Tillfällig börsnedgång eller en annalkande krasch?

Har placerat mitt kapitalt på Lysa, passerat miljonen under hösten. En blandning av arv o sparande. När nu börsen svajar och allt flera röster flaggar en annalkande börskrasch börjar jag få kalla fötter. Har en lång spar horisont på kapitalet. Hur hade ni tänkt? Omfördela aktier/räntor eller ta ut allt? Anar att senaste förslaget avslöjar att jag inte är ngn aktiv och vann placerare.

Om du har lång horisont, då är det bara att ha lång horisont. A.k.a. rör inte kapitalet.

8 gillningar

Om du har en lång sparhorisont, välj en fördelning aktier/räntor du känner dig trygg med att du inte kommer gå in och sälja oavsett vad som händer. Sen låt det bara vara tills det börjar närma sig uttagsfasen, då kan du börja växla ner med 10% aktier per år.

6 gillningar

Tänker du så, känns det inte som du har rätt risk, fundera på det och om det känns oroligt så vikta ner aktiedelen till mer räntor, eller ta ut så mycket du tänkt ha i räntor och sätt på bankkonto istället.

3 gillningar

Välkommen Hankri!
Du har för hög aktieandel. Det hör man :slight_smile:

5 gillningar

Min lysa 100/0 portfölj har gått ned 2,92% detta år. Ifall en nedgång på 2,92% är för mycket för dig bör du sänka din risk.

10 gillningar

Nej :slight_smile: Uppenbarligen inte.

1 gillning

Om det är lång sparhorisont är det vara att hänga i.
Om du tycker det är för jobbigt så finns två alternativ tycker jag.
Antingen sänka risken i portföljen (mindre aktier) eller helt enkelt låta bli att kolla portföljen och börsen för ofta.

1 gillning

Det tycker att det har flaggats för börskrasch konstant i flera år nu. Alltid är det någon som flaggar.
Allt flaggande senaste åren har ändå fått mig att inse att jag har ganska låg risktolerans. Så jag har landat i en portfölj som har en lägre börsexponering och hyfsat med kontanter och guld/silver. Det har förstås varit på bekostnad av tillväxt men den är ju inte mycket värt om man inte mår bra av det.
Så ta absolut tillfället i akt att fundera på din risktolerans. Men kom ihåg det sen om börsen ändå går upp 20 % i år att du fattade ett medvetet beslut och varför.

1 gillning

Det är det som är bra med börsen långsiktigt att man slipper tänka. Det vad du behöver göra är att ha kvar månadssparande och låta det vara i fred. Det är enda sättet att bli långsiktig vinnare på börsen :tada:. Man ska vara med både när det går upp och ned :+1:. Här är det 100% Global indexfond som gäller. Lysa är inte sämre. Pilla inte för mycket :+1::grin:. Om vi visste när det är börskrasch hade det varit för smidigt :joy:

3 gillningar

sover du inte gott på 100/0 aktieandel så skulle jag förändra fördelningen istället för att sitta och tänka på nästa börskrasch. Gå ner till 60/40 om det får dig att inte bli påverkad i livet. Den bästa strategin är den du håller helt enkelt. Kan du inte hålla 100/0 när det väl gäller, då kommer du förlora pengar högst troligt. Även om du förlorar lite avkastning i bra tider på en 60/40 fördelning så kommer du säkert öka mer om du faktiskt kan fortsätta månadsspara i en börskrasch och inte sälja i panik.

För hög risk helt enkelt.

3 gillningar

Det är inte bara något du tycker. Artiklar om börskrascher säljer som smör. Jan har exempel på artiklar från varje år mellan 2013 och 2018 här:

Den listan går säkerligen att fylla med exempel för 2019-2022 :slight_smile:

Börskrascher kommer säkert förr eller senare. Kanske imorgon. Eller dagen innan jag går i pension. Det går inte att säga när det ska krascha, därför behöver man hela tiden vara beredd. Investera långsiktigt på börsen så hinner du tjäna in pengarna igen.

6 gillningar

Så har det säkert varit senaste 100 år .:joy:

3 gillningar

Vi tippade ju nästa krasch i en tråd förra året. Om jag får rätt dröjer det 1½ år till. Så envis som jag är vägrar jag få kalla fötter före sommaren 2023. :rofl:

p.s. Inga räntor i min portfölj btw…

4 gillningar

Även om det kraschar när du går i pension försvinner inte alla pengar som ska plockas månadsvis. Om man har tänkt leva minst 20 år efter pensionen hinner det ordna sig ändå. :+1::joy:. Därför ska man inte ha bråttom att dö :grin::joy:

8 gillningar

Vild gissning, börsen kraschar 22 februari. Får jag rätt? :nerd_face:

3 gillningar

Knappast! Kollade nyss i kaffesumpen och den 13 mars är det som gäller. :wink:

4 gillningar

Alltid dom värsta krascherna när det infaller på en söndag. :grimacing::money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:

2 gillningar

Attans, skulle kollat kalendern innan. Gäller att sälja den 11 då :joy:

2 gillningar

Om du fortfarande nysparar kan ju ett knep för att sova lite bättre vara att påminna sig själv att när det går ner får man mer för sitt sparande.