Hej!
Det började med en tanke om att ”Nä, det här med att jobba hela livet vill jag INTE göra” så i somras började jag lyssna på podden, tack för den! Började sen också mitt sparande. Tog ett möte på HSB för rådgivning. Blev rekommenderad två fonder:
Handelsbanken Auto 75 Criteria i vilken jag sätter in 5k/mån just nu
Och Handelsbanken Pension 80 Akt 1 i vilken jag sätter in 1k/mån
Nu är det så att jag fortsatt lyssna på podden samt försökt lära mig på andra håll och det verkar lite som att det kanske inte var de bästa valen.
Tänkte testa att istället för HSB Auto 75 Criteria investera på LF global indexnära och handelsbanken hållbar energi. Tänker mig dessa för det känns som en bra utbildning för mig eftersom att det är två helt olika fonder. En billig indexfond och en dyr, aktiv fond med rejäl fräs i avkastningen historiskt.
Frågan:. Vad ska jag göra med de 36k jag hunnit spara på HSB Auto 75?
-Sälja och återinvestera i de bättre fonderna?
-Behålla fonderna där och fortsätta månadspara fast med mindre belopp och med större belopp på de andra två?
-Behålla fonderna där men helt sluta investera i den fonden och istället fokusera på de andra två?
-Något annat alternativ som jag inte tänkt på som ni smarta och inbitna vet är bättre?
Bakomliggande frågeställning här är att jag inte vet hur det funkar med ränta på ränta-effekten inom ISK och om den påverkas något om jag tömmer en fond och isåfall bör behålla den.
Har också 20k på pensionsfonden men tänker att jag kan behålla den tills vidare om det inte är helt uppåt vägarna med den typen av generationsfond?
Tack så hemskt mycket för all info och villigheten att hjälpa oss som inte hade lyckats själva.