Hur väljer man vilka fonder som ska säljas?

Hej Forumet!

Jag har ett par stycken olika isk konton för olika syften (pengamaskin, renovering, barn).
Nu har vi i familjen kommit till en punkt där vi behöver göra en renovering i vår villa som kräver ca 100 tkr.
Vi har precis tagit oss förbi amorteringskravet från 2% till 1% och är därmed inte intresserade av att höja bolånet.
För att konkretisera. Jag delar med mig av renoveringsportföljen. Hur ska man tänka när man säljer av för att göra den bästa affären? Det som har gått back? Mest vinst? Eller kanske rent av lika mycket av alla?
Tack på förhand för tips!

MVH
Filip

Tror du lika mycket på alla fonderna så sälj procentuellt lika mycket av varje fond. Tänker jag iaf

Hej!

Har du haft en procentuell målfördelning (som du vill behålla) när du har sparat i fonderna, kan du passa på att sälja av så att du kommer tillbaka till denna procentuella fördelning. Du har ju också möjlighet att stuva om rejält bland fonderna om du skulle vilja ändra strategi eller upplägg. Är inget av dessa nämnda fall aktuellt tycker jag att du kan göra som AC72 skrev.

Hej!

Tack för svar. Har det ingen direkt påverkan rent finansiellt hur jag säljer överväger jag att minska antalet fonder och dra ner avgifter. Bl.a. så säljer jag hela ”Ny Teknik” och är inne på att sälja av hela innehavet på ett par till. Då ligger självklart spiltan pyrt till med tanke på historiken samt Asien fonden.

Jag tycker du tänker klokt, jag vet ju inte hur ditt sparande ser ut i övrigt men vill du köra mindre risk, mindre ”jobb” och lägre avgifter så är det du räknar upp helt rätt.
Även USA kan du nog sälja av då eftersom Globalfonden redan innehåller USA till stor del.
Och då har du ca 100k till renoveringen :smiley::+1:t2:

2 gillningar

Jag hade funderat på vad jag vill behålla och inte vad jag vill sälja. Eller tänkt vad skulle jag köpa idag om jag ska investera 100?

Du har runt 200k och vill plocka ut 100k.

Vilken portfölj tror du mest på? Vad skulle du köpa idag för 100k?
Om allt ligger i ISK har det inga skatteeffekter vid försäljning (typ skatteavdrag etc.) så du behöver inte fundera på vilka som ligger på plus och vilka som ligger på minus. Fokusera på vilka du vill äga framöver. Och “Keep it simple” …

3 gillningar

Tack för er bra och värdefulla input!

Jag tror mig ha en gameplan. Framförallt keep it simple känns som ett vinnande koncept.
Hade jag köpt idag för syftet renovering bara få avkastning till låg avgift med ok risk känns en global indexfond given.
Blir att fortsätta på det spåret och minska ner resten i antal.

Må gott!

1 gillning