Kan inte skaka av känslan att en börskrasch kommer ske när som helst

Behöver lite kloka ord för att lägga ner/bolla den här oron, som konstant kommer och går med jämna mellanrum sen jag investerade in min sista klumpsumma i börsen för 2mån sen. Totalt 780k.

Man får ständigt upp videos och inlägg på diverse olika medier om olika typer av indikatorer som har aktiverats.
Som ska mena att börsen är övervärderad. Arbetslösheten är hög som bidrar till nedgång o sen börskrasch. Warren Buffet indictator. AI-bubbla? Höga bostadspriser. Känns som att det finns mycket oro om allt möjligt, president val och jag vet inte vad. Kan inte ens minnas alla indiktatorer/regler som har aktiverats som jag har läst om på rak arm.

Nu tar jag alltid det jag ser på sociala medier med en nypa salt. Och att folk predikar börskrasch hela tiden. Men känns som att många oron och förklaring ändå är rimliga.
Jag märker att det har påverkat mig omedvetet till att vara orolig över det här ämnet.

Kollar jag på grafer ser man att LF Global är upp 140% sen Corona-kraschet 18 maj 2020. Det är en årlig avkastning på ~31.7%. SP500 lite mer än så. Känns inte hållbart.

Någon annan som delar samma magkänsla eller oro? Eller som gärna kan förklara att jag oroar mig i onödan och är helt ute och cyklar.

————————

(Lite om mig så att man kan förstå bättre. Behöver inte läsa det här om man anser att inlägget blir för långt. Diskutera om ovan text istället isf.)

Är runt 28 åldern. Har jobbat och slitit samt aktivt sparat, lett mig till ett kapital på 900k helt utanför börsen.
Blev väldigt insatt och intresserad av börsen för ca 1 år sedan. Har sett de flesta av Jans Youtube videos om börsens risk, buffert, börsen regelbundet på ATH, investera klumpsumma osv.

F.om 1 jan 2024 gjorde jag min första insättning och investerade 100k/månaden.
Maj 2024 hade jag 500k i lysa och pausade insättningarna helt då jag var orolig över eventuell korrigering. Gjorde inte några alls fler insättning förens 7-9 aug då börsen föll pga Japan och som gjorde att jag fick en tillräcklig mental push att sätta in en ytterligare klumpsumma på 280k. Totalt har jag då idag 780k + avkastning investerar i global fond som LF Global samt Lysa + Investor. Resterande pengar kommer jag ha som buffert.

Tidigare har jag ändå haft 280k utanför, som gjorde att jag var i ro. Då tänkte jag, går börsen upp får jag ändå bra avkastning. Sker det en krasch kan jag köpa mycket billigare. Är ju fel att vänta på en krasch som kanske aldrig kommer o därav mitt beslut.
Nu när jag är full investerad med min totala summa så har denna ro helt försvunnit då jag har fått en väldigt dålig magkänsla på börsen om man kollar i kort sikt framåt.

Har läst runt och funderat om jag har lagt mig i fel riskzon. Men jag tycker att jag ligger rätt till då jag inte dessa pengar i nuläget och jag har en tillräcklig buffert med en lång sparhorisont om det skulle vara så.

Min rädsla är att nu när jag har investerat in allt så sker en börskrasch på 25-35% om några månader som tar 4-5 år att återhämta. Även fast jag vet att börsen kommer återhämta det till slut så skulle det vara enormt jobbigt. I mina ögon (kanske ganska nybörjare ögon) så tyder mycket på att det kan ske. Vore enormt tråkigt att full investera precis innan en krasch. Jag skulle tänka helt annorlunda om jag hade börjat investera för 2 år sedan och redan hade fått en större avkastning.

Men det kanske är hela grejen. Att det är den risken man får ta. Den tiden man får vänta om en börskrasch sker, för att kunna få ta del av börsens avkastning också.

Investera på ett sätt så att du kan sova gott om natten.

Börsen kommer att krascha någon gång. Problemet är att ingen vet när. Eller hur mycket.

Personligen investerar jag väldigt långsiktigt. Det gör att jag inte alls oroar mig lika mycket för en börskrasch utan då blir det bara ett tillfälle att köpa billigare.

Alternativet är att du har mer kapital på ett räntekonto men det kan också ses som en risk i form av utebliven ökning.

Du måste hitta ett sätt att investera som passar dig.

7 gillningar

Du försöker tajma marknaden vilket gör dig ängslig. Istället bör du investera en fast summa varje månad genom ett automatiskt sparande oavsett hur börsen rör sig.

Om jag vore du skulle jag sålt för 280 000 och sedan bestämt en fast summa att investera varje månad, t.ex. 40 000. Starta ett månadssparande och låt de där 280 000 ticka ner under det kommande halvåret så kommer det att kännas bättre.

När jag började investera för åtta år sedan gjorde jag precis som du. Med exakt samma oro som du har. För tre år sedan gick jag över till ett månadssparande och blev t.ex. inte speciellt berörd när börsen kraschade i augusti eftersom jag visste att jag hade en hållbar strategi.

3 gillningar

Jag har också varit i din sits.
En krasch KOMMER förr eller senare, försök acceptera det istället för oroa dig OM den kommer. Det hjälper om man redan i förväg accepterar dippar. Anpassa din strategi efter det.

Som de övriga skriver, du bör försöka investera på ett sätt som gör att du kan sova gott om natten.

Jag har numera enbart ett månadssparande i fonder ca 12k med ett långsiktigt tänk som gjort mig klart mindre ängslig. Hälften av mina tillgångar har jag på sparkonto med ränta då vi snart får barn och kommer behöva kapital (minskade intäkter pga föräldrarledighet, VAB, barnprylar mm samt ev större boende) och andra hälften i aktiefonder.
Det är ett sätt som fungerar väldigt bra för oss.

Alternativ om du fortfarande är ängslig:
Jag gissar att du framöver fortfarande kan spara X antal tusen kronor i månaden efter alla kostnader. Lägg undan de pengarna på ett sparkonto med ränta (buffert). Du är driftig och kommer inom kort ha byggt upp ett tryggt kapital ganska snabbt. ”Börja om” på sparandet :slight_smile: på så sätt har du kapital om det kommer en dipp på börsen.
Och låt dina investerade pengar ligga kvar som de är.

2 gillningar

Ja frågan är inte om utan när. Det är ju så systemet funkar och därför man bör ligga i rätt risk. Kraschen kan komma imorrn eller om 10 år.

1 gillning

Det är ju ungefär så mycket SEK tappat i värde det senaste årtiondet (vilket till skillnad från en börskrasch aldrig kommer återhämtas), så om du är rädd för en krasch i den storleksordningen borde du inte vilja äga valutor heller.

Jag brukar inte basera min investeringshoristont eller -filosofi på vad som fladdrar förbi i bruset på sociala medier.

Dessutom blir det en ond cirkel eftersom du matar algoritmerna med ditt intresse varje gång du kollar på ett inlägg om börskrasch.

13 gillningar

Som alla redan sagt så kommer börskrasch någon gång igen i framtiden.

Jag väljer att spara till sparkonton och till börsen varje månad. Jag har redan en buffert jag är nöjd med och den fylls på varje månad.

I och med att jag månadssparar så känner jag ingen oro.
Jag har också investerat större klumpsummor tidigare.

Försök att hitta en risk du är nöjd med.

1 gillning

Min man och jag har investerat i snart 10 år. I samband med Corona-kraschen då det även fanns risk för makens jobb insåg vi att vi hade för hög risk för att vi skulle må bra. Så vi ökade bufferten med 100 000 kr. Naturligtvis inte det bästa rent ekonomiskt men sedan dess har vi aldrig känt någon oro över börsens rörelser.

Prova att öka din buffert något och se om det minskar din oro. Klart det blir jobbigt om man på kort tid går från 0 kr till 800 000 kr investerat. För oss tog det många år och vi hann vänja oss.

6 gillningar

Som många andra redan skrivit, fokusera på att ha en väl tilltagen buffert som du känner dig trygg med. Trösta dig sedan med att du gör rätt i att ha resten investerat för att skydda dig mot inflation och alternativkostnaden i förlorad avkastning… TINA

1 gillning

Hej,

Rent matematiskt har TS gjort rätt som nu är fullinvesterad. Om något borde TS stoppat in allt mkt snabbare. Time in market beats timing the market. Vi har haft en fantastisk uppgång i år på 21% (LF Global indexnära), som TS missat lite av genom att dra ut på insättningarna.

Om TS mår dåligt av börsnyheter och inlägg på sociala medier så är lösningen enkel - sluta läs börsnyheter och inlägg om börsen på sociala medier. De kommer inte hjälpa TS tjäna mer, utan tvärtom skapa oro och riskera att trigga felaktiga beteenden.

Med vänlig hälsning,

F

4 gillningar

Stora frågan är vad du skall ha pengarna till.

Om du är orolig för att du behöver pengarna till att köpa hus om 2-5år så ligger du med fel risk(börsen kontra sparkonto med ränta).

Har du planerat att ha dina pengar sparade i 10+ år och inget specifikt mål annart än friheten att ha en massa pengar om du behöver dem? Då bör dem ligga på börsen i billiga breda fonder. Du kommer vara med om dippar och krasher. Varje gång det händer kan du vara glad över att du får rabatt på din månadsköp.

Just nu har du köpt in dig på kort tid, då är det oroligt varje gång börsen fladdrar till lite. Om 2 r så kommer det märkas mindre och när börsen fladdrar så är det din utveckling och inte din insats som fladdrar upp och ner. Då är det lättare att ha distans till det.

Det är vanligt att björnar väljer ut en godtycklig botten och ger detta argument.

“Sedan X-botten har börsen stigit med Y årsavkastningar.”

Vad är det som säger att just botten är en bra jämförelsenivå?

Sedan småbolagsindex toppade X är de ner väldigt mycket. Lika relevant eller?

Se det som att pengarna är dina barn. Det var ok innan när de bara gick i skolan några timmar om dagen. Men nu har de fått heltidsjobb och är borta och arbetar hela dagarna. Man kan läsa överallt att det är risk för konkurser och att de kan bli ersatta av AI.

Men de jobbar ju ändå inom ekonomi som finns i alla branscher och kommer inte bli arbetslösa, bara tappa inkomst ett tag. (Indexfond)

Är det nervöst att de är iväg själva och riskerar att få sparken? -Ja.

Är lösningen på det att be dem gå ner på deltid i sitt vanliga jobb och ta ett lågbetalt institutinsjobb man inte kan få sparken från på deltid? (Räntekonto)

Eller är det att sluta lyssna på olyckskorparnas spådommar och försöka se till att de trivs på sitt jobb och har en bra karriär. Och jobba med sin egen oro över att barnen blivit vuxna och utsätts för livets svängningar. Att va beredd på att finnas där för dem i svåra tider istället för att oroa sig för när det ska hända.

Pengarna har blivit vuxna nu. Låt dem få ha sin svängiga karriär.

7 gillningar

Köp de förnödenheter och grejer du behöver för att ha en chans att hyfsat hantera en rejäl krasch. Kamin, konserver, ha koll på hur du ska få tag i mer mat och dricksvatten, hur du ska försvara dig, evakuera, etc.

Utöver det, se till att ha likvid buffert enl rek för fyra hinkar-principen. Resten investerat i risk.

Nöj dig med detta. Tänker jag.

Kom ihåg att det finns extremt rika och mäktiga som tjänar bäst på att hålla systemet ifrån de värsta krascherna - det är deras effektivaste sätt att säkra sin rikedom och sin makt.

Nej, man får inte det. Men du kanske får det bara för att du tittar på/läser det och då ser algoritmerna till att mata dig med mera.

3 gillningar

Det största misstaget en investerare kan göra är att försöka tajma marknaden. Det kommer du eller någon annan aldrig klara av.

Köp och håll i minst 15 år är mitt tips, helst mycket längre, så försvinner all ångest. Så är det i mitt fall, jag skulle bara bli glad över en krasch då jag kan köpa allt mycket billigare, vilken bonus!!

Men börsen går bara upp och upp, jag är upp 400% på tio år med mina indexfonder där jag också har lite hävstång.

Så är det lättare att resonera när en krasch tar en från 10% FIRE till 5% än när den tar en från 90% till 45%. Men visst, TS ser ut att vara i den förra gruppen.

Om du inte tajmar marknaden så borde du vara fullinvesterad… och borde då inte gilla om det kommer krasch :wink:

Jag ska ju inte ha FIRE utan sparar över flera generationer, så sparhorisonten är ju över 1000 år framåt.

Men absolut, ifall man inte vill jobba när arbetslivet är som absolut roligast, runt 50-60, då kan en krasch såklart kännas jobbig, speciellt även ifall man är kortsiktig.