Aktier - Haft så fel?

Hej!

Jag fick för mer än 10 år sedan aktier i Volvo B och Handelsbanken A. Personen jag fick dem av hade dessa under en massa år och rörde dem inte oavsett svängningar på aktiemarknaden och vad jag förstått har de ökat bra i värde.

Jag har sålt lite av dem då och då. Jag har upplevt att de ökat i värde ändå och att summan är ungefär detsamma som jag fick trots att jag sålt ibland. Har ej köpt nya i dessa bolag. Ibland har depån varit riktigt låg men med tiden har den återhämtat sig. Jag har ändå tänkt att dessa stora svenska bolag har upplevts som trygga. (Och haft helt fel?! :scream:)

Jag har inte heller sålt när det har varit svängningar utan har tänkt det som långsiktigt.
Eller, har inte tänkt så mycket utan bara haft dem där. :slight_smile:

Många gånger när jag hört om investeringar i aktier med hög risk tänkte jag att det var i startups eller trendiga bolag som ökat/sjunkit i värde snabbt.

• Finns det stora bolag som är tryggare än andra att ha aktier i om man bara låter dem vara?

• Hade jag haft dem i en global indexfond kanske snittavkastningen varit större?
    (Men hade inte fått utdelningar som jag fått nu, men kanske inte gör någon skillnad?)

• Tips på vad jag ska göra med aktierna?
    De finns i vanligt depåkonto med 30% skatt vid försäljning. Tänker långsiktigt sparande.

• Värt att sälja och flytta till Global Indexfond?

Mvh

När du säger trygga, vad menar du då? Är det bara sannolikhet att bolaget inte går i konkurs eller väger du in hur mycket värdet svänger över tid? Kan ett bolag vara tryggt även om det tappar mycket i värde? Det finns egentligen inga garantier för att just Volvo och Handelsbanken kommer att vara de bolag som klarar sig bäst i framtiden, men det är klart att det ska mer till för att de två ska gå i konkurs jämfört med slumpmässigt utvalda tech-startups.

I en global indexfond (som äger aktier som ger utdelningar precis som Volvo och SHB) återinvesteras utdelningen automatiskt, istället för att få pengar får man fler aktier utan att göra något. Om du inte återinvesterat dina utdelningar och köpt fler aktier någon gång skulle du mest största sannolikhet haft en bättre värdeutveckling med en global indexfond.

Om du ska fortsätta spara långsiktigt kan en global indexfond vara en bra idé, förutsatt att du har annat sparande på plats (buffert, bankkonto, kanske räntefonder med lägre risk osv.) som låter dig sova gott om natten även om aktiemarknaden dyker 50%. Beroende på hur stora summor det rör sig om kan det absolut vara en god idé att sälja om du nu inte känner dig lika trygg med att bara äga aktier i 2 av alla världens tusentals bolag, alternativt bara placera framtida sparande (månadssparande föreslagsvis) i en billig, bred indexfond.

2 gillningar

Ett försök till svar från mig :slight_smile:

1. Ja vissa stora bolag kan ju anses vara tryggare än andra, men även stora trygga bolag kan gå dåligt. Ericsson typexemplet.

2. Man får utdelningar även i indexfonder, men dom återinvesteras oftast i fonden. Man tappar dock lite på utländsk källskatt på utdelningar i globala indexfonder.

3. Sälj, köp Plus alla bolag Sverige i ett ISK

4. Du höjer den förväntade riskjusterade avkastningen, vad det är värt för dig kan bara du svara på :slight_smile:

Det är farligt att tro att enskilda stora företag är trygga.

Jag har inga siffror för Sverige, men om man tittar på S&P 500-indexet, som består av 500 stora börsnoterade företag i USA, är det större rotation än man kan tro.

1964 var den genomsnittliga tiden ett företag låg kvar i indexet 33 år. 2016 hade den sjunkit till 24 år. Prognosen är att 2027 kommer det genomsnittliga S&P 500-företaget lyckas klamra sig fast i indexet under endast 12 år innan det kastas ut.

Källa: https://www.innosight.com/insight/creative-destruction/

Världen förändras snabbare än storföretagen hinner anpassa sig, så att ha en stragegi med köp och behåll i ett fåtal storföretag kan vara riskabelt.

Om man av någon anledning vill äga ett fåtal aktier brukar investmentbolag, typ Investor och liknande, rekommenderas i första hand. Men det enklaste alternativet är att spara i fonder i stället.

Vad gäller hur många aktier man ska äga skriver Avanza att avanzianer med minst 12 aktier historiskt har haft den bästa avkastningen, även riskjusterat.

Intressant. Jag gjorde och antog något liknande för några år sedan då jag inte hade så bra koll på investeringar. Jag sålde av Storytel(tillväxtbolag) för en för mig betydligt säkrar investering vilket var Trelleborg. Industri och gummi på OMX30 kändes ju superstabilt men givetvis med mindre chans för tillväxt. Tror det var 2018 och kursen stog i ca 215kr. Gissar att jag läste någon artikel där det stod att framtiden såg ljus ut för Trelleborg.

Sedan gick det utför. Mitten av 2020 så kom jag fram till att jag inte ville sitta kvar med surdegen och sålde runt 140. I februari i år så passerades min inköpskurs. Det innebär 0 kr i tillväxt och avkastning på ca 3 år. Man kan givetvis säga att jag hade maximal otur med att köpa på toppen 2018 men min uppfattning var nog att dessa stora vinstdrivande OMX30 bolag i princip hade en kursutveckling som ett investmentbolag eller indexfond men så är inte fallet. Så stock picking av stora stabila bolag är inget jag kan rekommendera.

Känns betydligt trevligare med investmentbolag, indexfonder, Lysa och Storytel :slight_smile:

2 gillningar

Jag tänkte sannolikhet att inte gå i konkurs men även att värdet över tid går upp eller iaf. stannar på liknande nivå. Jag har varit mest glad för utdelningarna (jag har obviously ingen koll :sweat_smile:). Jag upplever bolag som tryggt om värdet består under tid.

Jag har inte återinvesterat utdelningarna i bolagen tyvärr.

Tack för tips! :slight_smile:

Tack för svar! :slight_smile:

Köp Plus?

Tack för bra info!

Bra tid att ändra detta till ett säkrare alternativ!
Det får bli en enklare och mer gynnsam lösning än 12 aktier, får bli fond eller liknande.

Har för nyfikenhets skull försökt hitta snittavkastning på Volvo B och Handelsbanken senaste 10-20 åren men de siffror jag sett vet jag ej om de stämmer?

Tack för info! :slight_smile:

Fick du inga utdelningar av Trelleborg industri och gummi? Det blev ändå väldigt mycket back för dig?

Som jag skrev ovan försökt hitta snitt på Volvo B och Handelsbanken A under 10-20 år, vet du vart jag kan hitta?

Men ska som sagt säkra och sprida riskerna.
:slight_smile:

“PLUS alla bolag Sverige”, en indexfond

1 gillning

Då är det ändå värt att sälja och betala den dyra skatten eftersom det över tid blir säkrare och bättre avkastning? Om jag väljer något som rekommenderas på podden / forumets?

Sälj av din depå ett år du går med förlust i deklarationen, tex om du sålt något med förlust, eller om du har enskildfirma, ett år då du går med förlust.

Hej Ann,

Du kan använda dig av Jans kalkylator för att räkna ut om du bör sälja ett innehav i en depå eller ej, det har väldigt mycket att göra med din tidshorisont på sparandet som bestämmer om det är en bra affär eller ej :slight_smile:

Hej och tack för länken.

Gäller kalkylatorn även för en ren aktiedepå av ett bolag (ej fond)?
Står det beskrivet vart jag kan hitta info. som behöver vara med? Osäker på vad som skall anges på alla fält. Rookie! :sweat_smile: Ex:

Nuvarande värde på din depå (inkl. vinst):

Värde vet jag men vinsten - är det för hela tiden jag ägt aktierna och är värdeökningen vinsten? Vart ser jag det?

Obeskattad vinst i vanlig depå:
?

Antal år:
?

Beräknad årlig genomsnittlig avkastning:
?

Genomsnittlig statslåneränta:
?

Mvh