Jag satt i exakt samma situation som dig. Jag började konvertera allt som låg på plus först och har senaste året fortsatt med de som gått bra, sålt när dom är “gröna” eller nära inpå. De få jag har kvar får ligga där och skvalpa tills något händer och förhoppningsvis stiger (enskilda tenderar ju att röra sig mer drastiskt). Det är såklart de “surdegar” som haft en riktigt dålig utveckling och som många skriver är det förmodligen statistiskt bättre att bara sälja av skiten men i några ser jag potential på sikt och då får man ha lite av spänningen kvar men med otroligt mycket lägre risk.
Ja! Det är ett vanligt misstag att tro att aktier som gått ner kommer gå upp. Så kan det naturligtvis vara med det kan likaväl också vara tvärt om. Förmodligen kommer din indexfond gå upp mer än dina surdegar som du är sugen på att behålla.
…Och om en surdeg ändå skulle gå upp, när skulle du sälja? Eller skulle du kanske åka med på nästa resa nedåt igen? ![]()
Håller helt med och vill förtydliga att i mitt fall handlar det mer om att jag gillar att ha kvar spänningen lite. Är inte i behov av pengarna alls och tänker att det gott kan ligga där i +5 år, går det helt åt fanders så må så vara.
Stort tack för alla svar och all hjälp! Nästan helt bestämt mig för att sälja av mer eller mindre allt i nästa vecka, kommer att behålla de få delar som har ett case jag kan tro på i min Lekhink, men bara en mindre del om under 10% av allt innehav.
Stort tack för tipsen!
Får man fråga hur det gått nu i efterhand för de delar som du valde att behålla, har du kunnat värdera ”hur mycket du förlorade på det”?
Allt är ju relativt men säg 20 000 kanske nu när börsen är lite småsur (minst sagt). Så i detta fall en ganska liten andel av totalen. Ser dessa på en 5 års horisont (lite fastighet och dylikt).
Roligt att läsa, för jag har bokstavligen samma taktik. Har ledsnat på enskilda aktier och plågan att försöka ha koll på dem och säljer sakta av dem och lassar över det till befintliga indexfonder istället. Jag gör också så att jag säljer av de som är på grönt, så får jag helt enkelt vänta tills de andra som nu är röda och ligger på mellan -20 till -80 kommer tillbaka. Jag har inte bråttom, jag kan vänta 10 år inga problem. Jag vet att det inte är rätt och fel på alla sätt, men det känns bättre.
Ännu knäppare är att jag ibland har gjort så att jag har sålt den delen jag satsade i aktien, och låtit själva vinsten ligga kvar i aktien. Tex så köpte jag Betsson när de låg på botten (fullständig tur naturligtvis) och nu har de nästan tredubblats. Då sålde jag de 10 tkr som jag köpte för och la på index, de resterande som består av min ‘vinst’ har jag kvar i aktien. Skulle aktien krascha så har jag ju gått plus minus noll. Jag vet, obegripligt på något sätt men det är tydligen så min känslostyrda hjärna fungerar.