Senario1 är ju lätt. 500000:- +ränta på ränta 15år.
Senario2
Köper för 500000:- lånar med det köpet som säkerhet yttligare 400000:- . Totalt innehav nu 900000:- ger en hävstång på 1,8
Sistnämda 400000:- har ränta på 4,8%. Efter tid då portföljens värde ändras posetivt så regleras lånelvoten så att samma hävstångs faktor bibehålls. Dvs 1,8
Sen sitter man på händerna i 15år.
Vad blir sista raden efter 15år vs senario1?
Det går inte att göra en vettig uträkning av det scenario du skissar på. Om du tar Jans uträkning av hans och hans brors barnsparande som utgångspunkt så kommer du se att utfallsspektrat är stort. Du höjer din risk nästan absurt mycket och utfallet blir av karaktären lotteri.
Mer generellt är borde hävstång vara en möjlig framgångsfaktor i två scenarier:
Hela tiden till kraftigt subventionerad ränta.
En något högre ränta om köpet görs i kristid när börsen kraschat.
Att använda en högre ränta hela tiden och gå in på börsen utan krisvärdering är sannolikt inte någon vinnande strategi.
Har du någon annan säkerhet för lånet eller har du tänkt dig en värdepapperskredit? Anledningen att jag frågar är för att det är extremt hög risk att du får margin call på värdepapperskrediten. För att strategin ska fungera är det viktigt att du kan behålla lånet även om investeringen haöveras i värde.
Som redan sagts är det också stor utfallsrymd. Eftersom börsen går både upp och ned så riskerar du att förlora hela investeringen. Den risken är mycket större när du använder hävstång. Det är viktigt att förstå att börsen inte kommer gå som sitt genomsnitt.
Hävstång kan man använda men 1,8 är väldigt mycket. Det är inte orimligt att räkna med en möjlighet på 50% nedgång på börsen. I sådant fall skulle din hävstång dubbleras, d.v.s. ditt innehav på 900 000 har blivit 450 000, men lånet är lika stort (400 000). Ditt egna kapital har då minskat i värde med 90%, från 500 000 till 50 000 (!) Desustom lär din ränta då skjuta i höjden, om det är värdepapperslån som Nordnet/Avanza har så skulle din ränterabatt försvinna vid för hög belåningsgrad. Kan du hantera den risken?
<10% hävstång, särskilt via Avanza där räntan är mycket låg vid den belåningsgraden, är kanske det säkraste alternativet som många här föredrar. För egen del kan jag känna att det är ok uppåt 20-25% hävstång som högst, men det är en helt subjektiv känsla, har ingenting med vad som är matematiskt perfekt att göra.
Det finns väl någon studie, som omnämns i boken Psychology of Money, som sa att för amerikaner under någon tidsperiod hade de tjänat stora pengar på att ta absurt stor hävstång om de började i sin ungdom. I antagandet ingår då att om deras hävstång gjorde att de förlorade alla sina pengar, så skulle de bara börja om på nytt igen med samma hävstångsstrategi. Bokförfattarens analys av detta var att det kanske är matematiskt bäst att göra så, men fullständigt orimligt att faktiskt göra det, eftersom ingen vanlig människa skulle kunna med enkelhet hantera att alla pengar försvann och sedan börja om på nytt med samma ultrariskabla strategi… så var försiktig med hävstången.
Ska du ha lägre risk bör du kanske fundera på low/min volatilitet samt långa räntor och ev. guld. Den stora frågan är om det är värt mödan med tanke på nattsömnen med mera
Själv älskar jag portföljbelåning och tycker inte att jag är riskavert alls där, men över 25 -30% belåning på portföljen medför alltför stor risk för att börsen går ner och tvångsförsäljning inträffar (tillochmed för mig). Över den gränsen äter räntan upp alltför mycket av avkastningen också för att det ska vara värt risken.
Med 1,8 hävstång krävs inte alls stor nedgång för att alla pengarna ska försvinna.
Några frågor till er som har erfarenhet av hävstänger.
Ni erhåller alltså en kredit med era aktier som säkerhet och betalar en ränta på kreditbeloppet.
Kan ni plocka ut krediten i pengar och göra vad ni vill med dessa pengar?
Kan ni dra av räntekostnaden i er inkomstdeklaration?
@Aktiegubben Men jag rekomenderar endast en lite försiktig hävstångskredit på 0-15% av sitt egna kapital.
Har du prövat värdepapperslån tidigare i livet?
Nej, jag har aldrig använt krediter för investeringar utan står på andra sidan. Jag lånar ut pengar men endast med fysiskt guld som säkerhet.
Orsaken till mina frågor är att jag länge har funderat på villkoren för att kunna få ut kontanter med aktier som säkerhet. Jag vet att de ultrarika har den möjligheten men hur är det för en normal person med en aktieportfölj som kanske endast är värd några miljoner.
Jag vet att det finns några här på forumet som tidigare nämnt att det går att ta ut sin värdepappers belåning ut ur Avanza, men kommer inte ihåg vilka det var nu…
Kanske någon annan vet?
Ja. Tekniskt sätt tar man väl och köper sina egna andelar för krediten och ”får tillbaka” dom pengarna som du köpt för tidigare. Avanza äger nu delar av dina värdepapper.
Ja, likt ett sparkonto, fast tvärtom. Förtryckt i min deklaration.