Jag har ett brett och långsiktigt sparande i fonder och en bra buffert på ett vanligt bankkonto. Eftersom jag tycker att aktier är roligt och intressant har jag avsatt en summa för detta. Dock har jag inte tillräckligt med tålamod att läsa på på djupet och har därför med i beräkningen att det är pengar jag kan och har råd att förlora.
Nu var jag precis upp drygt 90% på mina Boliden och jag bestämde mig för att sälja för att säkra en härlig liten vinst. Funderade på att bara sälja hälften men tog beslutet att sälja allt. Nu står pengarna på mitt ISK och jag tänker att jag kanske bara ska låta dem stå och se om det kommer en börsdipp så småningom. Jag skulle vilja köpa tillbaka Boliden men är nöjd med beslutet att sälja och säkra.
Jag skulle vilja ha er input. Vad säger ni om mitt naiva resonemang? Var snälla, men ärliga.
Är ju bättre att du sålt med vinst än med förlust.
Men att börja med trading som du är på väg in mot är inget jag rekommenderar öht, speciellt inte om man inte är inläst på bolaget, börsen och världsläget.
Hur länge ska du vänta med att köpa in dig? Vad händer om Boliden aldrig går ner under det du sålde till?
Om den nu går nedåt i rask takt, hur länge ska du vänta på rätt läge?
Att sälja eller inte, vet för lite för att ge någon input där.
Men att vänta på en “börsdipp” kan vara ett par dagar månader eller år, tycker inte man ska vänta på sånt.
Min personliga åsikt (ta med flera ton salt) gör en plan och följ den.
Som jag förstår det är dessa pengar din “lekhink” som forumet brukar kalla det, alltså pengar som du har råd att förlora och därför kan användas till att spela på börslotteriet med. Så med detta i åtanke tycker jag att du kan ta kanske hälften av pengarna och föra över till ditt vanliga breda sparande, för att inte lekhinken ska bli för stor, och resten kan du spekulera med som du vill. Du kan ju exprimentera lite. Det viktigaste är bara att inte bli fartblind när man råkat vinna på lotteriet.
Man kan tänka som att lekhinken är pengar man egentligen inte har, men om man råkar göra en stor vinst där så kan man plocka ut en del av pengarna och se dem som en glad överraskning.
Nu när du har gjort en vinst, borde du fundera över ovan. Ska du fortsätta på inslagen väg gäller det att ha lite bättre koll och tålamod. Är du inte villig till det, är det nog bättre att fortsätta med ditt långsiktiga sparande i fonder.
Jag håller med dig om att aktier är såväl roligt som intressant, men det kräver som sagt bättre koll och tålamod än “jag har inte tillräckligt med tålamod för att läsa på djupet”. Ska du tillbaka in i Boliden är det bra att förstå såväl aktien, företaget, sektorn samt omvärld som påverkar, vilket kräver betydligt mer av dig.
Exakt, min lekhink. Säkert oansvarigt enligt många att inte läsa på ordentligt, men eftersom jag är en person som alltid haft stenkoll på min ekonomi och sparat i hela mitt liv så anser jag mig ha rätt att göra så. Tack för ditt tips om att föra över hälften och fortsätta spekulera med bara vinsten. Det resonemanget gillar jag. Så får det bli!
“Tradar” alltså bara med en summa som jag räknar med att förlora och för skojs skull. I övrigt är jag extremt försiktig och ansvarsfull när det gäller pengar. Och det är väl också därför jag har råd att göra så här. Men visst, jag inser att för många andra som hänger här är jag en “idiot”. Men det bjuder jag på!
Lekhinken får man leka med, det är ju det som är hela poängen med den. Bara det faktum att man håller den separat från sitt långsiktiga sparande är i mitt tycke fullt tillräckligt ansvarstagande!
Du kan ju specificera på förhand hur stora dina andelar ska vara. Tex om du bestämmer att 5% av total portfölj som lekhink för aktier, X % cash/räntor och Y % global index.
Om sedan den lekhinken dubblas, så har du nästan 10% istället. Då kan du bestämma att de betyder att du ska balansera tillbaka till 5%, och köpa indexfonder eller annat portföljen består av för vinsten.
På samma vis så blir andelen mindre om de ”dippar”, och du får ta av något annat för att köpa mer av de som gick dåligt dvs köper dippen och säljer toppen systematiskt
De tycker jag funkar bättre än att på känsla sälja hela innehavet för att nån gång köpa tillbaka, kan bli jobbigt om de aldrig känns billigt igen. Sen fortsätter de gå upp så mycket att du tappar tålamodet och köper in dig igen, för att sedan se den stora dippen du egentligen väntade på från början, som sedan gör att du ångrar att du köpte in dig och så säljer du på botten osv