Behöver frigöra kapital till renovering - sälja av lite i portföljen
Hej,
Jag har precis köpt lägenhet och behöver få loss ca 100 000 kr till en renovering. Jag har mer än det som behövs i portföljen, men undrar hur ni andra hade tänkt i försäljningen. Tacksam för input.
Nuläge:
Fonder på Avanza och Lysa (totalt ca 1 250 000kr)
Aktier i KF, utdelningsinriktad, 424 000 kr:
Millicom 214 000(+445%)
Nordea 66 000 (+237%)
ABB 54 000 (+479%)
Fortum 35 000 (+34%)
Sampo 35 000 (+92%)
Spotify 15 000 (+87%)
Mandatum 4 000 (+138%)
Svenska aktier, ca 292 000 kr:
Investor B 77 000 (+270%)
Industrivärden C 52 000(+193%)
SEB A 50 000(+212%)
Svolder B 49 000 (+112%)
Cibus 28 000 (+22%)
Castellum 21 000 (-14%)
Sinch 14 000 (+38%)
Så här tänker jag
Allt ligger i ISK och KF, så försäljning utlöser ingen reavinstskatt. Det gör att valet av vad jag säljer är en ren portföljfråga och inte en skattefråga. Jag vill behålla alla fonder, både på Lysa och på Avanza.
Alternativ jag ser:
Minska i min aktier där jag gått mest plus (Millicom, ABB etc.)?
Sälja proportionellt över hela aktiportföljen så att allokeringen ligger kvar?
Jag kan alltså belåna/ta en värdepapperskredit på Avanza och inte sedan använda det för att köpa aktier i samma veva? Utan använda det kapitalet till annat?
Det som många gör att de rundar lite.
Värdepapper för 1 miljon, öppnar en värdepapperskredit på önskat belopp. Köper räntefonder för beloppet via krediten. Förslag på fond är tex AMF Räntefond Kort. Säljer fondanderna direkt och tar ut pengarna.
Gällande dina aktier har jag ingen åsikt, jag är en indexgubbe
Personligen hade jag sålt av samtliga aktier och köpt fonder för det som blir kvar efter att renoveringspengarna är allokerade.
Om du däremot gillar dina aktier och har en strategi där de har en självklar plats, så kan du nog svara själv på vad som ska säljas respektive behållas
Jag tror en försvinnande liten del håller på och köper först för att sen direkt sälja och plocka ut. Öppna kreditlina, ta ut. Både Nordnet och Avanza (de jag använder) är konstruerade för att du ska kunna göra så på ett smidigt sätt. Att det står att man bara får köpa värdepapper för pengarna är en friskrivning från idioter som tror att de kan plocka ut pengar, köpa greklandsresa, och sen skrika i valfri kvällsblaska när de inser att de inte kan kan sälja innehaven för att betala hyran utan att samtidigt tvångsbetala lånet, dvs att lånet finansierar innehavet.
Tack för tips och rekommendationer! Ska undersöka belåningen på Avanza!
Ska också se över att skifta aktierna till fonder - brukar bara vara väldigt velig timing-mässigt så därav har det inte blivit av ännu. Att sälja av en stor summa aktier och köpa en stor summa fonder känns alltid lite jobbigt - i så fall att jag kanske väljer att sälja och köpa lite i taget så att jag skiftar exempelvis över 3-6 månader?
Har du inte haft en plan/intresse/förhoppning/whatever med dina aktieinnehav? Nu är du beredd att sälja av allt och köpa fonder pga anonyma råd på ett forum?
Aktieinnehavet ser ut att ha haft en bra utveckling, har de nått toppen nu och ska vända neråt?
Kolla på att använda krediten som sagts. Annars lite vinsthemtagning i aktier som gått bra eller sälj av någon surdeg som du inte längre tror på.
Jo de inhandlades initialt pga utdelningar och överlag bra bolag. Kom in på OK nivåer på de flesta men har sedan dess inte återinvesterat utan snarare gått över till endast nyspar i fonder. Jag har generellt för lite intresse och kunskap om specifika aktier och börsen som helhet för att fortsätta investera i specifika aktier - därav fondstrategin. Trots det har ju aktierna gått bra och genererar ca 30 000 per år i utdelningar och alla ligger på plus. Så därav att jag hittills valt att behålla dom. Vet dock inte om de nått toppen etc.
Belåning kanske är en klok idé. Hur är din buffert? Kanske kan du tillfälligt minska bufferten och återskapa denna senare? Om du ändå väljer att sälja av aktier så skulle jag göra så här.
Plocka bort någon/några av de aktier med lågt totalt värde, så har du färre aktier att bevaka.
För återstoden hyvla av med en andel av aktierna så att du kommer upp i ditt belopp. Noterar att en aktie är stor andel. Fundera över om du vill ha det så eller om du vill ta litet mer där.