Hej! Har sparat i diverse fonder de senaste drygt 15 åren, utan egentligen ha riktig koll om jag ska vara ärlig. Gick exempelvis hela denna period utan en global indexfond
För drygt åtta månader sedan fick jag dock ett infall - sålde av ett gäng dyra fonder, skaffade mig inledningsvis Handelsbankens globala indexfond och har allteftersom flyttat över till Länsförsäkringars.
I samma veva började jag ge mig in på aktiemarknaden. Hittills har det varit lyckat, men inser samtidigt att jag troligtvis har ganska usel spridning och möjligtvis även lite väl stor risk.
Just nu utgör de enskilda aktierna drygt 16 procent av min portfölj - i runda slängar 200 000 som jag “leker” med (eller om man så vill chansar grovt med, hehe).
Är detta en alldeles för stor summa att spela med när man som jag är nybörjare?
Ungefär 30 % plus totalt med Palantir som lok på 80 procent.
Vad gäller fonderna så ser det ut så här (storleksordning):
Handelsbanken USA index
LF global
Handelsbanken global indexfond
SEB läkemedelsfond
Astrazeneca
Spiltan aktiefond
Handelsbanken svenska småbolag
Handelsbanken Sverige index
Handelsbanken pension Avanza zero
Plus alla bolag Sverige index
Utöver detta har jag en bra buffert på ett sparkonto.
Tankar? Verkar det okej - eller bör jag drastiskt tänka om?
Ska sägas att min sparhorisont är 20-25 år. Är 36 i dag.
Tio procent. Ja, låter kanske mer rimligt. Sälja av en del, eller låta det ske på naturlig väg via ett större sparande i fonder? Också läge att sprida ut risken i fler aktier?
Ja, Astrazeneca allemansfond.
Tre, fyra av fonderna har jag haft i 20+ år, i övrigt är väl tanken att diversifiera och få lite spets. Sen fattar jag iofs att mycket överlappar. Vilka bör vara prio att behålla?
Ett tips kan vara att kika lite på vilka branscher du är inne i.
Personligen investerar jag enbart i aktier till 100 %. Alltså 0 fonder. 0 antal, 0 kronor, 0 %.