har väl som princip börjat med ca 10 000kr/ aktiebolag. Spridning i olika brancher men har egentligen bara köpt på den svenska börsen.

Utöver mina aktier, som uppgår till ca 1 mkr, varav 230tkr ca är i vinst, så har jag indexfonder, LF global (700tkr), LF Sverige(600tkr), LF Tillväxt(400tkr). Bara där kan jag kanske anses obalanserad och tar därför gärna tips på om jag ska ändra något? Jag har lyssnat på 4-hinkars mm så jag är inte nollställd.

MEN- det jag egentligen undrar om är hur jag ska tänka med mina aktier- många av bolagen har gått väldigt bra flera har nära eller mer än 100% vinst. Jag tror på mina bolag långsiktigt men undrar om jag ska ta hem vinsten till del, sitta på pengarna till i sommar/höst (när jag tror att börsen kommer att gå ner- i alla fall något) och då köpa på mig mer?

Eller ska jag sälja av och placera i någon fond istället? Eller bara låta allt stå kvar? Jag har tänkt att gå i pension om 5 år, 2026. Någon som har lite kloka tankar att delge mig??

Oerhört tacksam för alla ideér!

Grattis till din vinst och fina ekonomiska situation. Hoppas att du har firat! :clinking_glasses:

Tack även för din fina komplimang. När det gäller din fråga. Om du skulle fördela pengarna och aktierna enligt Fyra-hinkar-principen. Hur skulle aktierna och fonderna fördela sig?

Det tror jag kommer underlätta att se det från ett helhetsperspektiv. Du verkar ju ändå ha en bra bas med LF Global. Däremot skulle jag förmodligen ändrat på det inbördes förhållandet. En bra mix brukar vara att t.ex. LF Tillväxtmarknad ska vara ungefär 14 % av LF Global för att spegla hela aktievärlden. LF Sverige hade jag nog övervägt att byta till PLUS Allabolag. Men det är inga superstora förändringar.

Aktierna är svårare, då jag inte är något stort fan av direktinvesteringar. Men de kan absolut ha en plats i en lekhink.

Tack! Jag har sneglat på Spiltan tillväxtbolag- hur tycker du att den är i jfr m Plus Alla bolag? Eller Dela upp LF Sverige på de två? Glömde skriva att jag också öppnade ett Lysakonto- bara 100tkr men ändå…Någonstans får man ju börja :slight_smile: