Swing-trade på räntefonder från den förväntade toppen?

Allt pekar på att toppen är nådd för den här gången, inflationen faller bredd globalt. Sen visar statistiken på att kan komma en andra topp, men det är en annan trade :slightly_smiling_face:

Om man ska göra en swing-trade på 1-2 års sikt, vilka typer av räntefonder ska man kika på? Den potentiella uppsidan borde vara störst i långa bonds (eller?)

ChatGTPs åsikt:
"Om du förväntar dig att räntorna kommer att sjunka efter att ha nått en topp, kan en swing-trade i korta räntefonder vara lämplig. Korta räntefonder har lägre duration och är mindre känsliga för ränteändringar. När räntorna sjunker kan priserna på korta räntefonder stiga och generera kapitalvinst.

Å andra sidan, om du förväntar dig att räntorna kommer att sjunka, men vill utnyttja en större potential för kapitalvinst, kan en swing-trade i långa räntefonder vara lämplig. Långa räntefonder har högre duration och är mer känsliga för ränteändringar. När räntorna sjunker kan priserna på långa räntefonder stiga mer än korta räntefonder."

Jag har bara två kommentarer:

1. Orka swinga räntefonder. Även om du är rätt i riktning är det ju låååååångsamt.
  2. Fråga inte en AI-textbot om investeringsråd.
4 gillningar

Jag kan inte annat än att hålla med… Men det leder till en annan viktig fråga: Vem bör man egentligen vända sig till för investeringsråd, och hur kan man vara säker på att råden är tillförlitliga?

För övrigt, jag frågade ChatGPT om ett enkelt investeringsråd och fick denna pärla:

“Diversifiera din portfölj, investera långsiktigt och undvik att fatta beslut baserat på känslor eller kortsiktiga marknadsfluktuationer.”

2 gillningar

Är det jag funderar på, t.ex. om Fed ej höjer något mer. I vilka papper sker störst reaktion? 10 eller 20 åringen, eller rör det sig i korta bonds först?

Man bör vända sig till någon som är kunnig och som inte tjänar pengar på finansiella tjänster. Banker och fondbolag går alltså bort. Jag rekommenderar smaspararguiden.se.

(Rikatillsammans är också bra, men inte helt perfekt eftersom sajten samarbetar med finansföretag. Vissa råd är lite färgade av det. Att fråga efter råd här på forumet är klurigt eftersom det, förstås, finns folk som gillar att skriva men som inte alltid har full koll.)

Om du börjar med att alltid följa de 10 budorden från Småspararguiden så kommer du att göra det mesta rätt:

1. DIN PERSONLIGA BANKMAN ÄR EN SÄLJARE

2. FINANSANALYTIKER KAN INTE SPÅ FRAMTIDEN

3. TITTA PÅ PRISET NÄR DU KÖPER FONDER

4. SPEL PÅ AKTIER ÄR EN HOBBY SOM KOSTAR PENGAR

5. FÖRSÖK INTE TAJMA MARKNADEN

6. INVESTERA INTE I SAKER DU INTE FÖRSTÅR

7. BOSTADSPRISERNA KAN GÅ NED

8. DET ÄR ALDRIG LÄGE ATT BINDA RÄNTAN

9. FÖRSÄKRA BARA DET DU INTE HAR RÅD ATT FÖRLORA

10. AKTIER PÅ LÅNG SIKT

Nu var frågan mer retoriskt ställd, men tack. Med det tror jag vi får hålla oss mindre off topic :slight_smile:

Ursprungsfrågan är intressant, hur förväntas räntepapper med olika duration påverkas under de scenarion som läggs fram.

I stort bra. Sen tappar man helt förtroendet när de använder uttryck som ”spel på aktier”…

Ja, vissa budord kan vara svåra att svälja. Den som spelar på aktier vill förstås inte tro att det är det man gör. :slight_smile:

2 gillningar

Jag vet inte om jag skulle kalla det “swing trade”, men jag har överviktat långa realräntor i min portfölj med planerad horisont 1-2 år. Ser väldigt liten nedsida i det, men hög chans till uppsida. Skrev ett inlägg här:

Korrekt. Tumregeln är att en 1% rörelse i styrräntan ger x% motsatt rörelse i räntefonden, där x är snittdurationen.

1 gillning

Absolut. Min invändning var mest emot avsaknaden av alternativ inställning till aktieköp. Man kan ju t ex “investera” i enskilda aktier utan att samtidigt vara en risktagande vettvilling.

Det är sådan här kunskap som motiverar regeln

1 gillning

Ja, jag vet vad ”forskning” säger. Och jag vet vad som förespråkas på både detta och massa andra forum.
Men att konsekvent kalla aktieinvestering för ”spel” och de som ägnar sig åt det för ”förlorare” säger en hel del mer om avsändaren av budskapet än om mitt bankkonto… som tur är. :nerd_face:

Det är sant att det kan vara svårt att förstå skillnaden mellan en anekdot och bredare kunskap.

Rubriken "SPEL PÅ AKTIER ÄR EN HOBBY SOM KOSTAR PENGAR berättar inte hela historien. I den kompletta texten förklarar Småspararguiden vad de menar med att “spela på aktier” respektive “investera i aktier”:

Det är skillnad på att investera i aktier och att spela på aktier. Att investera i aktier är att köpa aktier/fonder och sedan äga dem. Att spela på aktier är att köpa och sälja aktier för att man tror att de är över- eller undervärderade. Att som privatperson läsa Dagens Industri till morgonkaffet och tro att man kan slå marknaden är ungefär som köpa sin egen väderstation på Clas Ohlson, gå en kvällskurs i meteorologi och tro att man kan slå SMHI’s väderprognoser – det kan vara roligt och man lyckas ibland, men i genomsnitt gör man det inte. Att spela på aktier är en minst lika bra hobby som att spela på hästar eller fotboll så gör gärna det om du tycker att det är roligt. Om du bara vill maximera din avkastning så rekommenderar vi dig dock att investera i aktier, men inte spela på dem.

1 gillning

Jag förstår inte, kan inte du med din breda kunskap upplysa mig?

Jag hajar det. Och jag håller inte riktigt med om deras definition även om den har klara poänger.
Jag ”investerar” när jag äger aktier, även om jag gör det med ambitionen att sälja dem dyrare. Att göra något annat verkar lite lätt puckat.

Går i samma tankar. Yield inversion är massiv, låg arbetslöshet, höga räntor som inte slagit igenom till konsumtionen än osv… känns som upplagt att göra traden.

1 gillning

Vilka fonder valde du för realräntorna och får jag fråga hur stor %-del av portföljen du flyttade dit?

Jag har helt enkelt överviktat de långa realräntor som redan ingår i min allvädersportfölj. Ca 7,5% av portföljen.

1 gillning