Köpa dippen men när sälja

Hej,
Efter Coronadippen började jag tänka ut en strategi för att vara förberedd nästa gång marknaden dippar. Jag har en mindre portföljbelåning och lade upp en strategi att öka den med 15 % om börsen faller 10 %. Om den faller ytterligare 10 % ökar jag på belåningen med ytterligare 15 % och sen tänkte jag fortsätta så tills jag når 50 % belåningsgrad. Vad jag inte riktigt tänkt ut är när är det dags att minska belåningen igen. Jag månadssparar så den minskar lite varje månad samt att när börsen vänder så kommer den också minska men har något ett bra tips hur ni tänkt runt detta.

Det är rent spekulerade - kommer gå åt skogen. All in direkt säger forskningen.

Jag har en ganska betydande summa som skall in på börsen snart men kommer lägga in 15-20% månadsvis, oavsett om börsen då gått ner eller upp senaste månaden. Sprider risken något för magkänslan, även om det går emot forskningen. Antingen är man investerad på börsen, eller så är man det inte.

1 gillning

Så 50% belåning dag 1? Då går det snabbt utför om börsen faller dag 2 och fortsätter falla.

Men också snabbt upp om börsen går upp dag 2 och fortsätter upp.

Alternativet är oftast att du väntar på en nedgång, och efter nedgången står börsen fortfarande högre än den gjorde när du tog valet att vänta.

Ta en titt på en graf över index och gissa ungefär när man skulle köpt in efter en nedgång (obs: man kommer inte pricka botten), allt som oftast ser man direkt att man hade förlorat rejält på att vänta på den nedgången.

Men visst, om det är viktigare att inte förlora pengar än att tjäna pengar, då kan man vänta på en björnmarknad. Även om man gör det är dock risken stor att man köper in sig efter första nedgången, men sen träffas av en större nedgång. Svårt att veta när det faktiskt vänder.

Om du har problem med detta så bör du inte äga enskilda aktier. Mitt förslag mer generellt är att äga enskilda aktier främst som ett undantag och ha huvudsparandet i indexfonder.

Om du äger aktier i ett visst bolag och de går upp mycket så bör du använda någon sorts benchmark för att avgöra när du ska sälja. Det kan exempelvis vara P/E-talet hos en eller flera konkurrenter eller jämförbara företag. När aktien nått denna nivå så säljer du och placerar pengarna i en indexfond istället.

Skrivs om de väldigt bra här där du kan se hur mycket nedgång som krävs för tvångsförsäljning. Låna 50 % skulle nog jag säg är väldigt riskabelt. 7 % eller 17 % Skulle jag säg är en mer rimlig belåning som kommer hålla över tid med kraschar som förr eller senare händer.

Att belåna portföljen eller inte | Placera

Oerhört röd flagga. Lämna strategin så snart du kan och tänk ut en komplett strategi innan du ger dig på detta igen.

1 gillning

En till sak du inte tänkt på är när vad faller med XX procent? Vilket index? Säg att USA faller med 20% men Sverige är +5. Vad gör du då? Jag hade en strategi innan coronan men det gick inte alls att följa eftersom det var så mycket detaljer man kunde slira på. Vissa aktier eller marknader gick ju extremt mycket sämre än andra. Det var ju lite lockande att köpa sådant då. Så, det gick sisådär med min plan. Det jag tog med mig vid coronan var att jag gick in lite för mycket lite för tidigt. Nu tänker jag att alls om de tbara faller 10%… Det är när det börjar gå mot -30+ som det börjar bli intressant.

Tog också med mi gatt jag sålde av för snabbt. Jag sålde typ när det gått tillbaka tlil nivån det var innan kraschen men det stack ju iväg upp mot himmeln efter det så jag kunde tjänat betydligt mer på coronashoppandet än jag gjorde

Läste bara rubriken och tänkte svara att det finns tusen skäl att sälja men bara ett skäl att köpa.

Som tidigare varit inne på i tråden är det en dålig tradingstrategi att köpa efter nergång, eller att snitta ner sig. Ser man t.ex på den klassiska bubbelkurvan är det svårt att motivera varför man ska ha bråttom in i det gula området när man ändå har det blåa.

Köp på botten av dip:en, sälj på nästa topp. Fattar inte varför det ska diskuteras så mycket, när det helt uppenbart är den bästa strategin. :innocent:

2 gillningar

Inser att mitt agerande är nära marknads tajming och att det brukar inte bli så bra så bättre att bara öka på månadssparandet lite närmsta perioden och ökar min portföljbelåning lite under tiden så är det inga problem. Vid uppgången sen kommer den sjunka tillbaka.