Hej! Har sparat i diverse fonder de senaste drygt 15 åren, utan egentligen ha riktig koll om jag ska vara ärlig. Gick exempelvis hela denna period utan en global indexfond
För drygt åtta månader sedan fick jag dock ett infall - sålde av ett gäng dyra fonder, skaffade mig inledningsvis Handelsbankens globala indexfond och har allteftersom flyttat över till Länsförsäkringars.
I samma veva började jag ge mig in på aktiemarknaden. Hittills har det varit lyckat, men inser samtidigt att jag troligtvis har ganska usel spridning och möjligtvis även lite väl stor risk.
Just nu utgör de enskilda aktierna drygt 16 procent av min portfölj - i runda slängar 200 000 som jag “leker” med (eller om man så vill chansar grovt med, hehe).
Är detta en alldeles för stor summa att spela med när man som jag är nybörjare?
Ungefär 30 % plus totalt med Palantir som lok på 80 procent.
Vad gäller fonderna så ser det ut så här (storleksordning):
Handelsbanken USA index
LF global
Handelsbanken global indexfond
SEB läkemedelsfond
Astrazeneca
Spiltan aktiefond
Handelsbanken svenska småbolag
Handelsbanken Sverige index
Handelsbanken pension Avanza zero
Plus alla bolag Sverige index
Utöver detta har jag en bra buffert på ett sparkonto.
Tankar? Verkar det okej - eller bör jag drastiskt tänka om?
Ska sägas att min sparhorisont är 20-25 år. Är 36 i dag.
Tio procent. Ja, låter kanske mer rimligt. Sälja av en del, eller låta det ske på naturlig väg via ett större sparande i fonder? Också läge att sprida ut risken i fler aktier?
Ja, Astrazeneca allemansfond.
Tre, fyra av fonderna har jag haft i 20+ år, i övrigt är väl tanken att diversifiera och få lite spets. Sen fattar jag iofs att mycket överlappar. Vilka bör vara prio att behålla?
Ett tips kan vara att kika lite på vilka branscher du är inne i.
Personligen investerar jag enbart i aktier till 100 %. Alltså 0 fonder. 0 antal, 0 kronor, 0 %.
För att diversifiera försöker jag sträva efter en hyfsat jämn fördelning. Och visst, “25 % mot 1,5 % HUR KAN DET VARA JÄMNT???” undrar alltid någon.
Svaret ligger i ordvalet “sträva”
I praktiken med innebörden att nästa köp blir nog inte så mycket inom finans t ex, men desto mer inom allmännytta, material och energi.
Sedan handlar det ju i slutändan främst om jag själv tror på företaget. Finns ju mycket som jag tvivlar på, och därför avstår. T ex fastighet har jag sålt ut helt och hållet mest av en slump faktiskt, men insåg att den exponering som jag hade mot fastighet inte gick hand i hand med vad jag ville uppnå med mina investeringar.
I praktiken blir det ju omöjligt att ligga 9,090909… procent i alla (11?) branscher. Personligen tvivlar jag på att det ens är värt att sträva efter heller. Naturligtvis ligger det ju ingen logik i att köpa in sig i aktier enbart för att diversifiera.
Just “Finansiella tjänster” är ju ett rätt så vitt begrepp också, i sammanhanget. Jag resonerar som så att genom exponering gentemot “Finans” så tillkommer även exponering mot övriga branscher, kanske mycket genom onoterade bolag och verksamheter.
Angående vilka fonder som är värda att behålla låter jag vara osagt. Men vill du snacka mera aktier så är det bara att hojta till
Skulle absolut se över fondportföljen och omfördela till en billigare och bredare och i mina ögon bättre basportfölj.
60-100% global indexfond (t.ex LF global som du redan har)
0-10% Svensk indexfond (Plus allabolag som du redan har.
0-10% i småbolag (t.ex handelsbanken globala småbolag eller Plus småbolag/mikrobolag)
0-10% tillväxtmarknader (t.ex avanza emergin markets, storebrand emergin markets eller LF tillväxtmarknader index)
Då får du en mycket bred och billig portfölj som följer forskningen bättre och bättre marknadsviktad.
Sen håller jag med @angaudlinn om max 10% i enskilda aktier och/eller nischfonder.
1/ Ha det mesta i en global indexfond, den med lägst avgift. Varje tiondels procent i avgift gör stor skillnad!
2/ Komplettera denna globala indexfond med en billig emerging markets indexfond om det segmentet inte ingår i den globala fonden. Jag tror att det ingår i Handelsbankens globala indexfond, men inte i de flesta andra globala indexfonder. 10-20% av totalen.
3/ Fundera på om du vill ha “home bias” dvs lite övervikt till svenska aktier. Om ja, lägg till en riktigt billig svensk indexfond. 10-20% av totalen kan vara en lämplig nivå.
Om du gillar att pilla med aktier/krypto/certifikat osv, avsätt 5% av totalen till detta.
Viktigt: Se till att du betalar så lite avgifter som möjligt. Över tid är det antagligen den faktor som kommer att vara mest avgörande för din totala avkastning.
Ha din buffert på sidan om, motsvarande cirka 6 månaders nettoinkomst, i en räntefond eller på bankkonto.
Ska se över fonderna snarast. Anledningen till att jag först gjorde om var dels avsaknaden av en global indexfond (galet ), dels att fonderna jag hade var väldigt dyra. Känns fruktansvärt att ha gått typ 15 år och investerat i “fel” fonder - även om jag gjort en hel del vinst ändå. Men ja, dyrt och har missat ett gäng procent.
Vad gäller aktier så tänker jag börja ta de lite lugnt där framöver och avsätta nästan allt sparande i fonder. Låta det jämna ut sig på så vis. Får se om det håller, hehe - JUST NU går det ju så fruktansvärt bra för stora delar av portföljen. Man blir nästan lite beroende.
Hehe, jo. 130 % plus just nu och typ 300 % sedan första köp. Inväntar dipp, men är in it for the long run, så att säga. Även HIMS går som en dopat tåg.