Hävstång vs inte? Vad kostar pengar

Nej, för krediten kan du bara köpa värdepapper, men för dina gamla pengar så kan du göra vad du vill.

Så, tillägg till det första svaret: Ja, fast nej… :wink:

1 gillning

Det går utmärkt att ta ut sin kredit hos Avanza i reda pengar. Bara att göra ett vanligt uttag från det kontot som har kredit kopplat till sig (eller direkt från kreditkontot).

Avanza skriver någonstans att pengarna ska användas enbart för köp av värdepapper hos dem. I praktiken tillåter de dock detta och jag har gjort 50+ sådana uttag se senaste åren, både från företagets KF och mitt ISK, av varierande storlek utan några som helst problem.

2 gillningar

Kuriosa: Jag hade en gång för flera år sedan ett samtal med en tjej hos Avanzas kundservice om detta. Hon nämnde då att man inte ”får” göra så, men det man tydligen fick göra var att flytta pengarna internt hos Avanza.

Hon föreslog att jag skulle flytta pengar från min kredit till mitt bolån (som hade flexutrymme) och sedan ta ut pengarna från mitt bolån. En ren skenmanöver med andra ord föreslagen av deras egen kundservice vilket jag tolkade som hennes sätt att svara ”nej fast ja”. Nu har jag dock aldrig gjort så utan alltså gjort uttagen direkt utan problem :+1:

1 gillning

Även om det skulle finnas någon klausul om att krediten endast får användas till värdepapper, så är det ju då bara att kopa värdepapper för krediten och sälja av motsvarande sina “egna” innehav och betala hyran och köpa mat för.
Någon skillnad i praktiken? Nej.

2 gillningar

Som jag förstår det så är det ingen skillnad om man gör så och har ISK men stor skillnad om man inte har ISK eftersom man då måste betala skatt på eventuell vinst när man säljer av sitt eget innehav eller tänker jag fel?

Ska man köra så hög hävstång så är det nog “säkrare” att köpa ETF med 2x hävstång, för då slipper man risken för tvångsförsäljning. Avgiften för hävstången blir då också lägre.

Folk brukar oroa sig för urholkningseffekt när man kör med daglig hävstång, men faktum är att urholkningseffekten inte är så farlig när man kör med 2x hävstång. Dessutom blir volatiliteten och urholkningseffekten lägre om man kör månadsspar, eftersom månadssparet då agerar krockkudde.

Exempel: SP500 med 2x hävstång har sedan 2010 avkastast 1600%.

Skulle man istället vilja ha lägre hävstång, säg 1.5x, så kan man ju köpa 50% 2x hävstång och 50% utan hävstång. Då blir effektiva hävstången 1.5x om man ombalanserar då och då.

2 gillningar

Ove,

Det är inte några problem med att ta ut pengar från kreditkonto och använda till annat. I praktiken belånar man bara sina värdepapper - precis som det är tänkt.
Du kan således föra över pengar från kreditkonto till sparkontot för bättre ränta (arbitrage), om det är av intresse.

1 gillning

Krediten var tänkt att plockas ut och användas för konsumtion, inte för investeringar.

@Aktiegubben Svarade på OP’s fråga, inte om att ta ut krediten.

1 gillning

Den vore toppen, men det går inte att köpa USA index ETF:er med 2X hävstång som retail-investerare, krävs att man är klassad som profesionell investerare.

2 gillningar