Jo krasch betyder rea för oss som sparar och har förmågan att tänka långsiktigt.
Du får ju fler andelar för samma pris som tidigare.
Jo krasch betyder rea för oss som sparar och har förmågan att tänka långsiktigt.
Du får ju fler andelar för samma pris som tidigare.
Javisst, men jag antar att ditt redan investerade kapital är större än ev nyinsättningar? Då är det ju bäst om det bara går uppåt utan krascher.
Denna diskussion får mig att tänka på denna bild… ![]()

Börsen kommer helt klart att krascha. Kruxet är bara att den inte gör det av sig självt. Det kommer att vara kopplat till någon stor och oväntad händelse i omvärlden. Fram till att denna händelse inträffar kommer börsen sannolikt att gå upp. Det är så det normalt ser ut. Att börsen just nu är dyr kan vara sant men det i sig ökar knappast risken för en krasch. Möjligen kan kraschen bli större eftersom fallhöjden ökat.
Man måste vara försiktig med att tajma marknaden, bäst att investera kontinuerligt och ha en långsiktig sparhorisont.
Det skulle lika gärna ske en omvänd marknadskrasch där inflationen skenar iväg i hyperinflation. Vid hyperinflation eller hög inflation tappar valutor snabbt sin köpkraft. De pengar du håller på ett bankkonto, som inte är investerade i reella tillgångar (som aktier fastigheter, råvaror eller kryptovalutor) kommer tappa i värde!
Investerade tillgångar är då mer skyddade då de har en tendens att öka i takt med inflationen i skillnad från att kontanter på banken. Om detta skulle ske så får du alldrig chansen att köpa in dig billigt heller som vid en vanlig marknadskrasch.
Ta ansvar för ditt katastroftänk genom att inte läsa saker på nätet/ta del av nyheter som handlar om det du är rädd för.
Eftersom du hade ro när du hade 280 000 kr utanför börsen så utgå från vilket belopp du vill ha oinvesterat när/om kraschen kommer och håll det beloppet utanför börsen. (Jag började med 300 000 kr och nu tycker jag att det känns bra med 225 000 kr som ett exempel.)
Ser du sedan ett värde/trygghet i att öka eller minska den summan så gör du det. (Jag tänker att jag övar mig i att sänka min överdrivna buffert efter hand som tiden går.)
Det är viktigare att du känner dig trygg och mår bra än att varje krona måste vara ute och jobba. Det räcker bra med de kronor som redan är ute och jobbar.