Hej, första inlägget här. Ber om ursäkt om detta redan avhandlats.
Det sägs ju att man gärna ska köpa på sig lite extra när börsen går åt skogen. Och enligt samma logik antar jag att man ska ta ut lite extra vid kraftig uppgång?
Jag funderar på att hitta någon rutin på mitt lysa-sparande. Exempel: om jag går 1000 kr vinst en månad så plockar jag ut 500 kr (50% av överskottet) och sätter över på sparkonto/buffert. Och vid nedgång gör jag tvärtom, sätter in 50% av beloppet jag förlorat. Dessa justeringar gör jag en gång i månaden.
Utöver dessa justeringar så bibehåller jag mitt vanliga månadssparande.
Låter detta vettigt? Någon som provat nåt liknande?
Detta är en form utav marknadstajming som tyvärr är väldigt svår att lyckas med på lång sikt enligt den mesta forskningen. Du har helt rätt i att det är bra att köpa extra om man kan när börsen gått dåligt men det innebär också att man måste hålla pengar utanför börsen som bara ska vänta på detta tillfälle. Då kan man istället argumentera för att även de pengarna skulle varit investerade från början.
Sedan håller jag inte med om att man ska sälja bara för att det gått uppåt. Jag säljer inte förrän jag behöver pengarna. När det närmar sig uttag inom några år så sänker jag ju risken i portföljen och sista åren bara sparkonto.
Jag uppfattar att den normala situationen länge har varit att börsen för det mesta är “dyr”. Sedan finns det enstaka perioder när börsen är lägre värderad och man kan “fynda”. Givetvis kan det också finnas perioder när börsen är ovanligt högt värderad men att enkelt pricka in dessa och vinna något på det tror jag mindre på. Man kan förstås ha tur men det är inget att bygga sitt sparande på. Chansen att det ska fortsätta uppåt något eller några år ytterligare är alltid en realitet. Att identifiera perioderna med lägre värderingar är enklare.
Ja nu tänker jag kanske fel här, men borde det inte vara så att om det man tog ut vid en bra månad borde ge fler andelar om det sätts in igen en månad då portföljen ligger lägre? Fast i och för sig, hade det varit så enkelt så hade väl alla gjort det.