Tillfällig börsnedgång eller en annalkande krasch?

Även fonder består av aktier.

Kommer fortsätta med min strategi.

Köper till en del aktier som historiskt gett utdelning under lång tid

Köper i övrigt bara aktier som ger utdelning…

Vid en framtida och kommande nedgång så fortsätter jag med detta. En nedgång innebär bara att direktavkastningen ökar.

Känner likadant, önskar man satt på lite mer stålar bara så man kunde elda på när de väl gick riktigt åt helvete :smiley:

1 gillning

Tror man så hårt på en nära förestående krasch är det ju snarare rätt att sälja allt och invänta smällen och sedan gå all in. Men vi vet ju alla att det med största sannolikhet inte funkar något vidare. :woozy_face:

Men man vet ju aldrig när en botten är nådd. Lika bra att månadsspara och förhoppningsvis köpa dipparna av sig självt då! Vissa nedgångar håller på i år, så då kan våran månadsspar bli den perfekta lösningen.

1 gillning

Jag är själv en fullkomligt bedrövlig investerare och kan sympatisera med din ågren. En sak att ha en lång sparhorisont och en annan att ha nerverna att agera därefter. Jag plockade ut större delen av mitt innehav strax innan årsskiftet och har nu nästan 3/4 av kapitalet på räntekonto och av den resterande fjärdedelen har jag hälften i aktier/aktiefonder och hälften i räntepapper.

Mitt problem blir, förstås, att när ska jag gå in på marknaden igen? Vid en nedgång är det sällan det sker som vid Covid i februari/mars 2020 där hela nedgången kom på en gång och sedan snabb återhämtning utan kan sträcka sig över ett år med lite upp och ner och helt omöjligt, såklart, att veta när botten är nådd eller om man kommer förlora halva sitt kapital när man går in igen.

Min plan är att köpa in mig stegvis igen eftersom det sämsta, statistiskt sett, är att ligga utanför marknaden. Bedömer risken för att jag kommer fatta aktiva beslut som ger sämre utfall än att bara låta pengarna ligga på börsen helt orörda som minst 75%, sannolikt 100%. Men en sak vad som ger bästa sannolika ekonomiska utfall och en annan vad som ger bästa sinnesfrid.

En variant är att godtyckligt plocka ut hälften och sedan köpa dig in på marknaden med detta belopp delat på 12 eller 24 varje månad. Så spelar du på att det sker en nedgång under det kommande året eller åren och att du då snittar ner dig från nuvarande nivå samtidigt som du slipper fundera på NÄR du ska gå in igen och samtidigt som du ligger kvar på marknaden med halva beloppet.

1 gillning

Jobbigt om de bara fortsätter upp och upp. Vad gör du då?

Då får jag äga mitt misstag och acceptera att jag snittat in mig till ett högre pris.

1 gillning