Jag har inte lyckats förstå mig på begreppet ”hävstång”, som är vanligt förekommande i forumet. Att t ex köpa bostad med hävstång - vad innebär det? Tacksam om någon vill förklara.
Att handla med hävstång innebär att man får större exponering mot en viss tillgång i förhållande till det kapital man investerat. Säg att du köper ett hus som kostar 5 miljoner med 1 miljon i kontantinsats. Stiger huset 20 % så gör du 100 % i vinst på din kontantinsats. Du har alltså en hävstång på 5x.
Man använder lån. Så de flesta köper hus med hävstång.
Lånar du halva priset på huset har du 2 gånger hävstång på ditt insatta kapital.
Går huset upp 10% och du sen säljer får 20% upp på ditt insatta kapital.
Men det går även i negativ riktning. Halveras husvärdet förlorar du hela ditt insatta belopp (insatsen).
Vad är alternativet?
Jag menar, klart banken ska ha sitt innan jag börjar plocka ut vinst.
Alternativet är naturligtvis att köpa tillgången utan belåning. Eller missförstod jag frågan?
Nej, du förstod nog frågan rätt. Men varför kalla det “hävstång”? Det är ju bara ett vanligt huslån.
Hävstång behöver inte enbart handla om hus. Man kan handla aktier med hävstång. Det finns till och med instrument på börsen med “inbyggd” hävstång. Exempelvis den populära ETFen Xact Bear som handlas till 1,5 ggr häv.
Därför det är exakt samma sak som att köpa aktier (eller andra värdepapper) med hävstång. Man lånar med säkerhet i det man investerar i och köper mer av värdepappret för lånet.
Då förstår åtminstone jag vad ni menar.
Jag vet vad hävstång är inom aktiehandel, men precis som trådskaparen har jag undrat vad som menas i kontext husköp. Det är alltså ett krångligt sätt att säga “belåning”.
Jag vill även göra en distinktion mellan hävstång vid aktieköp respektive husköp.
Vid aktieköp med hävstång är hävstången själva syftet. Jag vill ta högre risk.
Vid belåning för t ex husköp kan jag belåna mig för att räntan är billig eller för att jag helt enkelt inte har råd med fastigheten. Hävstångseffekten är en bieffekt.
När man pratar om börshandlade certifikat förkommer även där begreppet hävstång.
I de fallen handlar det om att uppgång repektive nedgång på den underliggande tillgången (guld, omx-index eller vad certifikatet nu är exponerat mot) multipliceras med en bestämd multipel.
Heter certifiketet t.ex Bull OMX30 X5 så innebär det att om OMX-index 30 går upp 1% i värde, så går certifikatet upp 5% i värde (väldigt förenklat). MEN om OMX30 går ner 1% så tappar certifikatet 5% i värde.
Jag håller inte med. I någon mening kan man ju säga att du vill öka din exponering mot aktiemarknaden men inte har råd. Därför använder du belåning.
Sen får man ju även tänka att det finns faktiskt personer som lånar pengar på fastighet/bostadsrätt (med bolån) för att kunna öka sin exponering mot fastigheter med en lägre insats. Alltså att man rent tekniskt har råd att casha sitt boende men inte vill lägga hela kapitalet.
Jag tycket att just benämna bolån med “hävstång” är ett bra sätt för att få folk att reagera på vad det faktiskt innebär rent riskmässigt att ha 85% belåning i boendet.
Det låter som precis samma sak i mina öron. Man lånar pengar för att köpa mer av en tillgång än vad man själv har pengar till. Man tar ju högre risk när man köper bostad med hävstång också, även om många blundar för det och låtsas som att bostadsmarknaden bara kommer ticka på uppåt i all oändlighet.
Tack för svaren. Bra att lära som vad som menas, och jag kommer tänka på belåning mer som en hävstång i framtiden.
Hoppas jag inte stal tråden från @EVAU
Kom bara ihåg att med hävstång kommer både möjlighet OCH risk.
Tack för era svar. Nu är det en sak mindre jag inte förstår. 
Jag har en liknande fråga runt det här och det är:
“Finns det någon mening att använda hävstång, om man inte har 100% aktiexponering i sin portfölj”
Dvs, säg att min aktie/ränte-fördelning är 80/20.
Finns det då någon poäng att använda en hävstång i sin aktieexponering, istället för att bara “låna pengar” ifrån ränte-delen, och helt enkelt ändra fördelningen?
I mina ögon verkar det märkligt att nyttja hävstång (som avser öka risk och avkastning) om man samtidigt har räntor (för att sänka risk och avkastning).
Räntefonderna lär väl öht avkasta ungefär lika mycket som räntan på lånet. Eller sämre.
Ett lite lustigt undantag är ju förstås att använda “superlånet”-hävstången på avanza upp till gränsen för 0% ränta, och köpa räntefonder för det 
Gäller ju bara upp till max 50k lånat dock, så blir ju inte många hundringar om året.
Näe, men varför inte om det ändå är gratis