Investerar man med hävstång om man har bolån?

Utbruten ur Vad tycker ni i forumet om att använda hävstång i sparandet? / mod

Tycker ni att investera istället för att amortera (på huslån) “räknas” som hävstång?

Det tycker inte jag, hävstång är när du belånar dig för att investera. Att investera istället för att amortera är inte ekvivalent med att belåna sig för att investera, i alla fall inte i min värld.

Ifall du utökar ditt huslån och sätter in på Avanza i globala indexfonder skulle du kunna säga att du använder en hävstång dock, tycker jag ändå.

Vad jag menar är att istället för att amortera (på huslån) investerar du motsvarande summa. Dvs. du behåller avsiktligt en högre belåningsgrad på huset för att investera dessa pengar istället.

(Man skulle kunna jämföra det med att belåna ett tidigare obelånat hus och investera pengarna)

Jo är med på vad du menar, vad jag brukar fråga folk är, hur påverkar det du frågar egentligen? Spelar ju ingen roll egentligen vad du kallar det. Skillnaden är ju dock att en värdepapperskredit ofta har 0-2% ränta vid låg belåning, medan ett huslån idag ligger runt 4,8%, bara en tankeställare.

Nej, spelar egentligen inte så stor roll vad man kallar det…

Så det är helt olika, isolerade fickor med pengar du använder för att betala ditt boende och investera på börsen? För alla oss andra är det samma hög med pengar.

2 gillningar

Jag tänker att oavsett vad man har för typ av lån samtidigt som man investerar på börsen är en form av hävstång.

5 gillningar

Men det är rent krasst mental bokföring. Pengarna har inget minne så det är givetvis lika mycket hävstång som att inte betala av ett befintligt bolån. Om det överstiger investerat kapital :slight_smile:

Säger inte att det nödvändigtvis är osunt eller onormalt med bolån som hävstång. Till en viss grad. Men det är det ju de facto om det överstiger kapitalet.

2 gillningar

Ja det är det. Du kan till exempel låna pengar för att investera med värdepapper, bostäder eller din högersko som säkerhet. Det är att investera med hävstång.

1 gillning

Vi minskade avsiktligt amorteringen per månad vid omvärdering av huset för att kunna investera mer kronor varje månad. Får samma effekt som ett värdepapperslån. Skillnad i säkerhet för lånet och ränta dock såklart. Belåningsgraden blir högre också allt annat lika. Egentligen mer fördelaktigt att nyttja värdepapperslån pga lägre ränta men det är en annan diskussion.

Om man över huvud taget har bolån och samtidigt har investerade pengar så anser jag att tekniskt sett har man hävstång.

2 gillningar

På ett sätt ja, men utan samma risk för tvångsförsäljning av aktier som kan inträffa med portföljbelåning.

2 gillningar

På ett sätt ja, men samtidigt kan man tänka att boendet ska bära sina egna kostnader. För amorterar man blir det glöddyrt boende.

1 gillning

Principen är densamma.
Intressanta är att folk som aldrig investerar med hävstång är redo att ta mycket hög hävstång när det kommer till att köpa hus.

En dip i bostadspriser på 15-20% raderar ut det egna kapitalet för många bostadsägare. Fine för de som bor kvar, mindre kul för de som till slut måste sälja av olika anledningar.

Jag ser på mitt studielån helt enkelt som en blankningsposition mot SEK. Jag ser inte vad jag skulle vinna på att se det som en hävstång för någon (vilken?) av mina investeringar. Bolån är det väl däremot naturligt att se som en hävstång på bostadsinvesteringen.

Ja. All din belåning är hävstång. Det är ett konstigt perspektiv att se sin ekonomi som isolerade delar istället för som en helhet.

2 gillningar

Jag ser en bostad som är köpt med lånade pengar i sig som en investering med hävstång oavsett om man dessutom investerar i andra värdepapper.

Låt säga att du köper en lägenhet för 1 miljon och betalar 250000 kontant och lånar resten. Om lägenheten de kommande åren ökar i värde med 25% och du säljer den så har du tjänat 250000 kr, dvs 100% trots att uppgången bara var 25%.

På samma sätt förlorar du 100% vid en nedgång på 25%…

Hävstång är en finansiell term som beskriver användningen av skuld för att finansiera en investering.

Ergo, köpa bostad för lånade pengar är en hävstång. Att du placerar pengar i annat eller amorterar, ändrar bara storleken på din hävstång.

Då är väl frågan om man måste vara helt skuldfri när man väl investera för att inte kallar det en hävstång om man tänker så. För så länge man har ett sparande så skulle man ju alltid kunna lägga mer på lånet

2 gillningar

Som Sally skrev, hävstång = Belåningsgrad mot tillgång dvs så fort du har ett lån i ekonomin har du en belåningsgrad och därmed en hävstång.
Många här i forumet verkar ju prata lågrisk hävstångar som att man har Avanzas lägsta belåning med 2% ränta samt ett bolån på kanske under 70% av värdet. Bara för att jämföra med tradingplattformar där du kan ta positioner på 10x belåning mot ditt egna kapital så 10% upp i underliggande index ger 100% avkastning på kapitalet men 10% ner så är hela ditt kapital borta. Eller bostadslån på 100% av bostadsvärdet, också annan risknivå att ha det och samtidigt handla på börsen.

Ett inspel till är att man har en alternativ boendekostnad i sin teoretiska ekonomi. Den finns ju inte vid belåning av värdepapper. Så att ta ett lån på bostaden som ger dig en lägre löpande kostnad kan ha positiv effekt på din ekonomi även om det sker till högre risk än att hyra eller äga boende utan lån.
Låt säga att det kostar tex 12 000kr i månaden att bo i hyresrätt där du vill/behöver bo.
Löser du det genom köp av bostad med lån, ränta, drift och underhåll lägre än dom 12tkr så har du ju skapat dig ett överskott mot din alternativkostnad. Så även om du har lån kanske du kan sätta av 2tkr på sparkonto i månaden. Vilket du inte hade kunnat som hyrestagare i ovan scenario. Beroende på hur totala risken ser ut i scenariot ovan kanske man skulle amortera med de extra 2tkr/mån men det beror på hur mycket “hävstång” som är lämplig.