Halloj RT, om man använder belåning (10-20%) men vill ha 70% av portföljen i Storebrand Global all countries, går det? såg att nordnet hade ett max på 60% av portföljen, men avanza hade krav på minst en fond, har jag tolkat det rätt?
Och skulle ni säga att det är smart att belåna hela portföljen:
70% storebrand global all countries
20% plus allabolag
10% HB Globala småbolag ind.
Eller vore det smartare att endast belåna storebrand?
Jag använder belåning. Om jag förstår det rätt så är belåningen alltid beräknad på hela din portfölj. På Avanza kan du flytta runt hela/delar av din kredit mellan olika portföljer. Är osäker på om Avanza alltid räknar på alla dina innehav oavsett dina olika portföljer eller ej för ränterabatt. På nordnet ansöker du om kredit på en specifik portfölj och då är det innehaven i den specifika portföljen som räknas för ränterabatt. Vill du ha kredit på en annan portfölj får du göra en ny ansökan på den portföljen fördelen är att du kan skapa en ny portölj och bara köpa en specifik aktie utan att belåning påverkas i din ordinare portfölj.
På Avanza har jag ca 7-9% belåning till 1.99% ränta bara index fonder bara en portfölj.
På Nordnet 0-20% för tillället ca 20% här använder jag belåning när det dyker upp ett tillfälle i en aktie och då lånar jag i min stora breda portfölj för att få ränterabatt
Om du bara vill belåna “en fond” så gör du det genom att helt enkelt låna mindre pengar sett till hela din portfölj.
Ta det lite vacket och börja med lite mindre belåning tycker jag
Avanza / nordnet har lite olika regler för att uppfylla rabattvilkoren. Jag har löst det genom att då köpa två globalfonder och två sverigefonder men har 50/50 sverige / global + lite annat så ingen fond överstiger 20% jag hade för mig att avanza krävde max 20% i en enskild fond för att få 1.99% men kan ha fel.
Ett annat småtips jag har provat att göra fel med är att om du använder krediten för att köpa och sälja så betala inte tillbaka krediten till kreditkontot hela tiden. Ränta betalas bara på din nettokredit ändå “din kredit minus dina lekvider”. men varje gång du lånar upp ny kredit så räknar skatteverket det som en ny insättning på ditt isk och du blir då drabbad av “punktskatt” / insättnings skatt varje gång du lånar upp nytt kapital.
Omvänt så får du jue i långa loppet skatta varje kvartal för dina innehav+lekvider så låt det inte heller ligga lekvider och belåning i evigheter på kontot.
Avanza “autobalanserar” dina lekvider mot kreditkontot inför varje kvartal vilket är smidigt om man använder belåning i en långsiktig RT portfölj
Sen skall också sägas att det handlar om kronor och ören hit och dit för oss som inte har nått första miljonen än.
Belåning kan i början kännas överväldigande, jag själv höll på att avsluta min kredit strax efter att jag skaffade den då jag hade svårt att få grepp om helheten. som tur var så fick jag ett snokigt svar från nordnet så lät den ligga vilket jag är glad för idag.
Avanza är bästa stället att som nybörjare börja leka med belåning tycker jag. Mycket tydligare och mer idiotanpassat. Börja smått!