Behöver lite kloka ord för att lägga ner/bolla den här oron, som konstant kommer och går med jämna mellanrum sen jag investerade in min sista klumpsumma i börsen för 2mån sen. Totalt 780k.
Man får ständigt upp videos och inlägg på diverse olika medier om olika typer av indikatorer som har aktiverats.
Som ska mena att börsen är övervärderad. Arbetslösheten är hög som bidrar till nedgång o sen börskrasch. Warren Buffet indictator. AI-bubbla? Höga bostadspriser. Känns som att det finns mycket oro om allt möjligt, president val och jag vet inte vad. Kan inte ens minnas alla indiktatorer/regler som har aktiverats som jag har läst om på rak arm.
Nu tar jag alltid det jag ser på sociala medier med en nypa salt. Och att folk predikar börskrasch hela tiden. Men känns som att många oron och förklaring ändå är rimliga.
Jag märker att det har påverkat mig omedvetet till att vara orolig över det här ämnet.
Kollar jag på grafer ser man att LF Global är upp 140% sen Corona-kraschet 18 maj 2020. Det är en årlig avkastning på ~31.7%. SP500 lite mer än så. Känns inte hållbart.
Någon annan som delar samma magkänsla eller oro? Eller som gärna kan förklara att jag oroar mig i onödan och är helt ute och cyklar.
————————
(Lite om mig så att man kan förstå bättre. Behöver inte läsa det här om man anser att inlägget blir för långt. Diskutera om ovan text istället isf.)
Är runt 28 åldern. Har jobbat och slitit samt aktivt sparat, lett mig till ett kapital på 900k helt utanför börsen.
Blev väldigt insatt och intresserad av börsen för ca 1 år sedan. Har sett de flesta av Jans Youtube videos om börsens risk, buffert, börsen regelbundet på ATH, investera klumpsumma osv.
F.om 1 jan 2024 gjorde jag min första insättning och investerade 100k/månaden.
Maj 2024 hade jag 500k i lysa och pausade insättningarna helt då jag var orolig över eventuell korrigering. Gjorde inte några alls fler insättning förens 7-9 aug då börsen föll pga Japan och som gjorde att jag fick en tillräcklig mental push att sätta in en ytterligare klumpsumma på 280k. Totalt har jag då idag 780k + avkastning investerar i global fond som LF Global samt Lysa + Investor. Resterande pengar kommer jag ha som buffert.
Tidigare har jag ändå haft 280k utanför, som gjorde att jag var i ro. Då tänkte jag, går börsen upp får jag ändå bra avkastning. Sker det en krasch kan jag köpa mycket billigare. Är ju fel att vänta på en krasch som kanske aldrig kommer o därav mitt beslut.
Nu när jag är full investerad med min totala summa så har denna ro helt försvunnit då jag har fått en väldigt dålig magkänsla på börsen om man kollar i kort sikt framåt.
Har läst runt och funderat om jag har lagt mig i fel riskzon. Men jag tycker att jag ligger rätt till då jag inte dessa pengar i nuläget och jag har en tillräcklig buffert med en lång sparhorisont om det skulle vara så.
Min rädsla är att nu när jag har investerat in allt så sker en börskrasch på 25-35% om några månader som tar 4-5 år att återhämta. Även fast jag vet att börsen kommer återhämta det till slut så skulle det vara enormt jobbigt. I mina ögon (kanske ganska nybörjare ögon) så tyder mycket på att det kan ske. Vore enormt tråkigt att full investera precis innan en krasch. Jag skulle tänka helt annorlunda om jag hade börjat investera för 2 år sedan och redan hade fått en större avkastning.
Men det kanske är hela grejen. Att det är den risken man får ta. Den tiden man får vänta om en börskrasch sker, för att kunna få ta del av börsens avkastning också.