Jag tänkte bara dubbelkolla så jag inte tänker helt fel här… Avanza har tex 0,99% ränta på 10% belåning av sin fondportfölj och 2,54% upp till 25% belåning. Jag trodde räntorna skulle gå upp i och med senaste höjningen men tydligen inte!
Räntorna omfattas precis som bolåneräntor av ränteavdraget så de är ju direkt jämförbara med boräntan man har.
Låt säga att man har 3,5% boränta idag och inte vill extraamortera; Då är det väl åtminstone en nobrainer att låna upp till 25% på värdepapperna och amortera bolånet med motsvarande belopp istället? Dvs man sparar antingen 1-2,5% ränta i mellanskillnad på beloppet beroende på hur hög belåning man väljer och vilken boränta man har?
Jag hänger med på risken med hävstången i sig men upp till 25% belåning är jag bekväm med!
Mjo men med 20% belåningsgrad pratar vi om en -71% nedgång för överbelåning. Tror inte ens depressionen bjöd på den siffran och vi har redan åkt ner ett snäpp från toppen Vad innebär det att belåna sin portfölj? | Avanza
Det har du iofs rätt i. Men jag tänker att i så fall går ju boräntan också upp så det nominella arbitraget borde vara likvärdigt
Men ja ligger man på 20-25% belåningsgrad på ruta 0 kan det ju snabbt bli dyrt, och amorterade pengar är ju mer eller mindre låsta pengar. Bra poäng.
Skulle jag tro är ett felaktigt antagande att göra. Nominella arbitraget (vilket det typ inte är p.g.a. riskerna för ändrade villkor för värdepapperslånt) kan variera kraftigt och även bli negativt på längre sikt.
Jag har också funderat på att belåna lite mer av min portfölj men kanske då inte för att amortera utan för att öka belåningen generellt till max 10 % i indexfonder. Svårt att motstå 0,7 % ränta efter avdrag för ca 7 % förväntad avkastning. Däremot finns det fler risker än i ett bolån som andra skrivit tidigare.
Jag vet inte vad du äger men personligen kör jag mycket belåning med mycket guld. Jag tror inte riktigt att folk fattar hur riskabel börsen är just nu. Att dollarn är så stark gör det extremt lurigt. De flesta fonderna innehåller 0 vapen, tobak och guld. Var försiktig. Att ligga i index nu är en ren gamble anser jag.
jag kan tyvärr inte belåna min portfölj på Avanza då jag inte har någon inkomst i Sverige. Men jag skulle gärna belåna upp till 30% och köpa utdelande Emerging Market ETFer för hela slanten. med utdelning på nära 10% har man betalat tillbaka lånet på lite under 3 år.
Är det så? Jag kan inte se att de tar så lite som 0,99% ränta för upp till 10% belåning?
Möjligt att de har lägre ränta för medelhög belåning? Men jag kommer nog börja i det nedre spannet ändå och Avanza har också 2,54% upp till 25% belåning.
Jag tycker du verkar greppa det.
Nu undviker jag allt med lån/belåning själv men jag förstår ju att det fungerat suveränt för många människor om man anvönder verktygen rätt samt ej har oflyten att hamna i ett historiskt dålig timing etc men sin investering.
Jag ser belåning som eld är man försiktig så kan man använda det hyffsat säkert och dra nytta av den så som laga mat etc men anvönder man eld utan respekt så kan det gå väldigt illa man kan även ha oturen att glömma stearinljuset på hemma och så brinner huset ner även om man är försiktig.
Så jag har valt att ej bjuda in belåning i mitt liv då jag ej heller behöver ta risken då jag är nöjd med att bygga kapital lite långsammare men då även med mindre risk