Vid vilken ränta är det värt att belåna portföljen?

Hej
Avanza ska precis höja räntan på lån på portföljen till 1.49% upp till 10% av portföljvärdet, samt 3,39% upp till 25% av portföljvärdet. Hittills har jag en belåningsgrad på 4% men överväger att gå upp till strax under 25% vilket innebär en ränta upp till 3,39%. Jag skulle uppskatta reflektioner från er här på forumet om det är värt risken att belåna portföljen till den räntan? Min plan är att investera långsiktigt i gobala indexfonder (med en avkastning på 6-7% blir det fördelaktigt).
Hälsningar
Per

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Personligen gör jag inte det och skulle inte göra det till den räntan. Det var en annan sak när lån var närmast gratis, men när portföljbelåningen närmar sig hälften av den genomsnittliga avkastningen på börsen tycker jag att riskerna är större än vinsterna.

Men allt måste ju ses utifrån hur ditt sparande och liv ser ut i övrigt. Hävstången funkar ju åt båda hållen.

2 gillningar

Om man redan har lika mycket eller mer i bolån som 25% av sin portfölj , finns det då någon anledning till att inte låna till Avanzas ~3,5% ränta och använda motsvarande summa till att amortera? :thinking:

Det är väl riskfritt arbitrage i och med 4-4,5% boräntor idag.

1 gillning

I teorin är det förstås vettigt men risken är ju uppenbar att värdet på tillgångarna ändras och därmed räntesatsen. Du är inte särskilt flexibel med det här upplägget. Dels kan värdet på tillgångarna falla, dels kan räntevillkoren för varje enskild tillgång ändras, dels kan Avanza ändra räntesats. Det är många faktorer att hålla ordning på. Om du har väldigt stort kapital kan du förstås prova men i annat fall framstår det som högst tveksamt.

3 gillningar

Tack för input. Jag har 3,87% i bolåneränta så vinsten blir marginell. Ett alternativ skulle förstås vara att betala av bolånet istället för att investera i globala indexfonder, det blir lite samma som min ursprungsfråga, är det värt att ta en investeringsrisk med lån på ~3,5% ränta eller bör man undvika lånet.

Om det är värt beror på förväntad avkastning, vilket beror på nuvarande värdering. Övervärderade amerikanska och svenska aktier har låg förväntad avkastning, undervärderade emerging market har högre förväntad avkastning.

Så det beror på vad du tänkt köpa.

1 gillning

Sa den opartiska ”Chinese investor” :smiley:

Kina har ju binära risker i form av Taiwan och sen lite korruption strösslat på det… Går inte att säga sådär.

6 gillningar

Så du har inget i sak att tillägga.

Bra fråga. Jag har Värdepapperslån och har valt för närvarande att endast tillåta 5 % belåning då det dels blir lägre ränta och att jag klarar ett fall på 50 % innan jag når den högre räntan utan amorteringar. Sen tycker jag det beror på lite hur stor skulden blir i förhollande till kassaflödet in. Skillnad om 25 % belåning är 10 000 kr eller 1 mnkr som det hade varit i mitt fall. Det senare är svårare att reglera med månadsspar om förutsättningar föröndras tex.

Funderade också på att amortera för dessa pengar men landade i att så länge man tror på högre avkastning än bolåneräntan för mina fonder bör det vara rationellt att investera pengarna istället.

1 gillning

Hej,
Valde själv att betala av hela bolånet sen låna upp ca 20% på Avanza. Om du har 100% i en global indexfond så bör man rent matematisk överprestera på det indexet. Sen beror det ju helt på vilken sparhorisont du och hur övriga ekonomin ser ut.
Jag brukar öka och minska belåningen lite beroende marknaden. Det är väl det ända roliga man kan göra när allt ligger i indexfond :wink:

1 gillning

Själv kör jag 50% belåning hos Nordnet till 2,85% ränta.

2 gillningar

Precis så tänker jag. Nu står jag i vägskälet om jag ska betala av bolånet eller behålla det. Det påverkar ju vilken belåningsgrad jag tar på portföljen.

1 gillning

Räkna avkastning + inflation om ni ska räkna avkastning på 6-7% i en belånad portfölj.

Blir konstigt att räkna med ränta och jämföra med avkastning - inflation

Hej,

Jag belånar själv min portfölj via Avanza men tänker byta till Nordnet trots högre ränta. Så här resonerar jag:

När räntan stiger, stiger även den förväntade avkastningen på aktier, det finns ju mindre lånade pengar som jagar samma aktier om räntan är hög vilket gör aktier billigare nu än när räntan var 0%. Väldigt förenklat är det värt att investera så länge som den förväntade avkastningen > räntan.

Nordnet tillåter mig att använda lånet till annat, jag kan faktiskt ta ut krediten och betala ner mitt huslån och få bättre ränta och minska min amortering från 2% till 1% amorteringsgrad (Pga hög belåningsgrad på huset atm) vilket gör att jag kan hantera ekonomiska svårigheter bättre.
Om jag inte vill investera krediten så kan jag välja att ha en mindre buffert på sparkontot än vad jag har nu, eftersom jag kan låna pengar billigt från Nordnet (billigare än mitt huslån)

Ibland får man vara lite äventyrlig :upside_down_face:

1 gillning

detta stämmer, så länge du väntar tills dippen innan du tar lånet och köper dessa aktier efter motsvarande kursminskning

Ja förstår inte varför jag skulle behöva market tima för att min strategi ska funka. Väljer jag en låg belåningsgrad på min portfölj så kan börsen falla 90 % utan att jag blir överbelånad.

Jag tänker så här om belåning:

Jag har en limit på ett antal miljoner men är inte extremt riskvillig, jag har haft en belåningsgrad på max 50% men just nu är den mycket låg. Jag är adaptiv vad gäller börsläget och när börsen är orolig drar jag ner belåningen till noll eller bara använder den temporärt för att snabba upp fondbyten.

Finessen med belåning av värdepapper är att man bara betalar ränta på nettokrediten. Så säg att man har utnyttjat en kredit på 1M men vill dra ner risken pga orolig börs, då säljer man bara av. Likviderna kan ligga och skvalpa på depån och kvittas då mot uttaget lån från det kopplade kreditkontot. Om nettot är positivt så betalar man alltså ingen ränta alls längre trots att skulden finns kvar mot kreditkontot. Inlåningsräntan för likviden kvittas alltså mot räntan för lånet.

Det blir ju mycket besvärligare om man använder bolån då man måste amortera för att få ner skulden och räntan på den delen, det blir då inte lika lätt att gå in och ur utan man kanske ligger kvar med likvider som man inte behöver men måste ändå fortsätta att betala ränta på lånet.

Om det lönar sig beror ju på hur bra det går på börsen och det vet man aldrig förrän efteråt, man måste alltså chansa. Man får dock dra av 30% på räntan vid deklaration så man bär ju inte hela räntekostnaden. Använder man belåning bara för att snabba upp fondbyten blir det ju ganska låga kostnader om man inte använder det väldigt ofta. Sen måste man alltid hantera den ökade risken med belåning då hävstången verkar i bägge riktningar.

Ja det är rationellt att göra så men kräver en viss timing. Vad går du på för kriterier? VIX? Upplevd oro?

det har att göra med räntesats vs årlig tillväxt i din portfölj.