Amortera portföljbelåning eller öka investeringen

Hej.

Jag ska använda portföljbelåning för att köpa en grej. När jag sen ska betala ner min kredit tänkte jag att jag betalar in till mitt kreditkonto.

Sen började jag fundera. Skulle det vara smart/dumt att istället investera ”amorteringen” och köpa globalfond på det kopplade isk-kontot? Då kommer krediten att minska relativt investeringen. Summan av krediten är densamma men andelen minskar för varje ”amortering/investering”.

Låter det här vettigt? Eller är det självmål på något sätt?

Frågan du ställer är egentligen ”Ska jag belåna min portfölj?”. Den frågan har olika svar beroende på din villighet, din möjlighet och ditt behov av att ta risk. Att belåna portföljen ökar risken och den förväntade avkastningen. Hur mycket beror på hur stor hävstången är.

3 gillningar

Hm. Ja det kanske är det jag frågar. Då tänker jag att det blir att hitta en hävstång som är rimlig och sen betala ner krediten dit är och sen investera efter det.

1 gillning

Det är ju hela poängen med värdepapperslån. Det är inte tänkt för privatkonsumtion. Trodde du det?

Värdepapperskrediten funkar väl utmärkt för privatkonsumtion?

2 gillningar

Har aldrig provat, men när jag läste om det och ansökte om kredit för ett antal år sen stod det uttryckligen att det inte fick användas till annat än köp av värdepapper.

Det har med hur krediten är utformad att göra. De måste ha det förbehållet för Finansinspektionen. I realiteten har pengarna ingen identitet.

Så här står det på Avanza hemsida:

Vanliga frågor och svar

Får jag använda värdepapperskrediten till något annat än handel med värdepapper?

Nix. Det är en värdepapperskredit och är alltså till för att köpa nya värdepapper på ditt konto.

Det är tydligt att Avanza säger så, men det är såklart helt uppåt väggarna bindgalet. Att sälja aktier och sedan belåna sig eller att plocka ut pengar genom att öka belåningen är samma sak. Jag har gjort så massor av gånger och Avanza bryr sig inte ett dugg. Men de måste gissningsvis säga dessa galenskaper av regleringsskäl. Men de vet såklart att det är nonsens.

Fast nu har jag funderat lite till och det jag tror att jag tänkte tidigare var:

Att amortera bort krediten gör att den minskar och att hävstången minskar men mitt kapital är samma. (Inget nysparande)

Att investera motsvarande belopp i en globalfond i det kopplade isk-kontot minskar inte krediten men minskar hävstången då kapitalet ökar.

Om jag då kan investera ner hävstången istället för att amortera ner den borde jag tjäna på den vägen? Eller är det samma bara att jag har högre hävstång längre tid?

Tänker i det här scenariet att börsen går som förväntat, dvs utan krascher och katastrofer.

En teoretisk skillnad är att Avanza tjänar mer courtage om du säljer/flyttar ut pengar/belånar/köper. :money_bag:

Men precis som du säger måste de ha de villkoren annars blir det en konsumtionskredit.

1 gillning

Ta i beaktande att de pengar som passerar ditt ISK-konto påverkar schablonskatten. De pengar du flyttar direkt från/till kreditkontot och ett annat konto passerar inte ditt ISK.

Du lånar för att behålla dina värdepapper som du innan ägde med egna pengar, sedan tar du ut dina egna pengar som du på det sättet frigjorde.

Pengar har ingen identitet, men så som det funkar med värdepapperslån är att de anser att en del av värdepapprena du har på kontot är för lånade pengar så länge du nyttjar krediten, och den delen av värdepapprena tar de sig rätt att sälja av om du blir överbelånad. Det går inte att säga “men pengarna jag lånade tog jag ju ut, värdepapprena jag har på kontot äger jag minsann för mina egna pengar!”

Skillnaden är att a) sälja aktier, plocka ut pengar och sedan belåna sig för att köpa aktier är tillåtet enligt Avanza, medan b) plocka ut pengar som man fått genom att öka belåningen inte är det.

Så länge du kommer ihåg att detta inte är tillåtet enligt Avanza. Om du inte hade pengarna (som du tar ut) tillgängliga redan innan du lånade, eller gjorde dem tillgängliga genom försäljning av värdepapper, så har du inte använt de lånade pengarna “för att köpa nya värdepapper på ditt konto”:

Om du tex har ett konto på isk med 10k i belåning som du köpt värdepapper för och sen utökar lånet med 20k som du direkt tar ut från kontot och överför till din bank. Är det inte ganska tydligt att man använder värdepapperspapperskredit på ett otillbörligt sätt?

1 gillning

Menar du att man ökar sin kreditlimit? Avanza har ingen manuell ökning av lånet utan det regleras automatiskt när du tar ut/sätter in/köper/säljer.

Ska man följa Avanzas regler till punkt och pricka så måste man alltså nolla lånet innan du tar ut några pengar och därefter öka på det igen vilket såklart är nonsens och inte gör någon skillnad.

Nej, jag menar att man ökar sitt lån genom att föra över pengar från kontot med kredit till ett annat konto som man sedan gör ett uttag till sin privata bank ifrån

Det går inte. Du kan bara belåna andel av belåningsvärdet, som alltid är en lägre summa än du har värdepapper.

Du kan ha tiotusen och ta ut två tusen. Då äger du tio tusen på kontot varav tvåtusen är ägda för lånade pengar, och du har två tusen i handen.

Det räcker inte att nolla lånet, du måste i så fall använda noll kredit plus ha ytterligare kontanter på kontot.

Men det är inte så det funkar. Man ser i siffrorna Avanza redovisar i kontoöversikten. Det kan t ex stå:

• värdepappersinnehav: 100 000
  • eget kapital: 90 000
  • nyttjad kredit: 10 000

Tar man ut 10 000 då så står det sedan:

• eget kapital: 80 000
  • nyttjad kredit: 20 000

Trots att man inte sålt/köpt något.

Man uttökar inte lånet eller gör något för att skyffla om siffrorna, Avanza räknar ut det helt automatiskt vid uttag.

Sätter man sedan in 10 000 så går det tillbaka till:

• eget kapital: 90 000
  • nyttjad kredit: 10 000

Så Avanza visar hela tiden hur mycket man äger för eget kapital och hur mycket man äger för lånade.

Det går inte att ta ut det lånade. Man tar alltid ut från eget kapital.

Jo precis. Men det finns ju faktiskt ett kreditkonto i bakgrunden som regleras kvartalsvis.